آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 29, 2012

قانونی بی‌رحمانه و تبعیض‌آمیز علیه زنان

 






اعتراض زنان اندونزی به طرح ممنوعیت مینی‌ژوپ
پنجشنبه, 01/10/1391 - 19:28
کمیسیون حقوق زنان در اندونزی امروز پیشنهاد یکی از وزرای این کشور را مبنی بر ممنوعیت پوشیدن مینی‌ژوپ محکوم کرد. این پیشنهاد بر مبنای قانونی جنجالی که پیش‌تر علیه پورنوگرافی در این کشور به‌تصویب رسیده، مطرح شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوریادهارما علی، وزیر شئون دینی اندونزی روز گذشته در خلال بحث گسترده‌تری که حول موضوعات آزادی بیان و دین درگرفته بود، اعلام کرد که دامن‌هایی که بلندی آن‌ها تا بالای زانو می‌رسد، باید به‌عنوان پورنوگرافی تعریف شوند.
مسروچه، نایب رئیس کمیسیون ملی پی‌گیری موارد خشونت علیه زنان، اظهار داشت: "این کشور دارد به سمت عقب گام برمی‌دارد. ملت اندونزی ملتی دموکرات است و دولت باید این حق را که هر فردی بتواند آزادانه خود را ابراز کند به‌رسمیت بشناسد. این چیزی است که در قانون اساسی اندونزی تضمین شده است."
این کمیسیون از نظر قانونی مستقل است اما با این حال بودجه‌ای را از دولت اندونزی دریافت می‌کند.
مسروچه افزود: "این کشور باید نگاه خود به مقوله بدن و لباس زنان را تغییر دهد و آن را عامل تحریک مردان و بهانه‌ای برای تجاوز جنسی نداند. "
سال گذشته فاوضی باوا، فرماندار جاکارتا دامن‌های کوتاه قربانیان تجاوزهای جنسی را دلیل اصلی تجاوزهایی دانست که در وسایل نقلیه عمومی رخ می‌دهد.
این سخن و مشابه آن که برخی دیگر از دولت‌مردان اندونزیایی بیان کرده‌ بودند باعث واکنش‌های بسیاری در جامعه زنان اندونزی شد.
در سال ۲۰۰۸ نیز قانونی علیه پورنوگرافی در اندونزی به‌تصویب رسید که تمام حرکات بدنی و فعالیت‌ها - اعم از هنر، رقص، موسیقی و شعری - را که "شهوت‌انگیز، وقیح و در تناقض با اخلاق عمومی" به‌نظر برسد، ممنوع اعلام کرده بود.
این قانون با انتقاد گسترده‌ای روبه‌رو شد و بسیاری از فعالان حقوق بشر در اندونزی آن را قانونی بی‌رحمانه و تبعیض‌آمیز علیه زنان نامیدند. زمانه
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان
voiceofwomenafg@yahoo.com

No comments: