آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 28, 2012

نت کفی سحرگل سهولت دیگری برای زنان فعال کابل

پنجشنبه 8 سرطان 1391 رادیو آزادی
برای نخسیتن بار انترنت کفی در شهر کابل برای استفاده زنان از سهولت های انترنیتی ایجاد شده است. این نت کافی بنام سحر گل است، سحرگل خانمی که از سوی خانواده شوهر اش چندی پیش مورد خشونت قرار گرفته بود.
آگاهی حاصل کردم که نت کفی بنام سحر گل ایجاد شده است من هم علاقه مند شدم که از این نت کفی دیدن کنم. این انترنت کفی در منطقه کارته چهار کابل در نزدیکی مکتب رابعه بلخی برای زنان ایجاد شده است.
زمانی که دروازه این نت کفی را باز کردم نگاه ام به یک اتاق رنگامیزی شده افتاد که در هر گوشه و کنار آن نام سحر گل با پیام های در مورد حمایت از زنان نقش و نگار شده بود. در آن محل شماری زنان و دختران جوان را دیدیم که در مقابل کمپیوتر ها نشسته و از سهولت های انترنیتی استفاده می کردند.
خواستم از مسوول این نت کفی بپرسم که چرا این محل را بنام سحرگل مسمی کرده اند. حمیرا بخشی که خود را مسوول این نت کفی معرفی کرد، می گوید، که هدف از ایجاد این محل بنام سحرگل اینست که آنان حمایت خود را اززنان که مورد خشونت قرار می گیرند، نشان دهند.
خانم بخشی در مورد اینکه چی باعث شد که این نت کفی را ایجاد کنند و نام آن را سحر گل بگذارند چنین می گویند:
«یکی از برنامه های ما این بود که یک انترنت کلپ برای خانم ها بسازیم تا بتوانند به راحتی به این محیط آمده بدون کدام آزار و اذیت از انترنیت استفاده کنند. بخاطری این نت کلپ را بنام سحرگل نام گذاری کردیم، زیرا سحر گل خانم رنج دیده است و به منظور اینکه ما از او حمایت خود را نشان دهیم، این انترنیت کلپ را ایجاد کردیم.»
خانم بخشی می گوید، که آنان در نظر دارند تا شماری از این نت کفی های زنانه را در کابل افزایش دهند، و در ضمن در برخی ولایات افغانستان نیز چنین محلات را ایجاد کنند.
سحرگل خانم خورد سنی است که پس از حدود شش ماه شکنجه و عذاب از سوی خانواده شوهر اش به همکاری برخی از باشنده گان شهر پلخمری و ارگان های امنیتی از چنگ انان نجات یافت و به منظور تداوی به کابل انتقال داده شد.
این خانم پس از ماه ها تداوی در شفاخانه وزیر محمد اکبر خان کابل صحت یاب شده، و اکنون در یکی از خانه های امن بنام امید بسر می برد. اما قضیه خشونت علیه این خانم هنوز هم بر سر زبان ها است، چنانچه نهاد زنان جوانان برای تغییر خواسته اند که به منظور زنده نگهداشتن نام چینن زنان نت کفی را برای زنان افغان ایجاد نمایند.
در نت کافی سحرگل با برخی از خانم ها و دختران جوانان که مصروف استفاده از انترنت بودند، صحبت کردم آنان می گویند، که در چنین محل زنانه می تواند آزادنه از خدمات انترنتی استفاده کنند.
چند تن از این خانم ها و دختران جوان گفتند:
«من یکی از خانم های هستم که در نت کلپ سحرگل همیشه میایم. بسیار علاقه مند اینجا هستم. این محل برای خانم ها است و مردان دراینجا نیست ما به راحتی کار می کنیم.»
«اسم من مرسل برهانی است فعلاً در نت کلپ سحرگل هستم ما با استفاده از این نت کفی می توانیم هر موضوع را که نیاز داشته باشیم، از طریق نت بدست بیاوریم. احساس خوبی داریم چون در این جا راحت هستیم.»
«از طریق دوستان ام خبر شدم که نت کلپ سحرگل جدید ایجاد شده، خواستم که بیبنم که چگونه محلی است، چون سحرگل را می شناختم و چی ارتباط با او دارد. وقتی که آمدم دیدم که جای بسیار خوبی است و تصمیم گرفتم که همیشه این جا بیایم.»
مسوولان نت کافی سحرگل در حالی حمایت شان را از زنان که مورد خشونت قرار گرفته اند، با ایجاد چنین محل اعلام کرده اند، که در کنار سحر گل زنان زیاد اند که با چنین خشونت ها مواجه اند.
زنان افغانستان در طول چندین دهه اخیر خشونت های مختلف را تجربه کرده اند. ازدواج های اجباری، ازدواج قبل از وقت، استفاده ای جنسی، لت و کوب را می توان به عنوان مثل یاد کرد که هم اکنون زنان افغان در بسیاری از مناطق کشور با آن مواجه اند.

No comments: