آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 16, 2011

تعداد خانم ها در جرگه حدود پنجصد تن می باشد

                             
                            

تعداد زنان در هیئت اداری لویه جرگه عنعنوی اندک خوانده شد
شماری از خانم ها تعداد زنان در جرگه عنعنوی را قناعت بخش می دانند اما از کم بودن تعداد زنان در جمع هیئت اداری این جرگه؛ اظهار نارضایتی می کنند.

لویه جرگۀ عنعنوی به هدف مشوره روی روابط ستراتیژیک با امریکا و مذاکره با مخالفین مسلح دولت، با شرکت بیش از دو هزار تن قبل از ظهر امروز، در کابل آغاز و در نظر است که چهار روز ادامه یابد.

دراین جرگه صبغت الله مجددی عضو مشرانوجرگه و رئیس جمهوراسبق کشور به حیث رئیس؛ نعمت الله شهرانی مشاور رییس جمهور درامور دینی ومحمدعارف نورزی مشاور رییس جمهور در امور اقوام به صفت معاونین؛ محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه و حیات الله بلاغی به صفت منشی؛ و صفیه صدیقی به حیث سخنگوی انتصاب شدند.

زهره احمدزی رییس امورزنان ولایت لوگر یکتن از اشتراک کنند گان جرگه یادشده به آژانس خبری پژواک گفت که تعداد زنان اشتراک کننده درجرگه که حدود
۵۰۰ تن می باشد ؛ قناعت بخش است. اما باید درپهلوی سخنگوی؛ یکتن از معاونین جرگه نیز باید زن میبود.

وی افزود : ((همیشه همی رقم شده که بری زنان کمتر سهم داده ؛ اما آرزو دارم ما نقش خوبی در کمیته های جرگه بازی کنیم وحضور فعال داشته باشیم . ))

رقیه اڅکزی رییس امورزنان ولایت کندهار ویکتن دیگر از اشتراک کننده گان جرگه نیز حضور زنان را دراین جرگه پررنگ خواند اما وی نیز گفت که باید برای زنان در هیئت اداری نقش بیشتر داده میشد .

وی نیز گفت که تعداد خانم ها در جرگه حدود
۵۰۰ تن می باشد؛ اما صفیه صدیقی سخنگوی جرگه گفته است که ۱۸ در صد اشتراک کننده گان را زنان تشکیل می دهد.

رقیه در مورد هیئت اداری گفت : (( درابتدا حتی یک زن هم در بخش هیئت اداری نبود، وقتی که ما زنان سر وصدا بلند کردیم ، باز خانم صفیه صدیقی را به صفت سخنگوی اعلان کردند . ))

وی نیز گفت که زنان به علاقه مندی زیاد دراین جرگه حضور یافته ومی خواهند که سهم فعال داشته باشند .

ناهید احمدی فرید نماینده مردم هرات در ولسی جرگه ویکتن دیگراز اشتراک کنندگان جرگه عنعنوی نیز گفت که برعلاوه سخنگوی ،یکتن از معاونین و منشی جرگه نیز باید زن می بود .

وی در مورد چگونگی تعیین هیئت اداری گفت : (( مه فکر می کنم که یک نمایش بود ، به خاطری که شب قبل، یک تعداد دوستان هراتی مه ( زنان ) بود که کمپاین می کردند تا معاون شوند ،منشی شوند ولی متاسفانه که برای شان حق کاندید شدن را هم ندادند. ))

شماری از زنان بیرون از جرگه عنعنوی نیز تعداد زنان در جرگه را کافی می دانند اما می گویند که نقش آنها در هیئت اداری ضعیف می باشد.

کریمه سالک یکتن از کارمندان وزارت امور زنان واز جمله کسانی که دراین جرگه اشتراک نکرده است ، گفت که باید حد اقل دو زن درترکیب هیئت اداری جرگه عنعنوی تعیین میشدند .

وی افزود : (( همیشه درکشور ما حقوق ما زنان پامال شده ، امروز هم در جرگه عنعنوی یک بار دیگه همین اشتباه تکرار شد . ))

موصوف اظهار امیدواری کرد که زنان اشتراک کننده در جرگه نقش فعال داشته باشند ومشوره های خوبی ارایه کنند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

No comments: