آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, December 22, 2012

«برخی از زنان افغانستان بخاطر به دنیا آوردن دختر مورد تحقیر قرار می گیرند»

02.10.1391
برخی از داکتران در شفاخانه های کابل می گویند: زنان به خاطر تولد دختر از سوی همسر و اعضای فامیل همسر شان مورد تحقیر قرار می گیرند.
هر چند طی یازده سال گذشته پیشرفت های زیاد در زندگی افغان ها به میان آمده اما هنوز هم فرهنگ تحقیر خانم ها به خاطر ولادت دختر مسالهء است که بیشتر زنان این کشور را رنج می دهد.
برخی از داکتران شهر کابل می گویند که رسم و رواج های نادرست و تحقیر برخی خانم ها از سوی همسران شان سبب شده تا بسیاری از آنان دختران شان را قبل از ولادت، سقط نمایند.
داکتر غوتی قیومی متخصص نسایی و ولادی در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از آنکه برای برخی خانم ها معلوم می شود که دختر در بطن دارند از ترس تحقیر و بد رفتاری همسران شان در هراس می شوند:
« تا جایکه خودم تجربه چندین ساله دارم، اکثر والدین خواهان دختر نیستند در شفاخانه دولتی که کار می کردم اکثراً مادران می گفتند که ما طفل خود را نمی خواهیم زیرا دختر است، زمانیکه معاینات تلویزیونی می نمایند و می دانند که طفل شان دختر است می خواهند که سقط نمایند، بعضی خانم ها زمانیکه در نزدیک ولادت به یک مشکل روبرو می شوند که نیاز به عملیات باشد از عملیات منصرف می شوند و می گویند که ما از طفل خود تیر هستیم.»
در همین حال مردم عام در شهر کابل می گویند که هنوز هم در افغانستان خانواده های اند که تعبیض را در میان پسران و دختر های شان به میان می آورند و مانع تحصیل دختران شان می شوند.
لیلما و نرگس دو تن از دخترانی که در خانواده های شان چنین مسایل بیشتر مروج است در صحبت با رادیو آزادی گفتند:
« زیادتر اوقات در خانواده خود ما از طفولیت دختر را نامزد می نمایند اما زمانیکه دختر بزرگ می شود آن نامزد را نمی پسندد، هر دختر از خود آرمان و آرزو دارد که درس بخواند.»
« در کشور ما هیچ کس حق دختران را رعایت نمی کنند، خواهرم می خواست درس های خود را تکمیل نماید اما کاکایم ممانعت می کرد و می گفت که دختر را به درس خواندن چی.»
دختران در افغانستان از سوی خانواده های شان در حالی مورد تحقیر قرار می گیرند که همین دختران اند که یک روز مادر، خواهر و همسر خوب می شوند.
در همین حال جمشید حبیب زاده یکتن از خبرنگاران افغان چشم دید خود را در یکی از شفاخانه های کابل چنین بیان می کند:
« در شفاخانه خانمم با یک خانم روبرو شده بود که یک دختر بدنیا آورده بود و تقریبا 9 ساعت دختر خود را شیر نداده بود، خانمم پرسیده بود که چرا این دخترک معصوم را شیر نمی دهی، وی در جواب گفته بود که شوهرم گفته که من دوست ندارم که باز هم تو دختر بدنیا بیاوری، بعداً خانمم برایم زنگ زد و قضیه را به من گفت و گفت که من این دخترک را شیر می دهم، من برایش گفتم کار درستی انجام می دهی و این را هم روشن بساز که اگر دخترک را این طور جزا می دهند من حاضر استم وی را به فرزندی بگیرم.»
در همین حال علمای دین می گویند که از نگاه دین مبین اسلام هیچ نوع تعبیض میان دختر و پسر وجود ندارد و اگر والدین چنین عملی را انجام می دهند یک کار نادرست را مرتکب می شوند.
قاضی حسن حقیار یکتن از علمای دین در این مورد چنین می گوید:
« از نگاه دین مبین اسلام هیچ نوع امتیاز میان دختر و پسر وجود ندارد. همانطوری که پسران دارای حقوق هستند دختران هم باید باشند، این کار، کار جاهلیت و زمانی مدنی بود که مردم پسران را نسبت به دختران ترجیح می دادند، قران کریم فرموده است که این کار، کار ناپسندیده است.»
این در حالی است که در بسیاری از مناطق افغانستان زنان به خاطر به دنیا آوردن دختر مورد شکنجه و لت کوب قرار گرفته اند.
همین مساله سبب شده تا بسیاری از زنان زمانی که نا خداگاه دختر به دنیا می آورند حاضر نمی شوند تا او را با خود به خانه شوهر ببرند.
چندی قبل یک خانم در ولایت غزنی از بردن دختر نوزاد اش به خانه ابا ورزید و او را در کنار سرک گذاشته بود.
نیروهای آیساف مستقر در آن ولایت این دختر نوزاد را دریافتند و او را جهت پرورش به فامیل دیگر سپردند.
در کنار تحقیر خانم ها، ده ها نوع دیگر خشونت موجود اند که همه روزه زنان افغان در بسیاری از مناطق این کشور، با آن دست و گریبان اند.

No comments: