آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, September 2, 2011

پانزده آهنگ در آرشیف رایو و تلویزیون ملی

                                                


علاقمندی زنان افغان به هنر موسیقی

 تهیه کننده: شمیلا جاوید   
07.06.1390
هنر موسیقی در سال های اخیر در افغانستان علاقمندان زیاد را به ویژه در میان زنان و دختران جوان به خود جلب کرده است و هر روز بر این تعداد افزوده می شود، اما در این میان وجود محدودیت هایی از سوی جامعهء افغانی و خانواده ها، بسیاری از دختران را از فراگیری این هنر باز مانده است.

به باور کارشناسان، دید منفی جامعه به هنر موسیقی و عدم آگاهی خانواده ها نسبت به ماهیت هنر موسیقی باعث شده است که حضور زنان در این عرصه کم رنگ باشد. اما با آن هم شماری از زنان و دختران علاقمند، از امکانات کمی که به دسترس شان قرار داشت استفاده کرده و  به هنر آواز خوانی رو آورده اند.

فرشته یکتن از آواز خوانانیست که از مدت بیشتر از ده سال به این سو به هنر آوازخوانی رو آورده است. وی اکثراً آهنگ های میهنی و حماسی سروده است. ولی فرشته می گوید: به حیث یک زن در این عرصه مشکلات زیاد را متحمل شده است.

او در حدود  15 آهنگ در آرشیف رادیو و تلویزویون ملی افغانستان به ثبت رسانیده است. خانم فرشته اکنون در ریاست موسیقی افغانستان کار می کند. وی گفت که آوازخوانی را در زمان مهاجرت در پاکستان آغاز کرده و با وجود نبود شرایط مناسب و امکانات، توانسته است به آوازخوانی ادامه بدهد.

 

No comments: