آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, May 31, 2012

نگرانی شبکۀ زنان افغان از ناامنی در مکاتب دخترانه

دهم جوزای 1391 خورشیدی
شبکۀ امور زنان افغان می گوید که نیروهای امنیتی باید با تلاش بیشتر مانع فعالیت های وحشت افگنانه علیه شاگردان مکاتب شوند.
محبوبه سراج عضو بورد رهبری شبکۀ امور زنان افغان امروز در یک نشست خبری، فعالیت های هراس افگنانه علیه شاگردان مکاتب دخترانه را به شدت تقبیح کرد.
او افزود که آغاز و شدت این حرکات دشمنان، همزمان با جریان عملی شدن برنامۀ انتقال مسؤولیت های امنیتی صورت گرفته، بنابراین نیروهای افغان باید در راستای تأمین امنیت به خصوص امنیت مکاتب بیشتر تلاش کنند.
وی از مسدود شدن 47 مکتب در یازده ولایت کشور خبر داده، افزود که دولت افغانستان باید برابری شرایط تعلیم و تربیه را در اولویت کاری خویش قرار داده و برای بازگشایی مکاتب مسدود شده، اقدامات عاجل روی دست گیرد.
او افزود که مخالفین مسلح دولت نباید تعلیم و تربیۀ شاگردان را وسیلۀ رسیدن به قدرت و هراس افگنی قرار دهند.
همچنان وی از حکومت پاکستان خواست تا کتبی را که در خاک شان متوقف ساختند، رها ساخته و اجازۀ ورود آن را به افغانستان دهند.
گفتنی است که از چند ماه بدین سو، پس از تیره شدن روابط پاکستان با ناتو، میلیون ها جلد کتاب چاپ شده از سوی  امریکا برای معارف افغانستان، در آن کشور متوقف شده است.
به گفتۀ خانم سراج این کتاب ها متعلق به شاگردان صنوف هفت تا دوازده است که صنوف بسیارحساسهستند
نسیمه عمری عضو دیگر بورد رهبری شبکۀ امور زنان افغان، از جامعۀ جهانی خواست تا توجۀ بیشتر در جهت تأمین امنیت مکاتب و حمایت از پیشرفت تعلیم و تربیه، نمایند.
وی گفت: «با در نظر داشت فعالیت های دشمنان همچون مسمومیت دختران در مکاتب و مسدود شدن مکاتب برای ضعیف ساختن روحیۀ دختران در قسمت فراگیری تعلیم و تربیه، ما مبارزۀ جدی را علیه مخالفین انجام می دهیم تا در نتیجۀ به هدف مان که فراگیری تعلیم برابر برای دختران و پسران است، برسیم.»
گفتنی است که در این اواخر مواد آتش زدن مکاتب، تهدید شاگردان و معلمین و مسومیت آن ها در شماری از ولایات کشور افزایش یافته است و نگرانی هایی را به دنبال داشته است.
اما طالبان به تازه گی با نشر خبرنامه یی گفته اند که آن ها مسؤولیت این رویدادها را به عهده نمی گیرند و در آن دست ندارند.
این درحالی است که رییس جمهور کرزی نیز در این اواخر از رهبران طالبان خواسته بود تا مشکلاتی را برای معارف کشور ایجاد نکنند.
مرتضی حسینی- کابل – خبرگزاری بست باستان
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان
بیش از 6 ملیون کودک افغانستان درمعرض خطرقراردارد.

No comments: