آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, September 1, 2012

زنان کشاورز کنیا: حاکم بر سرنوشت خویش؟

عکس از نل ایل پالمر، مرکز بین‌المللی برای کشاورزی گرمسیری
11/6 / 1391
شهرزادنیوز: "البورگون" روستای آرامی واقع در "ریفت ولی" کنیا است، استانی که از قدیم ذرت، گندم و گل حشره‌کش تولید می‌کند. زمین‌های این‌جا قبلا بارور بودند، اما با بروز خشکسالی‌ها بسیاری مجبور شدند کشت این محصولات را کنار بگذارند. باران‌های ناگهانی ناشی از تغییرات آب و هوا، موجب کاهش محصولات کشاورزی و افزایش پشه‌های مالاریا گشته است. با وجود این، کشاورزان با یاری سازمان‌های غیر دولتی کوشیده‌اند از این شرایط بیش‌ترین بهره را گرفته و آموزش دیده‌اند محصولاتی بکارند که مقاوم‌تر هستند.
بهره‌گیری از فرصت‌ها
یکی از این سازمان‌ها "گروتس" (سازمان‌های مدنی که همکاری خواهرانه‌ای دارند) است. گروتس که در نایروبی قرار دارد، گروهی از سازمان‌های مدنی و خودیار است که به رهن 3 میلیون دلار اهدایی بنیاد توسعه اجتماعی ژاپن که توسط نظارت بانک جهانی هزینه می‌شود، به زنان کشاورز کمک می‌کنند سبزیجاتی و گیاهانی بکارند که پیش از فصول بد قابل برداشت‌ هستند.
استر موائورا مویرو، هماهنگ‌کننده ملی گروتس، به "ثینک آفریکا پرس" می‌گوید: "تغییر آب و هوا دارد واقعی می‌شود و ما نمی‌توانیم بنشینیم و ناله سردهیم؛ باید کاری بکنیم." "ما به کشاورزان یاد می‌دهیم روحیه خود را حفظ کنند و از این فرصت بیش‌ترین بهره را بگیرند. هم‌چنین به زنان کشاورز کمک می‌کنیم تا محصولات خود را مستقیماً به دست مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برسانند."
چنین ابتکاراتی می‌تواند اهمیت زیادی برای زنان کشاورز داشته باشد، چرا که به گزارش سازمان کشاورزی و غذا سازمان ملل متحد، 90 درصد غذای قاره را زنان تولید می‌کنند. بیش از دو سوم زنان آفریقا در بخش کشاورزی شاغل هستند، اما غالبا در روابط تجاری به حاشیه رانده شده و منابعی نظیر زمین و وام، تکنولوژی و کود در اختیارشان نیست.
موائورا مویرو می‌گوید: "ما در برنامه خود چندین هزار زن کشاورز را آموزش دادیم. می‌توانم بگویم که در مذاکره و چانه‌زنی و معامله ماهرتر شده‌اند." 
قطع دست واسطه‌ها
علت امیدبخش دیگر برای کشاورزان کنیا، تکنولوژی جدید است. برای مثال یکی از امکانات جدید تلفن همراه به کشاورزان کمک می‌کند تا دست واسطه‌ها را قطع کنند و درآمد خود کشاورزان افزایش یابد.
موائورا مویرو توضیح می‌دهد: "ما به آن‌ها یاد می‌دهیم از امکانات مختلف تلفن‌ها استفاده کنند تا محصولاتشان را مستقیما به بازار برسانند. با افزایش استفاه از تلفن همراه در کنیا در داد و ستدهای کشاورزان، واسطه‌ها را می‌توان به آسانی کنار زد."
امکان جدید دیگر تلفن همراه "آگری‌منیجر" است که کمپانی تکنولوژی کنیا به نام "ویرچوآل سیتی"، آغاز کرده و به بیش از 300 هزار کشاورز در مناطق مختلف کشور کمک نموده تا به اطلاعاتی نظیر وزن، درجه و مقدار محصولات ارائه شده و هم‌چنین دستورالعمل‌های تولید دسترسی یابند.
جان وایبوچی، مدیر "ویرچوآل سیتی" می‌گوید: "امیدواریم بتوانیم در پنج سال آینده مشتریان خود را در میان کشاورزان به سه میلیون نفر برسانیم. این تکنولوژی از هنگام عرضه به بازار تا کنون، درآمد بسیاری از کشاورزان را تا 46 درصد افزایش داده است، زیرا دیگر نیازی نیست واسطه‌ها آن‌ها را استثمار کنند."
با یکدیگر کار کردن
کشاورزان کنیا هم‌چنین تعاونی‌هایی تشکیل داده‌اند که از طریق آن‌ها گروهی از کشاورزان می‌توانند پس‌اندازهای خود را روی هم بگذارند تا زمین و بذر بیش‌تری بخرند.
ستلا چرونو، کشاورزی اهل البورگون، می‌گوید: "ما گروه‌های زنان تشکیل می‌دهیم، با همدیگر یک حساب پس‌انداز باز می‌کنیم. گروه‌های زنان می‌توانند پنج نفره باشند که موافقند با هم حساب مشترک باز کنند."
استلا می‌افزاید: "بانک‌ها معمولا مشکلی در دادن وام ندارند، چون اگر نتوانیم پول بانک را برگردانیم، این دفترچه‌های پس‌انداز به عنوان ضمانت نزد آن‌ها هستند. معمولا برای خرید زمین وام می‌گیریم. و چون همیشه داریم وام می‌گیریم و آن‌ها را بازپرداخت می‌کنیم، بانک‌ها به ما اعتماد بیش‌تری پیدا می‌کنند و وام‌های بیش‌تری می‌دهند تا کار خود را توسعه دهیم."
موائورا مویرو توضیح می‌دهد: "ما در زمینه اهمیت اضافه ارزش محصولاتی که بر درآمد می‌افزایند، مثل آووکادو، زنان کشاورز را آموزش می‌دهیم."
"آن‌ها می‌توانند از طریق وام‌های بانکی مغازه باز کنند یا کارگاه‌هایی برای عمل آوردن میوه‌ها و تبدیل آن‌ها به محصولات دیگر مثل لوسیون، ژلاتین و روغن خوراکپزی. به نظر می‌آید در توانمندسازی آنان ایده مؤثری است."
پروژه‌های دیگر این منطقه، شامل دامداری است، که در دو سال گذشته به تدریج رشد کرده، اما هنوز سبزی‌کاری و باغ‌داری منبع اصلی درآمد این منطقه است.
از طریق ابتکارات و ابزارهای توانمندساز گوناگون بر درآمد برخی از کشاورزان کنیا افزوده شده و معاملات‌شان پیشرفت کرده است. با کمک تکنولوژی‌های جدید، مدل‌های تجاری هوشمندانه و حمایت سازمان‌های غیر دولتی نظیر گروتس، اکنون بیش از 5000 زن کشاورز کار می‌کنند، کشاورزان کنیا می‌کوشند این شعار گروتس را دنبال کنند: "بیا حاکم بر سرنوشت خویش شویم."
Think Africa Pressمنبع: سایت

No comments: