آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, January 29, 2012

تجلیل از هشتمین سالگرد تصویب قانون اساسی افغانستان در مسکو


/15.1.2012
ارسالی: داکترراضیه هوتکی
روز جمعه، 13 جنوری سال 2012، از هشتمین سالگرد تصویب قانون اساسی افغانستان در سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در فدراسیون روسیه با اشتراک ده ها تن از افغانان مقیم مسکو تجلیل به عمل آمد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان هشت سال قبل، در اوایل سال 2004 در لویه جرگه منعقده در کابل به تصویب رسید. اشتراک کننده گان نشست روز جمعه در سفارت افغانستان قانون اساسی جدید را یکی از دست آورد های اساسی در تاریخ معاصر افغانستان خوانده و در عین حال تاکید نمودند که یکی از مشکلات کشور عدم موجودیت توانایی برای تطبیق قانون اساسی می باشد.
سفیر افغانستان در روسیه به دست آورد های دولت در بخش های معارف و صحت عامه اشاره نمود. به باور عزیزالله کرزی، یکی از مشکلات بزرگ کشور ناتوانی ها در اجرای قانون اساسی می باشد. وی گفت: " مشکل در قانون اساسی ما نیست، متاسفانه، ما هنوز ظرفیت تطبیق آنرا نداریم".
به گفته دیپلومات افغان، یکی از مشکلات دیگر کشورکمبود کادر های تحصیل یافته می باشد. موصوف از افغانهای مقیم روسیه خواست تا در بازسازی افغانستان سهم فعالتر بگیرند.
عزیزالله کرزی افغانستان امروز را یک "کشور مطرح" در جهان خواند و درمورد آینده آن اظهار خوشبینی نمود. وی گفت: "ما در راه درست روان هستیم و آینده خوب را در پیش رو داریم".
اشتراک کننده گان دیگر این محفل نیز درمورد قانون اساسی افغانستان صحبت نمودند. اتشه فرهنگی سفارت نجیب الله شینواری با ارایه معلومات معین درمورد تاریخچه قانون اساسی افغانستان آنرا یکی از بهترین قوانین اساسی در سطح منطقه خواند.
سمیع الله پویا کارشناس مرکز مطالعات افغانستان معاصر مذاکرات بین طالبان و امریکا را نگران کننده و یک خطر برای قانون اساسی افغانستان خواند. محمد طاهر کانی یکی از اشتراک کننده گان دیگر محفل به جایگاه فرهنگ و رسانه ها در قانونی اساسی کنونی افغانستان پرداخت. خانم مینا نادری در مورد جایگاه و حقوق زن در قانون اساسی صحبت نمود. وی با ارایه ارقام درمورد خشونت علیه زنان افغان از عدم اجرای موارد قانون اساسی انتقاد نمود.
قابل یادآوریست که قبل از سال نو میلادی بعد از دو نشست در سفارت افغانستان از ایجاد شورای مشورتی فرهنگی افغانها خبر داده شد. قرار است این نهاد نقش مهم در روند یکپارچگی و ایجاد هماهنگی در میان افغانهای مقیم روسیه بازی نماید.
سفیر جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به آن که محفل روز جمعه در ادامه نشست های شورای مشورتی فرهنگی صورت میگرد، بر آمادگی سفارت جهت حمایت از حقوق اتباع افغانستان در روسیه تاکید نمود. موصوف گفت: "حمایت از حقوق افغانها و گسترش روابط با کشور روسیه دو وظیفه اساسی سفارت است".
اما عزیزالله کرزی این موضوع را که گویا سفارت افغانستان در سدد ایجاد اتحادیه نیست .
 
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

No comments: