23 آبان 1391
شهرزادنیوز:زنان دو کشورعربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، که هر دو نیز «امر به معروف و نهی از منکر» و «پلیس مذهب» و پلیس اخلاق» دارند، در سطح جهان رکورد گذار استفاده از لوازم آرایشی هستند
افسر افشار نادری، جامعه شناس، در گفت و گو با قانون علت این پدیده را در ایران «خواست مردان و عدم اعتماد به خود زنان ایرانی» به دلایل مختلف دانست.
وی در این رابطه گفت: طبق تحقیقاتی که انجام داده، زنان در ایران اعتماد به نفس ندارند و این موضوع یکی از دلایلی است که بیش از اندازه به چهره خود می رسند. از سوی دیگر زنان ایران» تحت تاثیر تبلیغات هستند» و فکر میکنند تبلیغاتی که برای لوازم آرایش صورت میگیرد، حتما درست میگوید.
وی علت اصلی آرایش زنان را خواست مردانه دانست و گفت که زنان «بدون استثنا» به وی گفتهاند که اگر اصرار شوهران یا اعضای خانوادهشان نبود آنها آرایش نمیکردند.
به گفته این «جامعه شناس»، زنان همیشه نگرانند که کس دیگری جایگزین زندگیشان شود.
وی همچنین این نظر «فمینیسم مارکسیستی» را تأیید کرد که سرمایه داری در پشت این قضیه است و افزود که به طور کلی درباره مدها تحقیق میشود و مدی پسندیده یک جامعه میشود که از نظر جغرافیایی و فرهنگی و ... با آن جامعه مطابقت داشته باشد، اما در جامعه ما بدون در نظر گرفتن اینکه چه مدی موفق است فقط کالاها به صورت وارداتی میآیند و در جامعه شایع میشوند. اینها پشتش تبلیغات فراوانی است که فقط به دنبال بازار فروش هستند. این بازار فروش از طریق تبلیغات و بازاریابی به دست میآید، اما نگرش فرهنگی جامعه ما به این موضوع دامن میزند.
وی در این رابطه گفت: طبق تحقیقاتی که انجام داده، زنان در ایران اعتماد به نفس ندارند و این موضوع یکی از دلایلی است که بیش از اندازه به چهره خود می رسند. از سوی دیگر زنان ایران» تحت تاثیر تبلیغات هستند» و فکر میکنند تبلیغاتی که برای لوازم آرایش صورت میگیرد، حتما درست میگوید.
وی علت اصلی آرایش زنان را خواست مردانه دانست و گفت که زنان «بدون استثنا» به وی گفتهاند که اگر اصرار شوهران یا اعضای خانوادهشان نبود آنها آرایش نمیکردند.
به گفته این «جامعه شناس»، زنان همیشه نگرانند که کس دیگری جایگزین زندگیشان شود.
وی همچنین این نظر «فمینیسم مارکسیستی» را تأیید کرد که سرمایه داری در پشت این قضیه است و افزود که به طور کلی درباره مدها تحقیق میشود و مدی پسندیده یک جامعه میشود که از نظر جغرافیایی و فرهنگی و ... با آن جامعه مطابقت داشته باشد، اما در جامعه ما بدون در نظر گرفتن اینکه چه مدی موفق است فقط کالاها به صورت وارداتی میآیند و در جامعه شایع میشوند. اینها پشتش تبلیغات فراوانی است که فقط به دنبال بازار فروش هستند. این بازار فروش از طریق تبلیغات و بازاریابی به دست میآید، اما نگرش فرهنگی جامعه ما به این موضوع دامن میزند.
Shirin Naziry
No comments:
Post a Comment