آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, September 26, 2012

شماری از دختران دانش‌آموز در غرب کابل مسموم شدند

چهارشنبه 26 سپتامبر 2012 - 05 مهر 1391
مسئولان می گویند، اکثر دانش‌آموزانی که مسموم شده بودند، معالجه شدند و به خانه بازگشته اند
مقامهای وزارت آموزش و پرورش در افغانستان می گویند که شانزده دختر دانش آموز در شهر کابل مسموم شده اند.

امان الله ایمان، سخنگوی وزارت معارف به بی بی سی گفت که همه دانش آموزانی که مسموم شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند.
به گفته آقای ایمان دو تن از آنها هنوز در بیمارستان هستند ولی بقیه دانش آموزان پس از مراجعه به بیمارستان بزودی معالجه شده و به خانه های خود بازگشتند


مقام های وزارت آموزش و پرورش می گویند، حوالی ساعت هفت صبح بود که دانش آموزان مدرسه ای به نام "لیسه ام البنین" در ناحیه ششم شهر کابل مسموم شدند و همه آنها فورا به بیمارستان منتقل شدند.
مسئولان مدرسه ام البنین گفته اند هنوز علت مسمومیت این دانش آموزان مشخص نیست و پزشکان تحقیق در مورد یافتن علت مسمویت آنها را، آغاز کرده است.
امان الله ایمان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: "قبلا هم ما با چنین حوادثی روبرو شده بودیم که در برخی مناطق علت مسمولیت (دانش آموزان) پلان (برنامه) تخریبی بود و در برخی مناطق هم اثرات محیط دخیل بوده که شاگردان مسموم شدند"
شماری از مسئولان به رسانه ها گفته اند که در نزدیکی این مدرسه قبرستانی هم وجود دارد که از آنجا بوی بدی به مشمام می رسد و این احتمال وجود دارد که شاگردان به دلیل عوامل محیطی مسموم شده باشند.
سال گذشته چندین مورد، در شهرکابل، ولایت بامیان درمرکز افغانستان و ولایت تخار در شمالشرق افغانستان، دختران دانش آموز، مسموم شدند.
به دنبال تکرار مسمومیت دختران دانش آموز در تخار، مسئولان امنیت ملی افغانستان اعلام کردند که در مواردی طالبان عامل مسمومیت دختران دانش آموز هستند.
یکبار هم تلویزیون ملی افغانستان، اعترافات فردی را پخش کرد که می گفت، طالبان مواد سمی را در اختیار آنها گذاشته است تا با آن دختران دانش آموز را مسموم کنند.
در اکثر موارد مسمومیت دختران دانش آموز، خفیف بوده و پس از مراجعه به بیمارستان به خانه بازگشته اند.

No comments: