آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, September 19, 2011

خانم دای زینگر با مهارت تصویرکرده


کمپ پیروزی، افغانستان
فلم ساز امریکایی خانم کارول دای زینگر کارگردان فلم مستند کمپ پیروزی افغانستان
نمایش فلم مستند «کمپ پیروزی، افغانستان» در شرایطی در جهان آغاز شد که تابستان امسال، سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های مسلح افغانستان آغاز شده، توانایی، کیفیت تعلیم و تربیه و سطج مهارت های مسلکی این نیرو ها را در امر تامین امنیت در افغانستان به آزمون خواهد کشید.

فلم ساز امریکایی خانم کارول دای زینگر با فلم مستند کمپ پیروزی افغانستان پروسهء تعلیم و تربیهء نیرو های مسلح افغانستان را در جریان سه سال تصویر کرده، بیش از 300 ساعت تصاویر را بار بار مشاهده و آن را در قالب فلم « کمپ پیروزی، افغانستان» ریخته است.

خانم کارول دای زینگر
54 سال دارد. وی استاد سینماتوگرافی در پوهنتون نیویارک است. خانم دای زینگر در فلم « کمپ پیروزی، افغانستان» مناسبات مسلکی و دوستی شخصی بین دو مرد، از دو گوشهء جهان مختلف جهان را تصویر می کند.

جنرال فیض الله سیار و مشاور امریکاییش دگروال مایکل شوت

جنرال فیض الله سیار و مشاور امریکاییش دگروال مایکل شوت کرکترهای مرکزی فلم را تشکیل می دهند.

یک جنگسالار بی رحم که کمپنی خصوصی امنیتی دارد و به برای تامین امنیت یک گروپ سرکسازی استخدام شده، کرکتر دیگر این فلم است.

خانم دای زینگر با مهارت تصویر می کند که چگونه همین جنگسالار به خاطر بلند بردن قیمت کارش، توسط افراد خود پلان حمله بالای همان گروپ سرکسازی را خود مسوولیت تامین امنیت آن را دارد، تنظیم کرده، منطقه را ماین گزاری می کند. این در حالیست که دختر همان جنگسالار در مکتبی درس می خواند که امریکایی ها آن را ساخته اند.

فلم « کمپ پیروزی، افغانستان» آزمون های را که در مقابل نیرو های امریکایی در افغانستان قرار دارد، تصویر کرده، به طور غیر مستقیم به مسالهء حقوق زنان در افغانستان نیز می پردازد.

موجودیت فساد در افغانستان نکتهء دیگریست که خانم دای زینگر به آن پرداخته است، وی در این مورد می گوید:
«مردم افغانستان خیلی هوشیار و زیرک اند. حتی آن هایی که سواد ندارند خیلی زرنگ بوده؛ به سرعت اوضاع و فضا را درک می کنند. زمانیکه شما را می بینند که می آیید و در مورد فساد حرف می زنید و می بینند که شما برای ساختن یک مکتب توسط یک (
NGO) به یک افغان فاسد پول خیلی هنگفت می دهید که او نصف آن را حیف و میل کرده، باقی آن را به یک شخص مفسد تر دیگر می دهد. به همین ترتیب پول دست به دست شده ودر آخر مکتب با مزد یک دالر در ساعت توسط خود مردم ساخته می شود؛ مردم دیگر شما را نیز از این حلقهء فساد بیرون نمی بینند.»

دشواری های مهاجرین عودت کننده و آن های که توسط طالبان در پاکستان با مزد 33 دالر درماه استخدام شده اند، در حالیکه اردوی ملی افغانستان دو چند این پول را برای سربازانش می دهد، نکات جالب دیگر این فلم اند.

خانم کارول دای زینگر دایرکتر فلم "کمپ پیروزی، افغانستان" می گوید:
«تربیهء افسران خوب و محرک نگهداشتن آن ها به زمان نیاز دارد. زمانی که در تعلیم و تربیه آن ها عجله شده، هرکس بدون تفکیک به اردو جذب شود و زمانی که اشخاص لایق، اشخاص غیر جدی و نالایق را در کنار شان ببینند، روحیه و جرات شان ضعیف و پژمرده می شود.»

کرکتر های مرکزی فلم جنرال فیض الله سیار و دگروال مایکل شوت طوری غرق در کار تعلیم و تربیهء افراد تازه وارد اند که در اثر کار مشترک و با همی، به شکل غیر محسوس آن چنان شخصیت های آن ها بالای هم تاثیر می کند که هردو آن ها دیگر با از انسان های که قبل از ملاقات با هم بودند، خیلی تفاوت دارند و دوستی عمیق و عاطفی انسانی بین آن ها شکل گرفته است.

در ماه جنوری سال 2009 جنرال فیض الله سیار در اثر یک حادثهء سقوط هلیکوپتر کشته می شود. خانم کارول دای زینگر نخستین کسی است که از این واقعه دوستش دگروال مایکل شوت را مطلع می سازد.
رادیو آزادی 

No comments: