آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, November 27, 2012

بیست زن در هشت ماه در هرات به قتل رسیدند

هفتم قوس 1391 خورشیدی
از روز جهانی محو خشونت علیه زنان از سوی ریاست امور زنان هرات گرامی داشت به عمل آمد.

در مراسمی که به همین مناسبت در تالار کنفرانس های حقوق بشر برگزار گردیده بود، خانم جیلین برنز سرکنسول امریکا در هرات، ماریا بشیر رییس دادستانی استیناف، محبوبه جمشیدی رییس امور زنان، معاون و سرپرست ولایت، رییس و اعضای شورای ولایتی و نماینده گان شماری از نهادهای مدافع حقوق زن اشتراک داشتند.
خانم بشیر گفت که در سال جاری پرونده های 236 مورد خشونت علیه زنان رسمی گردیده که 161 پرونده تکمیل و به دادگاه فرستاده شده است که  در 49 مورد زنان از شکایت شان منصرف شدند.
خانم جمشیدی وضعیت کلی زنان را در سطح کشور خوب دانسته و گفت که خشونت علیه زنان نسبت به سال های گذشته افزایش زیاد نیافته، زیرا زنان از حقوق شان آگاهی پیدا نمودند.
وی گفت که قتل های زنان، خشونت از سوی ارباب سالاران و سهم اندک زنان در ادارات دولتی باعث نگرانی این ریاست شده است و ایشان تلاش دارند تا برنامه های آگاهی دهی را در ولسوالی ها راه اندازی نمایند.
خانم شریفه شهاب مسؤول نظارت از عملکرد پولیس در حوزۀ غرب و عضو کمیسیون حقوق بشر گفت با وجودی که افغانستان کشور اسلامی می باشد با آنهم خشونت علیه زنان در این کشور وجود دارد و همه ساله صدها نفر قربانی این خشونت ها می شوند.
وی گفت به اساس آماری که کمیسیون حقوق بشر در شش ماه اول سال گذشته ثبت نموده، سه هزار مورد خشونت علیه زنان در سراسرافغانستان وجود داشته که این رقم در سال جاری به چهار هزار مورد خشونت علیه زنان افزایش یافته که 28 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی افزود که در هشت ماه نخست سال جاری سی مورد قتل در حوزۀ غرب مشمول بیست مورد در هرات، دوازده مورد تجاوز جنسی مشمول هفت مورد در هرات، 22 مورد خود سوزی مشمول پانزده مورد در هرات، 52 مورد خود کشی مشمول 44 مورد در هرات، 158 مورد لت و کوب مشمول 79 مورد در هرات و 42 مورد ازدواج پیش از وقت در تمام حوزۀ غرب به ثبت رسیده است.
او گفت که این سبب نگرانی مسؤولین کمیسیون حقوق بشر و نهادهای جامعۀ مدنی گردیده است و این آمار خشونت علیه زنان در کشور بدتر از فساد اداری و مواد مخدر در جهان می باشد.
وی علت خشونت علیه زنان را عدم حاکمیت قانون و نبود پیگرد درست قضایای حقوقی این پرونده ها دانست.
سادات علوی – هرات

Shirin Naziry
http://www.facebook.com/#!/voiceofwomenafg                                                                                           

No comments: