آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, February 28, 2012

جوایز اسکار سال 2012 اعلان شد

فلمساز پاکستانی شرمین عبید چینوی با ساختن فلم کوتاه مستند «نجات چهره برندهء جایزهء اسکار شناخته شد»
09.12.1390 رادیو آزادی
شام یکشنبهء بیست وششم فبروری سال 2012 در شهر هالیوود کالیفورنیای امریکای هشتاد چهارمین جوایز سالانهء اسکار یا اکادمی تصاویر متحرک، هنر و ساینس امریکا اعلان شد.
جوایز اکادمی تصاویر متحرک، هنر و ساینس که به نام جوایز اسکار مشهوراست، عالیترین و مهمترین جوایز هنر سینما در جهان محسوب می شود
.
برای نخستین بار این جوایز به خاطر ارج گذاری از هنر نو پای سینما، شانزدهم ماه می سال 1929 در شهر هالیوود کالیفورنیا در هوتل روزولت بر گذار شد
. قیمت تکت های آن 5 دالر بود، حدود 270 تن بیننده داشت و فقط 15 دقیقه دوام کرد.
از آن زمان تا اکنون شیوهء تدویر مراسم توزیع جوایز اسکار تغییر یافت و تعداد جوایز نیزهر چند سال، افزایش یافته است
.
گام گذاشتن روی فرش سرخ، در آغوش فشردن مجسمهء طلایی اسکار، همیشه رویا و آرزوی زنده گی و آفرینش اکثر سینماگران در سرتاسر بوده است.
امسال رویا های اصغر فرهادی فلمسازایرانی با فلم "یک جدایی" (جدایی نادر از سیمین) و فلمساز پاکستانی شرمین عبید چینوی با فلم کوتاه مستند «نجات چهره» به واقعیت مبدل شد.
یک فلم اسراییلی نیز برای جوایز اسکار کاندید شده بود و آژانس خبری ایسنا ایران جایزهء اصغر فرهادی را پیروزی بر اسراییل خواند.
فلمسازایرانی اصغر فرهادی در محفل اخذ جوایز اسکار اظهار داشت:
«اینک در همهء جهان تعداد زیاد ایرانی ها ما را می بینند و احساس خوشی می کنند. آن ها صرف به خاطر یک جایزه مهم و یک فلم خوش نیستند، بلکه در شرایط ارعاب، سلطه جویی و جنگ بین سیاستمداران، در این جا نام کشور شان ایران را به خاطر فرهنگ با شکوه و کهن می شنوند که زیر گرد سنگین سیاست قرار گرفته است. من این جایزه را با افتخار به مردم کشورم اهدا می کنم که با وصف عداوت ها و رنجش ها  به همهء فرهنگ ها و تمدن ها احترام دارند. بسیار تشکر....»
فلمساز پاکستانی شرمین عبید چینوی کوتاه مستند «نجات چهره» را یکجا با فلم ساز امریکایی دانیال جانگ ساخته است و در آن به مسالهء پاشیدن تیزاب بر چهرهء زنان در پاکستان پرداخته است.  در فلم «نجات چهره» مردی بر صورت همسرش تیزاب پاشیده، تلاش می کند چهرهء اورا  برای همیشه زشت سازد
.
شرمین عبید چینوی می گوید، سینما یگانه طریقهء است که با استفاده از آن می می توان توجهء بیشتر را برای توقف حملات تیزاب پاشی  در پاکستان جلب کرد
.
امسال فلم فرانسوی «آرتیست» و فلم هوگو هریک برنده پنج جایزهء اسکار شناخته شدند.
مریل سترییپ (
Meryl Streep)  با هنرنمایی در نقش مارگریت تاچرصدراعظم سابق بریتانیا در فلم «خانم آهنین»  برنده جایزهء اسکار به حیث بهترین هنرپیشهء زن شد.
جایزهء بهترین هنرپیشه کمکی مرد به هنرپیشهء 82 سالهء کانادایی کرستوفر پلمر(
Christopher Plummer) که در «فلم تازه کار» هنرنمایی کرده است تعلق گرفت.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

No comments: