آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 29, 2012

بهتر بود خود را به دریا غرق میکردم

زنان افغانستتان مانند زمان طالبان رنج میبرند
کد خبر: 34292  ۱۳۹۱/۱/۱۰ زن جوان 19 ساله که برای چندین ماه توسط شوهر و مادر شوهر لت و کوب شده است می گوید: از نام شوهرم متنفرم اما اگر میداستم چه در زندان به سرم میآید بهتر بود خود را به دریا غرق میکردم 
این گزارش را اشپیگل آنلاین روز چهار شنبه 28 مارس با عکس بزرگ زنی که در میدان سنگسار نشسته به نشر رسانده است.
به قول این نشریه، زنان در افغانستان مورد لت و کوب ، زندانی شدن و از حقوق خود محروم بوده و در حالت بسیار وخیمی زندگی میکنند.
بقول دیده بان حقوق بشر، زندگی زنان در افغانستان تفاوت چندانی با زمان طالبان نداشته و غرب این موضوع را به فراموشی سپرده است.
دیده بان حقوق بشر یک گزارش جدید این سازمان در مورد وضعیت نا امید کننده زنان در زندانهای افغانستان را روز چهار شنبه ارائه داده است.
خانم
Gauri Von Gulik در گزارش جهانی در مورد حقوق زنان در افغانستان میگوید: در کنفرانس بن به مسؤلیت بزرگ دولت افغانستان برای ادامه کار ویژه برای زنان در افغانستان تاکید شده است.
خانم گاولیک که بخشی از سازمان جهانی حقوق زنان را هبری میکند از دولت آلمان به شدت انتقاد نموده گفته است علاقمندی دولت آلمان به این موضوع فراموش شده و المان فقط به فکر خروج نیروهای ناتو و واحدی نظامی آلمان از افغانستان میباشد.
از 58 مصاحبه با زنان زندانی در افغانستان هنوزهم سرنوشت هرروزه این زنان لت و کوب ومورد تجاوز جنسی قرار گرفتن توسط شوهرانشان میباشند و عوض اینکه مقامات دولتی به ایشان کمک نماید، آنان به زندان های طولانی محکوم میشوند.
ده سال پس از آنکه نیروهای بین المللی طالبان را از افغانستان رانده اند ولی هنوز وضعیت زنان افغانستان چندان تفاوتی با زمان طالبان نکرده است. این در حالیست که نیروهای بین المللی در افغانستان حضور دارند.
بقول این نشریه حقوق زنان برای آقای کرزی بی تفاوت میباشد.
یک بیلانس تاریک از وضعیت زنان در افغانستان با حضور سربازان غربی و کمک میلیارد ها دالر به افغانسنتان ، گزارش یک زن جوان 19 ساله که برای چندین ماه توسط شوهر و مادر شوهر لت و کوب شده است چنین می گوید: من از (کلمه نام شوهرم متنفرم) این زن جوان به سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است ، گرده هایم به علت ضربات شدید مشت و لگد شوهرم کاملا سیاه شده است.
حالا این زن با چهل زن دیگر در زندان کابل به سر میبرند. این زن گفته است اگر میداستم چه در زندان به سرم میآید بهتر بود خود را به دریا غرق میکردم.
به گفته مدافعان حقوق بشر نیمی از این زنان به جرم جنایت اخلاقی در زندان میباشند و همه ی این زنان سرنوشت مشترک دارند.
درگزارش دیگری آمده است، فرار زنان از منزل به علت لت و کوب و بد رفتاری فامیل شوهر به عنوان مجرم با او برخورد میشود.
وضعیت زنان در افغانستان روز بروز ابعاد گسترده تری به خود گرفته ، از قبیل سوزاندن ، زندانی نمودن زنان در خانه ، سر تراشیدن زنان ، بریدن گوش و دیگر اعضای بدن و ازدواج های اجباری نمونه هایی ازاین خشونت ها و نقض آشکار حقوق بشر بوده که زنان افغانستان به آن روبرو میباشند.
فعالان حقوق بشر در رابطه با چگونگی وضعیت زنان پس از خروج نیروهای بین المللی اوضاع را خراب تر ارزیابی میکند.
به قول این نشریه در حقیقت غرب از کرزی به عنوان چراغ امید نسبت به زنان فکر میکرد ولی او برعکس گفته است ، در رابطه با زنان او مانند طالبان فکر میکند.
روز یکشنبه کرزی در وب سایت خود با انتشار بیانیه ای در حضور حدود 150 نفر از علمای محافظه کار طبقه بندی زنان را به عنوان ( مرد درعقب زن ) یا زن را در درجه دوم خوانده ، بدین وسیله او خواسته است در حضورعلمای دینی موقف شدید تری در مقابل زنان از خود نشان دهد.
به گفته او یاید کار مشترک زنان و مردان در ادارات ممنوع قرار داده شود.
در این نشریه آمده است، رییس حمهور با این رویکرد نمادین به طالبان نزدیک تر میشود.
او برای قدرت دادن سیاسی به طالبان می خواهد تغییراتی برای جلب توجه طالبان به مرحله اجرا در آورد.
محمود منجم راده برلین 
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان


No comments: