آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 26, 2012

«به طالبان اجازۀ اشتراک در انتخابات را ندهید»

ششم جدی 1391 خورشیدی
نهادهای جامعۀ مدنی می گویند که حکومت باید به طالبان اجازۀ اشتراک در انتخابات را ندهد.
نهادهای جامعۀ مدنی امروز بستۀ پیشنهادی خود را در مورد انتخابات اعلام کردند.


اجمل بلوچ زاده فعال جامعۀ مدنی در گفتگو با خبرنگاران گفت که حکومت نباید به طالبان اجازۀ اشتراک در انتخابات را بدهد و باید میکانیزمی ایجاد کند تا آنان نتوانند در انتخابات سهیم شوند.
وی افزود که طبق قانون کسی که ناقض حقوق بشر باشد و دست به جنایت های جنگی زده باشد، حق اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.
این در حالی است که رییس جمهور کرزی چندین بار از طالبان خواسته است تا با پیوستن به پروسۀ صلح در انتخابات ریاست جمهوری سهیم شوند.
یکی دیگر از خواسته های جامعۀ مدنی، تغییر سیستم انتخاباتی به سیستم مختلط بوده است.
در حال حاضر سیستم برگزاری انتخابات سیستم اکثریتی است و هر فرد به طور مستقل می تواند خود را در انتخابات ریاست جمهوری نامزد کند، اما در سیستم مختلط بیشتر تأکید بر اشتراک احزاب سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری شده است.
سعید نیازی از دیگر فعالین جامعۀ مدنی گفت که باید یک سوم کرسی های پارلمان به احزاب سیاسی داده شود.
وی افزود که تصمیم در مورد تعویق یا تعلیق انتخابات ریاست جمهوری باید به کمیتۀ متشکل از کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، دادگاه عالی و مجلسین شورای ملی داده شود تا این ارگان ها بر اساسی قانون اساسی تصمیم بگیرند.
همچنان او گفت که تصمیم پیرامون تعویق یا تعلیق انتخابات شورای ملی باید به کمیتۀ متشکل از کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، دادگاه عالی، مجلسین شورای ملی، کمیسیون انتخابات و کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی محول شود.
وی همچنان افزود که باید حداقل 25 درصد کارت رأی دهنده گان که یک شخص در زمان درخواست برای نامزدی به کمیسیون ارائه می کند، متعلق به زنان باشد.
یکی دیگر از خواسته های آنان این بود که باید یکی از معاونین ریاست جمهوری زن باشد.
بلوچ زاده حضور دو خارجی را در کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی برای شفافیت انتخابات مفید دانست در حالی که رییس جمهور کرزی بارها آن را خلاف حاکمیت ملی کشور دانسته است.
مرتضی حسینی - کابل

No comments: