آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, December 23, 2012

کتاب آيـا او را ديده ‌ايد؟

سخـن جمیله پلوشه بـرگـردان کتاب آیا او را دیده اید؟
کـارزار گسـترده‌ی جهانی مـنع خـشونت در برابر زنـان ا‌ز سـوی نـهادهای بـين‌المللی، از جـمله سـازمان ملل ‌و عـفو بـين‌‌الملل (امينيستی انترنيشنل) درهشتم مارچ ۲۰۰۴ رسماً اعلام شد.

در آستانه‌ی اين کارزار کـتاب
با عنوان آيـا او را ديده‌ايد؟ از سوی سازمان عفو بين‌الملل (بخـش هـلـند) به زبان هلندی منتشر گرديد.
درونمايه‌ی کتاب آيـا او را ديده‌ايد؟ از يکسو بازگوکنـنده‌ی خشونت در برابر زنان از حوزه‌ی خانواده تا محيط کار، آموزش، ... می‌باشد و از سوی ديگر همه نهاد‌ها، سازمان‌ها، جنبش‌ها، دولت‌ها و پيش ا‌زهمه زنان را به مبارزه برای توقف و منع آن می‌طلبد.
کتاب دارای نزده فصل ا‌ست که هر فصل آن مسا‌يل بسيار جدی و حياتی را در پيوند با خشونت مطرح و ريشه‌يابی می‌کند. کتاب در کليت خود بيانگر اين حقيقت است که خشونت در برابر زنان ريشه در نابرابری جنسيتی، فقر، واپس‌ماندگی فرهنگی، سنت‌های سخت‌گيرانه، تعـبير و تفـسير تنگ‌نـظرانه‌ی دينی و فرهنـگ مردسالار دارد و در همه لايه‌های جامـعه و در تمام حوزه‌هـا اتفاق می‌افتد.
کتاب بر پايه گـزارش‌های عـفو بين‌المللی، (اين بر عهده ماست، خشونت در برابر زنان را متوقف سازيد)، سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، پژوهش‌های دانشگاه‌ها، گزارش‌های روزنامه‌های معتبر جهانی، اسناد پژوهشی وزارت دادگستری هلند و وزارت انکشاف و تعاون بلژيک،... تهيه شده و بر ميثاق‌های جهانی از جمله ميثاق ۱۹۷۹ در باره حقوق بشری زنان و منع همه انواع تبعيض در برابر آنان، ميثاق ۱۹۶۶ سازمان ملل در باره حـقوق برابر شـهروندی، وميثاق ۱۹۹۳ در باره رفع خشونت در برابر زنان... تکيه زده است.
توجه‌ی جدی جامعه جهانی برای توقف و منع خشونت در برابر زنان پيش از همه بر می‌کردد به نقش مرکزی زنان در تربيت کودکان و اثر گذاری آنها در همه شئيون زندگی خانواده و جامعه انسانی. با درنظرداشت جایگاه‌ی بلند زن در خانواده و جامعه، هر گونه اثر بر "او"، همه را در بر می گيرد.
زن بيش ا‌ز هر فرد ديگر در جامعه معروض به انواع خشونت است، که درشکل‌های خشونت خانگی، اجتماعی و خشونت از جانب دولت‌ها ظاهر می‌گردد. خشونت منشاء اساسی بسياری از آسيب‌های جسمی و روانی در نزد زنان شناخته شده است. جامعه‌شـناسان به اين نظر اند که منشاء از هم پاشيدن خانواده‌هـا، فرار از خانه، پناه بردن به فحشا، مواد مخدر، دزدی و ده‌ها انحراف ديگر، ريشه در خشونت دارد. اثـر خشونت سا‌‌‌ل‌های زيادی بر روا‌ن و کردار انسان در خانواده و جامعه باقی می‌ماند. خشونت از جسارت انسان در بيان حقـيقت و دفاع از آن می‌گاهد و حس اعتماد به نفس، اراده‌ی آزاد را تضعيف می‌کند. خشونت در برابر زنان در هر حالت مشروعـيت ندارد و نبايد به آن اجازه داد.
سوگمندانه بايد گفت خشونت در برابر زنان در افغانستان علاوه براينکه ريشه در نابرابری جنسيتی، فقر جانگاه، واپس‌ماندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سنت‌های ناپسند و فرهنگ مردسالار دارد، هم‌زمان متاثر از درگيری‌های مسلحانه، تصفـيه‌های قومی، بی‌جا شدن‌ها و مهاجرت‌ها و در يک جمله فرهنگ جنگ و تفـنک می‌باشد.
دريغا که مسايل زنان و به‌ ويژه مسئله خشونت در برابرزنان، در جامعه ما اندک مورد بحث قرار گرفته و جای کارهای پژوهشی، دانشگاهی در اين حوزه خالی است. اميد اينست که به همت موسسا‌ت پژوهشی و دانشگاه‌ها و پژوهشگران زن، مسئله زن و خشونت در برابر آنان مورد پژوهش‌های علمی قرار گيرد و راه‌های عملی و قانونی منع خشونت در برابر زنان پيش کشيده شود. خشونت در برابر زنان جرم اعلام شود و مرتکبين آنها مورد پيگرد قانونی قرار گيرند.
اين اثر تلاشِ ا‌ست در راستای طرح مسئله خشونت در برابر زنان و شيوه‌های مبارزه به آ‌ن و راه‌های بيرون رفت از اين فاجعه. در جريان برگردان، کوشش شده است که زبان کتاب برای همه فارسی‌زبانان قابل فهم باشد.
در نهايت با تقديم اين اثر به فعالان حقوق بشری زنا‌ن کشورم می‌خواهم تأکيد کنم که خشونت در برابر زنان به هيچ‌وجه پديده‌ی مشروع در مناسبات خانوا‌دگی و اجتماعی نيست، بنا نبايد به آن اجازه داده شود. در حدا‌قل آگاهی از آن، پنهان نکردن آن، طبعيی نه‌پنداشتن آن و بهترين حا‌لت، به مقابله برخاستن در برابر آن خواهد بود.
اين سخن پايان نمی‌يابد که اگر از کار با ارزش سازمان عفـو بين‌الملل که در راستای منع خشونت در برابر زنان انجام داده و می‌دهد، با سپاس‌گذاری ياد نکنم.
ج. پلوشـه
هلـند، فـوريه ۲۰۰۸

No comments: