آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, February 1, 2012

تقدیم به جوانان داخل کشور

شکیرا در تازه ترین کنسرتش در پاریس

شکیرا نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه را گرفت

به روز شده:  15:40 گرينويچ - سه شنبه 31 ژانويه 2012 - 11 بهمن 1390
شکیرا نخستین کلمبیایی است که این نشان را دریافت کرده است
شکیرا نشان فرهنگی فرانسه، لژیون دونور، را برای خدماتش به دنیای هنر دریافت کرد.
این خواننده کلمبیایی که آهنگ های پرفروشی همچون
Hips don't lie را در کارنامه خود دارد، نشان شوالیه هنر و ادبیات را از دست فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، روز شنبه در کن دریافت کرد.
شکیرا پس از دریافت این نشان افتخار گفت: "بسیار مفتخرم که در کشوری مثل فرانسه که میراث فرهنگی مهمی را با بقیه جهان تقسیم کرده است، چنین افتخاری نصیبم می شود."
از دیگر دریافت کنندگان مدال شوالیه هنر و ادبیات می توان به تی اس الیوت، شاعر، کلینت ایستوود، کارگردان و جورج کلونی، بازیگر اشاره کرد.
پیش از این، تعدادی از هنرمندان، پژوهشگران و فعالان ایرانی نیز موفق به دریافت نشان های لژیون دونور شده اند، که از جمله می توان به شهرام ناظری (خواننده)، رضا دقتی (عکاس)، شیرین عبادی (برنده جایزه صلح نوبل)، محمود حسابی (بنیانگذار فیزیک و مهندسی نوین در ایران)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئاتر)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، محمدعلی سپانلو (شاعر) و ایران تیمورتاش (دختر وزیردربار رضا شاه پهلوی) اشاره کرد.
جوایز موسیقی ان آر جیشکیرا که برای مراسم افتتاحیه جوایز موسیقی ان آر جی (NRJ) در کن بسر می برد در این مراسم آهنگ پرطرفدار "او را برای مردن می خواهم" (Je L'Aime A Mourir) را اجرا کرد.
شکیرا و جاستین بیبر، مدال های افتخار جوایز ان آر جی را دریافت کردند.
همچنین آدل، خواننده بریتانیایی، دو جایزه را به خانه برد، جایزه کشف جهانی سال و آهنگ جهانی سال برای آهنگ کسی مثل تو (
Someone Like You).
ریانا نیز عنوان بهترین خواننده جهانی را از آن خود کرد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

مصاحبه با بانو بلقیس روشن سناتور از ولایت فراه

هلمندی
در آغازین روزهای دور دوم شورای ملی قرار داریم، كاركرد این شورا را در سال اول تقنینی، چگونه ارزیابی می كنید و با در نظر داشت آن، توانایی های بعدی شورا چگونه خواهد بود؟
اگر بخواهم واقعیت را بازگو كنم، باید بگویم كه در دور پانزدهم و شانزدهم شورا، بیشتر كسانی راه پیدا كردند كه به مردم و كشور خود هیچ باورمندی نداشته و ندارند. چون اكثریت این افراد دست شان به خون مردم آلوده است، در جنایات گذشته دست دارند و با مافیای مواد مخدر شریك هستند، همچنین تعدادی از آنان، در روند فساد اداری در كشور دست دارند، به این خاطر درصدی بسیار كمی از افراد را در قوۀ مقننه داریم كه می خواهند برای مردم كار كنند و نسبت به وظیفۀ خود باورمند و متعهد اند. به این اساس شورا، متشكل از هر دو اتاق؛ مجلس سنا- مجلس نماینده‌گان، در هر دو دور، دچار مسایل قومی شده و نمی توانیم در كارنامه شان دستآوردهای خوبی را ببینیم.
نماینده گان در ابتدای مجلس شانزدهم، كار خود را با حركت منسجم و یك دست شروع كردند، اما به صورت ناگهانی دچار چند دستگی و اختلاف شدند. عوامل این اختلاف از نظر شما چه بود؟
عامل اول آن برمی گردد به همان بی انگیزگی وكلا که نه به خاطر مردم، بل به خاطر منافع خود در مجلس نشسته و كار می كنند. دلیل دیگر مربوط می شود به مداخلات حكومت که از راه های مختلف روی وكلا كار می كند، بعضی را از طریق مسایل قومی و برخی را توسط پول و امتیازات دیگر و برخی را هم به دلیل فعالیت در باندهای مافیایی، با تهدید افشای پرونده های شان زیر اثر خود می آورد. این دلایل سبب شد كه دولت مؤفق شود تا اختلافات و پراكندگی را میان اعضای مجلس ایجاد كند. به این اساس، اتحاد روزهای اول آن ها یك اتحاد واقعی نبود، فقط به خاطر ایستادگی در برابر دادگاه ویژه و از دست ندادن موقعیت خودشان گرد هم آمده بودند. دیدیم كه این اتحاد، چه زود گذر بود و با اندك مداخلۀ حكومت چگونه از هم پاشید. چنانچه شاهد بودیم كه یك عده پس از پیروزی حاجی قدیر به صفت معاون اول، اعلان كردند كه دیگر با اصلاح طلبان نیستند.
شما گفتید كه برخی در باندهای مواد مخدر شامل بوده و در فساد اداری شریك اند و به مجلس نماینده‌گان راه یافته اند، در این مورد بیشتر توضیح دهید؟
بارها رییس جمهور گفته است كه در این جا (مجلس نماینده‌گان) جاسوسان خارجی راه یافته اند و ما آن ها را افشا می كنیم. علی احمد جلالی وزیر داخلۀ پیشین نیز گفته بود، لیستی از مقاماتی را كه در قاچاق مواد مخدر دست دارند، در اختیار دارد؛ همین طور در شورا كسانی هستند كه یا شریك این باندها اند یا مستقیمن در تجارت مواد مخدر دست دارند، این افراد به خاطر ترسی که از مجازات دارند، نمی توانند در مقابل حكومت آن گونه كه می توانند، ایستادگی كنند.
یكی از مشكلات مجلس در دور اول، انتخاب هیئت اداری بود. سرانجام بر اساس مصلحت، هیئتی تشكیل شد و رییس مجلس تعیین گردید. چه فكر می كنید نقش هیئت اداری در كم رنگ بودن كارکرد شورا تا چه اندازه است؟
هیئت اداری نیز از جملۀ همان وكلایی می باشند كه در پاسخ به سؤالات قبلی شما از آن ها تعریف كردم؛ جدا از آن، هیئت اداری بیشتر بر اساس صف بندی های قومی شكل گرفت، نه بر اساس شایستگی. شخصی كه در رأس آن قرار دارد، بر اساس مصلحت و از روی ناچاری تعیین شده است، به این دلیل به صورت طبیعی ضعف هایی در هیئت اداری وجود دارد. ما شاهد هستیم كه بسیاری از جلسات دایر نمی شوند، یا به خاطر كم بودن حد نصاب، نمی توانند کاری از پیش ببرنند، همۀ این ها ضعف های آشكار اند.
قرار است اعضای باقیماندۀ كابینه پس از تشكیل هیئت اداری مجلس، معرفی شوند، فضای كنونی مجلس را چگونه ارزیابی می كنید، آیا نماینده‌گان آمادۀ پذیرش و رأی دهی به افراد پیشنهادی از سوی حكومت می باشند؟
رییس جمهور زمانی كه برای افتتاح شورا آمد، در آخرین لحظاتی كه می خواست از تالار مجلس خارج شود، به كنایه گفت كه شما اول هیئت رهبری خود را بسازید، بعد كابینه را به شما معرفی می كنم. این لحن نشان می دهد كه رییس جمهور به این باور است كه تشكیل هیئت اداری و انتخاب اعضای كمیسیون های مجلس باز هم ماه ها طول خواهد كشید.
در مورد معرفی كابینه حداقل سه نظریه وجود دارد، یك نظر این است كه ممكن در همان دور اول، تمام كسانی را كه حكومت معرفی می كند، بدون در نظرداشت شایستگی و لیاقت رأی بگیرند و مجلس كار خود را تمام كند.
نظر دوم این است كه گفته می شود از همین حالا تلاش های حكومت از طریق توزیع پول به وكلا آغاز شده و شایعه است كه نامزد وزیرها میان اعضای مجلس پول تقسیم می كنند؛ این كار سبب می شود تا بعضی از این نامزدها كه پول نداده اند و یا پول كمتر می دهند، رأی نیاورند. ما امید واریم كه چنین چیزی نباشد، اما فعلن این شایعه بسیار جدی است. حتا در میان مردم هم این شایعات وجود دارد چون مردم می بینند، وكلایی كه پیش از وكالت شان چیزی نداشتند، حالا صاحب خانۀ بسیار خوبی در كابل هستند كه با پول زیاد آن را خریداری كرده اند، این خانه ها را با معاش كه نمی شود خرید!
نظر سوم همان جنجال مسایل قومی است؛ اگر بار دیگر مانند دور پانزدهم، وكلا با تعصب برخورد کرده و روی مسایل قومی بیشتر تمرکز کنند، من فكر می كنم یكی دو سال دیگر هم این برنامه ادامه پیدا خواهد كرد و كابینه تكمیل نخواهد شد.
گفتید كه جریان تقسیم پول و خرید رأی از سوی حكومت شروع شده است، اگر بخواهید این سخن خود را مستند كنید، چه شواهدی دارید؟
فساد در افغانستان به گونه یی است كه اگر كسی با اسناد و شواهد هم دستگیر شود، باز هم به وسیلۀ مجریان فساد آزاد می شود. به طور مثال برادران رییس جمهور، برادر معاون رییس جمهور، دیده شد كه در قضیۀ كابل بانك بسیار به راحتی برائت حاصل كردند. همین گونه این موضوع در بین اعضای مجلس نماینده‌گان وجود دارد، ولی مستند كردن آن كاری سخت است كه من حالا نمی توانم بگویم. موضوع پول گیری ها را من زیاد تر از زبان خود وكیل صاحبان شنیده ام، این شایعه یی است كه به واقعیت نزدیک است و دروغ هم نیست.  بست باستان نیوز
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان



افزایش آمار فرار از منزل در میان زنان افغان

نجیبه فیروز            - بی‌بی‌سی
زنان در افغانستان با انواع خشونتها مواجه هستندکمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که آمار فرار زنان از منزل در افغانستان، ۴۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
مقامهای این کمیسیون، ازدواج در سنین پائین، خشونتهای خانوادگی و فقر را از عوامل عمده فرار دختران و زنان از منزل عنوان کرده اند.
لطیفه سلطانی، هماهنگ کننده امور زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که بیشتر این موارد در مناطق مرکزی، شمالی و غرب افغانستان ثبت شده است.
خانم سلطانی گفت: "آمار فرار از منزل نسبت به سال ۱۳۸۹ چهل و یک درصد افزایش یافته، یعنی در سال ۱۳۸۹، در مدت نه ماه، ۲۱۹ مورد فرار از منزل داشتیم و در سال ۱۳۹۰ این آمار به ۳۰۹ مورد افزایش یافت."
به گفته خانم سلطانی، زنان و دخترانی که از خانه فرار کرده اند، بیشتر شان بین ۱۵ تا ۲۰ ساله بوده اند.
خشونت در برابر زنان در افغانستان به گونه های مختلفی اعمال می شود و شمار زیادی از زنان و دختران از سوی اعضای خانواده های خود نیز مورد خشونت قرار می گیرند.
این خشونتها، یکی از عوامل اصلی فرار از منزل دانسته می شود.
حامد کرزی بر نقش علما در کاهش خشونت علیه زنان تاکید کرده است
لیلا، ۲۲ ساله زنی است که به گفته خودش، ازدواج اجباری و خشونت خانگی او را مجبور به فرار از منزل کرده است.
او گفت: "ما در ایران زندگی می‌کردیم، پدر و مادرم از هم طلاق گرفتند، پدر بزرگم سرپرستی ما را به دوش داشت. من دوازده سال داشتم و شنیده بودم که پدرم در تهران است، من عکسش را گرفتم تا پیدایش کنم، اما وقتی پشت درب خانه مردی که بعدا با او ازدواج کردم رسیدم، برادرش گفت بیا فردا به تو کمک می کنم پدرت را پیدا کنی. وقتی داخل خانه شدم، دیگر به من اجازه نداد که بیرون بروم و گفت یا با برادرش، که شصت ساله است، ازدواج کنم یا به من تجاوز کند، من مجبور شدم با او (مرد شصت ساله) ازدواج کنم."
لیلا ده سال با شوهرش زندگی کرد و دو کودک به دنیا آورد. او می گوید، شوهرش معتاد است.
لیلا می گوید وقتی که او تلاش کرد تا منبع درآمدی برای خود و فرزندانش پیدا کند، همه اعضای خانواده شوهرش با او مخالفت کردند و حتی تصمیم گرفتند در تاریکی شب او را بکشند.
لیلا گفت: "وقتی من از این موضوع آگاه شدم، از خانه فرار کردم."
حالا این زن فراری به یک خانه امن در کابل پناه برده ــ محلی که به همکاری نهادهای بین المللی و دولت افغانستان به عنوان پناهگاه موقت برای زنانی که سرنوشتی مشابه به وضعیت لیلا دارند، در نظر گرفته شده است.
در جامعه افغانستان اگر زن یا دختری به هر دلیلی از خانه فرار کند، کمتر دیده شده است که دوباره از سوی خانواده پدر یا شوهرش پذیرفته شده باشد.
"ما در ایران زندگی می‌کردیم، پدر و مادرم از هم جدا شدند (طلاق گرفتند)، پدر بزرگم سرپرستی ما را به دوش داشت. من دوازده سال داشتم و شنیده بودم که پدرم در تهران است، من عکسش را گرفتم تا پیدایش کنم، اما وقتی پشت درب خانه شوهرم رسیدم، برادرش گفت بیا فردا به تو کمک می کنم پدرت را پیدا کنی. وقتی داخل خانه شدم، دیگر به من اجازه نداد که بیرون بروم و گفت یا با برادرش، که شصت ساله است، ازدواج کنم یا به من تجاوز کند، من مجبور شدم با او (مرد شصت ساله) ازدواج کنم"
لیلا:بسیاریها در افغانستان به زنانی که از منزل فرار می کنند، نظر خوبی ندارند و این موضوع یکی از مسائلی است که زندگی این گونه زنان و دختران را بیشتر تلخ می کند.
قاضی امین وقاد، آگاه مسائل حقوقی در مورد این که قوانین موجود در افغانستان در مورد فرار زنان از منزل چه حکمی دارد گفت: "اگر یک زن زیر ستم و فشار یک مرد قرار گرفته و ثابت شود که شوهرش بر او ظلم کرده است، در این صورت زن مظلوم است و مراجع دولتی می توانند از او دفاع کنند، اما اگر زن یا دختر با یک مرد فرار می کنند، این جرم است."
مسئولان دادگاه خانوادگی در کابل می گویند که آنها با استفاده از روشهای مناسب تلاش دارند تا مشکلات زنان فراری را با خانواده هایشان حل کنند و آنها را دوباره به خانه های شان بازگردانند.
فوزیه امینی، رئیس بخش حقوقی در وزارت زنان می گوید برای زن افغان، هیچ جایی امن تر از خانه نیست. او تاکید کرد که تلاشها باید بر این امر متمرکز باشد که مدت اقامت زنان و دختران فراری در مراکزی مانند خانه امن کوتاهتر باشد و زمینه بازگشت آنها به خانه فراهم شود.
از سوی دیگر، کمیسیون حقوق بشر افغانستان، همکاری دولت این کشور در رسیدگی به پرونده های زنان قربانی خشونت ها را کافی نمی داند.
لطیفه سلطانی در این مورد گفت: "چیزی که باعث نگرانی کمیسیون شده، ناامنی و سهل انگاری پلیس و عدم رسیدگی دولت به پرونده های زنان است، به ویژه پرونده هایی که متهم آن افراد قدرتمند باشند."
نهادهای مدنی در افغانستان تاکید دارند که بازنگری قوانین و اصلاح نهادهای قضایی این کشور می تواند به کاهش خشونت با زنان کمک کند
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان حدود یک ماه پیش در دیداری با شماری از علما، بر نقش آنها در کاهش خشونت علیه زنان تاکید کرد و از آنها خواست تا در بالا بردن آگاهی مردم از حقوق زنان همکاری کنند.
ظاهرا اقدامات قابل ملاحظه ای از سوی علما در این راستا صورت نگرفته، اما عبدالمالک ضیائی، رئیس اداره امور مساجد افغانستان می گوید علما پیوسته تلاشهایی در این زمینه داشته اند.
اما فعالان حقوق زن تاکید دارند که تنها رسیدگی منصفانه از طریق نهادهای رسمی و مدنی به مسائل حقوقی زنان می تواند در زمینه کاهش خشونت علیه زنان و آمار فرار از منزل موثر واقع شود.
ماه گذشته دست کم سه بار موضوع خشونت علیه زنان در افغانستان در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت و گزارشهای تکاندهنده ای در مورد شکنجه و اعمال خشونت علیه زنان منتشر شد.
دولت افغانستان گسترش حضور زنان به عرصه های آموزش، کار و همچنین حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی را از مهم ترین دست آورد هایش در یک دهه گذشته می داند و بارها بر آن تاکید کرده است.
اما به رغم تغییرات جدی که در زندگی زنان افغان رونما شده، هنوز مشکلات زنان افغان نیز بی شمار و جدی است.

                    http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان


به دنبال یک حکم قضایی

عقد همزمان یک زن برای دو شوهر در افغانستان جنجال بر انگیخت
مردم بلخ در اعتراض به حکم قضات این ولایت مبنی بر عقد همزمان یک زن برای دو مرد، اعتراض کردند.
به گزارش تلویزیون "نور افغانستان" مردم معترض می گویند که دادگاه بدوی ولایت بلخ زنی را پس از طلاق و ازدواج مجدد با مردی دیگر پس از یک سال بدون طلاق گرفتن از شوهر دوم ، دوباره به عقد شوهر اولش درآورده است.
مسئولان ولایت بلخ هم صدا با مردم می گویند این حکم بر خلاف شرع بوده و خواستار پاسخ گویی مسئولان قضایی این ولایت شدند.
بر اساس اين گزارش قاضی فضل الرحمن فضلی، رئیس دادگاه تجدید نظر ولایت بلخ با رد گفته های معترضین گفته است به دلیل اینکه طلاق اولی بدون سند قانونی صورت گرفته است ، دادگاه حکم داد تا این زن به شوهر اولش ( محمد رسول ) برگردد.
در مقابل اعضای شورا علمای منطقه مارمل در ولایت بلخ ادعا دارند که محمد رسول خانمش را در حضور نمایندگان شورای علمای این منطقه طلاق داده است و یک سال پس از آن این خانم به عقد نکاح شخص دیگری به نام سیف الدین درآمده است.
اما اکنون دادگاه بدوی منطقه مارمل این زن را به کمک شماری از اهالی منطقه دوباره به خانه شوهر دومش بر گردانده است.

اين در حالی است که معترضین پس از راهپیمایی خواهان بر کناری رئیس دادگاه تجدید نظر ولایت بلخ شده و با صدور بيانيه ای هشدار دادند که اگر به این معضل رسیدگی نشود، آنها به اعتراضات خود به طور گسترده تر ادامه خواهند داد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان