آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, November 20, 2012

زنان آمریکای لاتین: تحصیل‌کرده‌تر، اما با دستمزد کم تر

تحقیق جدید "بانک توسعه کشورهای آمریکایی" تناقضی را آشکار ساخته و می‌کوشد دلایل آن را توضیح دهد.
در این تحقیق با چالش این نظریه که والدین بیش‌تر برای تحصیل پسران سرمایه‌گذاری می‌کنند،
روشن کرد که آمریکای لاتین در زمینه تحصیل به برابری جنسیتی دست یافته است – و در برخی از مناطق این توازن به نفع دختران است.
با وجود این، زنان در آمریکای لاتین در مشاغل کم‌دستمزدتر مانند معلمی، پرستاری، بخش‌های خدماتی نظیر رستوران‌ها استخدام می‌شوند. در این تحقیق با مقایسه مردان و زنان هم‌سن با مدرک تحصیلی یکسان، نتیجه گرفته شده که دستمزد مردان 17 درصد بیش‌تر از دستمزد زنان است. این رقم نسبت به سال 1992 که 25 درصد بود، کم‌تر شده است، اما گام‌های این پیشرفت هم‌چنان کُند است.
ایزابل لوندونو، کارشناس تحصیل و مسایل جنسیتی در "کلمبیا، بوگوتا"، می‌گوید، بخشی از مشکل این است که اکثریت مشاغل با درآمد بالا که در دسترس دیپلمه‌های منطقه است، از نظر فرهنگی مشاغلی مردانه محسوب می‌شوند. مشاغلی از قبیل رانندگی کامیون و اتوبوس، کادر امنیتی، خدمت در ارتش، کار در معدن و صنایع نفت.
به گفته لوندونو: "بخش‌هایی از اقتصاد، از نظر فرهنگی مختص مردان است و آن‌ها هستند که اکثر مشاغل را به وجود می‌آورند."
پیشرفت، اما...
و وقتی مسئله مشاغل بسیار پردرآمد مانند حقوق، معماری و مهندسی مطرح می‌شود – که یک سوم شاغلین آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند – این شکاف جنسیتی به 58 درصد می‌رسد.
نویسنده تحقیق، هوگو نوپو، می‌گوید: "در دهه‌های اخیر پیشرفت‌هایی شده است، اما شکاف دستمزد بین زنان و مردان هنوز غالب است."
لوندونو که به عنوان مشاور هم کار می‌کند، می‌گوید یکی از مراجعه‌کنندگانش مدیر سطح بالایی در یک کمپانی بین‌المللی مواد غذایی در کلمبیا است. زمانی که درخواست کرد به اندازه مردان هم رده‌اش حقوق بگیرد، ابتدا درخواستش رد شد. این مدیر به لوندونو گفت رئیس شرکت از وی پرسید که برای چه این قدر پول می‌خواهد؛ این امر نشانه‌ایست بر فرهنگ حاکم بر محیط کار در مورد دستمزد برابر. در نهایت 55 درصد بر حقوق سالانه‌اش افزوده شد.
آناماریا ولاسکز، معمار، می‌گوید 15 سال با حقوقی 20 درصد کم‌تر از همکاران مردش در شرکتی کار کرد. به گفته وی: "تمام مدت اشتغالم دستمزدم کم‌تر از مردان بود، حتا وقتی که سابقه کارم یک سال بیش‌تر بود. هر از گاهی در این مورد شکایت می‌کردم، اما چیزی تغییر نکرد."
رویکردهای فرهنگی
آقای ناپو دریافت که نابرابری دستمزد بخشی ناشی از این واقعیت است که زنان در آمریکای لاتین به مشاغل نیمه وقت گرایش دارند و اغلب در رشته‌های غیر رسمی مانند فروش غذاهای خانگی در خیابان کار می‌کنند. طبق اطلاعات گردآوری شده، در آمریکای لاتین یک دهم مردان شغل نیمه وقت دارند، در حالی که این رقم برای زنان یک چهارم است.
انعطاف شغلی کارهای نیمه وقت یا خودکارفرما زنان را قادر می‌سازد تا در حین انجام وظایف خانوادگی درآمدی هم داشته باشند، اما درآمد آن‌ها را کاهش می‌دهد. همراه با آن، زنان عموماً دیرتر به بازار کار وارد می‌شوند، و وقفه‌های کاری بیش‌تری دارند، مثلا اغلب برای بچه‌داری مرخصی می‌گیرند. بنابراین در حالی که مردان سابقه و تخصص کاری پیدا می‌کنند، زنان اغلب یا تازه شاغل می‌شوند و یا از شغل خود کناره می‌گیرند.
طبق این تحقیق، برای کاهش شکاف دستمزد در آمریکای لاتین باید زنان و مردان به یکسان در انجام وظایف خانوادگی مشارکت کنند و بر تعداد مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری کودکان افزوده شود. اگر مردان و زنان از امکان یکسانی برای گرفتن مرخصی بچه‌داری برخودار شوند، هنگام استخدام، امکان تصمیم‌گیری در مورد استخدام مردان یا زنان را نیز راحت‌تر می‌کند.
اما لوندونو می‌افزاید که رویکردهای فرهنگی در مورد استخدام زنان هم باید تغییر یابند. "هم‌چنان این تصور وجود دارد که با استخدام زنان، به علت مرخصی بارداری و مرخصی‌های مربوط به امور خانوادگی، هزینه نیروی کار زنان بیش تر می‌شود، اما در تحقیقاتی روشن شده است که مصرف الکل و مشاجرات مردان - و ناکارآیی و مرخصی‌های ناشی از آن، همان مقدار هزینه را دربردارد."
لوندونو می‌افزاید، در اذهان عمومی درآمد زنان در حال حاضر، درآمدی جنبی و کمکی تصور می‌شود. "بنابراین کارفرمایان هنوز معتقدند که بهتر است مردان را که نان‌آور خانواده هستند، استخدام کنند؛ در حالی که برای مثال در کلمبیا 40 درصد خانوارها، زن سرپرست هستند." برگرفته از سایت شهرزادنیوز
Shirin Naziry
http://www.facebook.com/#!/voiceofwomenafg                                                                                           

No comments: