آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, July 5, 2012

گوش و بینی این زن را شوهرش بریده است




ديدار "ام بى سى" در امریکا با زن افغانستانى قربانی خشونت
پنجشنبه - 05 جون 2012م
دبی-العربیه نت فارسی
مشكلات زنان افغانستان بی حد و حصر است، زن افغانی علاوه بر خشونت خانوادگی که غالبا در این کشور عام و فراگیر است از محرومیت های اجتماعی، قتل های ناموسی ، تجاوز به عنف، آزار و اذیت جنسی رنج می برد.

در يك گزارش ويژه توسط تلويزيون
mbc با زندگى عایشه محمد زی که بینی و گوشهایش توسط همسر طالبانی اش بریده شده است، آشنا مى شويم. او از جمله قربانیان خشونت خانوادگی در افغانستان می باشد، ليكن هم اکنون در ولایت مریلند آمریکا زندگی می کند.
وی نه تنها قربانی خشونت های خانوادگی در افغانستان است بلکه نمونه بارزی از ظلم و ستم ناشی از تفکرات سنتی برخی از جوامعی است که نه تعالیم دینی واقعی را درست فراگرفتند و نه از نسیم آزادی های نوین بهره برده اند.
تصویر این زن افغانستانی که بر روی غلاف مجله"تایم" آمریکا به چاپ رسیده بود و شهرت جهانی پیدا کرد، نشان داد که این انسان تنها به دلیل زن بودن همچون یک کالا قابل خرید و فروش و نگهداری و گاهی دور انداختن است.
بنا به گزارش
mbc که پنجشنبه 5-7-2012 پخش گردید، عایشه هم اکنون در آمریکا جایی که هزاران کیلومتر از افغانستان دور است ، نزد زن و شوهری به نام های ماتی و جمیله که هر دو پشتو هستند زندگی می کند.
خبرنگار می گوید که وی را در نزد این خانواده ملاقات کردیم، به رغم همه سختی های دوره گذشته، دارای اراده ای آهنین و مصمم بود، او علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی، شور شوق عجیبی به زندگی دارد.
برای امرار معاش و داشتن زندگی راحت به ساخت زیور آلاتی قشنگ می پردازد که به گفته وی آن را در زندان در افغانستان آموخته است و با کمک ماتی و جمیله برای فروش تولیدات خود وب سایتی را تاسیس کرده است. اما هنوز مسئله درمان جسمی طولانی مدت عایشه در راه است ، او با همیاری یک زن و شوهر پشتویی و کمک یکی از نمایندگان کنکره آمریکا توانسته است مجوز اقامت در این کشور را دریافت کند و پرونده درمان وی به یکی از بهترین بیمارستان های نظامی آمریکا فرستاده شده است.
وی قرار است در این بیمارستان به مدت دو سال جهت کاشتن دو گوش و بینی از دست رفته اش معالجه شود.
پیش از ترک عایشه از وی پرسیدیم در صورتی که با همسر طالبانی خود روبرو شود چه واکنشی خواهد داشت که وی فورا در جواب گفت: "هیچ گاه این لحظه را دوست ندارم پیش بیاید ، من هر شب با این خاطره تلخ که از افغانستان برایم باقی مانده است، به خواب می روم."



No comments: