آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, July 16, 2011

مخارج عروسی های دسته جمعی نا چیز است

                                                          

        
                                                                مراسم عروسی دسته جمعی در بامیان

جوانان بامیان از عروسی دسته جمعی رضایت دارند
By هادى غفارى on Jul 16, 2011 - 14:32
شهر باميان (پژواک،٢٥سرطان٩٠): درحالیه عروسى يک جوان در ولايت باميان، بيش از چهارصد هزار افغانى تمام ميشود؛ اما جوانان صرف با هزينۀ ٢٠ هزار افغانى، از طريق عروسى دسته جمعى، به وصلت ميرسند.
هدف اين نوع ازدواج ها، عروسى جوانانى است که نتوانسته اند به علت مشکلات اقتصادى، زنده گى مشترک تشکیل دهند.
جوانان از اين رسم، ابراز خرسندى نموده ميگويند که عروسى های دسته جمعی، از سه سال بدينسو در ولسوالى یکاولنگ باميان رواج یافته، مصارف عروسی را به حد اقل رسانده و بر اقتصاد خانواده ها کمک قابل ملاحظه ای نموده است. 
مراسم عروسى دسته جمعى ٩٠ جفت(عروس و داماد)، اخيراً در همين ولسوالى برگزار شد.
سید موسی يکى از اين جوانان که شامل ازدواج دسته جمعى بود، به آژانس خبرى پژواک گفت: ((ما عروسی خود را در یک ازدواج دسته جمعی، جشن گرفتيم و تمام مخارج عروسی ام، بيست هزار افغانی شد.))
وی افزود که مصرف خودش، همین بیست هزار افغانی بوده که آنرا قرض کرده است،ده هزار افغانی را برای خانمش طلا گرفته و ده هزار افغانی دیگر را پيرهن، چادر، بوت و بعضی وسایل آرایش از بازار بامیان تهیه کرده است.
سید موسی علاوه کرد که در یک خانوادۀ فقیر زندگی میکند و توان عروسى کردن را نداشت؛ اما از طريق ازدواج دسته جمعى، توانسته است براى خود زنده گى مشترک بسازد.
اين شاگرد گفت که اگر  يک جوان بخواهد بصورت آزاد عروسی نماید، اقلاً بايد٠٠ ٣ هزار افغانی مصرف نماید و در کنار آن، يکصد هزار افغانى ديگر به حيث شيربها (طويانه) به فاميل دختر بپردازد.
به گفتۀ وى، در برخى موارد مصارف عروسى، بيش از سه صد هزار و شيربها اضافه از يکصد هزار افغانى نيز تمام ميشود.
سيد موسى علاوه نمود که جهیزیه و دیگر مخارج عروسی، از طرف دفتر آیت الله سیستانی برای آنان تهیه گردیده وهمزمان باوی، ٩٠ جفت (عروس و داماد) ازدواج کرده  اند.
معصومه خانم سید موسی، با خرسندى از اين نوع ازدواج گفت: "شوهرم پول نداشت که عروسی مفصل بگیرد، و این یگانه راهی بود که از طریق ازدواج دسته جمعی، زندگی مشترک خود را آغاز کرديم."
وی  افزود که جهیزیۀشان شامل دو پتو، یک بکس، یک بالون گاز، دو قالین شش متره، یک ماشین خیاطی و ظروف چینی و پلاستیکی بوده، که از طرف نماینده آیت الله سیستانی، به ارزش حدود ٢٠ هزار افغانی به آنان اهدا شده است.
سید سرور پدر معصومه گفت: "من از دامادم حتی یک روپیه هم نگرفتم."
وی علاوه کرد که دامادش پول نداشت و اگر از ديگران قرض ميگرفت، فردا زندگی دخترش با مشکل مواجه میشد؛ به این منظور شیربها هم  نگرفته است.
فعلا سید موسی و خانمش در قریۀبند امیر، در یک خانۀگلی زندگی میکنند و هردو، شاگردان صنف هشتم  لیسۀبند امیر بوده  و مصمم اند تا درس هاى شانرا ادامه بدهند.
پدر دختر نیز گفت که دخترش و داماد را در  قسمت مخارج  زندگی شان کمک میکند تا درس هاى شان را تمام نمایند.
هرچند سید سرور نیز فقیر است و کارهای دهقانی در زمین های ديگران را به پيش ميبرد، اما افزود: "خداوند روزی رسان است، تلاش میکنم که هم مخارج خانۀخود و هم از دامادم را تامین کنم."
محمد نبی مبارز شاروال یکاولنگ، با ذکر اينکه ازدواجهای دسته جمعی، ميلیونها افغانی به اقتصاد مردم کمک شده است، گفت که  پول گزافى که قبلاً در عروسی ها به مصرف میرسید، از طریق ازدواج دسته جمعی، به حداقل  رسیده و عروس و داماد را در زندگی شان خوشبخت ساخته است.
وی گفت در گذشته، زمانیکه ازدواجهای دسته جمعی در این ولسوالی رواج نيافته بود، هرکسی که عروسی میکرد، تا سه- چهارسال بعد از عروسی،  قرضدار میشد؛ اما با ترویج ازدواجهای دسته جمعی، دیگر خانواده ها قرضدار نمی شوند.
در عروسی دسته جمعی، فقط از اقارب نزدیک عروس و داماد در جشن دعوت میشود، درحالیکه  در قریه ها  از گذشته ها رواج است که باید کسانی که عروسی میکنند، اهالی قریه را غذا و یا به گفتۀمحلی (طوی) بدهند.
سید موسی گفت: "اهالی قریه  از من میخواهند که آنان را یک وقت غذا بدهم؛ اما من توان ندارم، عروسی من هم گذشته و کسی را طوی نخواهم داد."
شماری از مردم مرکز بامیان، این نوع ازدواج را مثبت ارزیابی نموده، خواهان توسعۀآن هستند.
حاجی غفور باشندۀ مرکز بامیان به پژواک گفت که در عروسی پسرش، ٩٠٠ هزار افغانی مصرف کرده است.
 وی افزود: اگر از دواجهای دسته جمعی در مرکز بامیان صورت میگرفت، آنان علاقمند بودند که عروسی پسر شان را در عروسی دسته جمعی جشن میگرفتند.
به گفتۀ حاجی غفور، از یکطرف مصارف عروسی پایين می آید و از طرف دیگر وقتی دهها عروس و داماد در یک روز عروسی نمایند، خود جشن بزرگی به حساب می آید.
آیت الله سیستانی يکى از علماى  شيعۀ عراق است که در افغانستان دفتر دارد و ازدواجهای دسته جمعی را از چند سال بدينسو در بعضی ولایات به شمول بامیان، ترویج کرده است.
حاجی راسخ یکی از هماهنگ کننده گان این ازدواج دسته جمعی، به پژواک گفت که  مصارف عروسی هرجفت، حدود ٥٠ هزار افغانی همراه با کارهای اداری وهماهنگی آن به دفتر آیت الله تمام شده است.
نامبرده علاوه کرد که این ازدواجهای دسته جمعی، از طرف آیت الله سیستانی به منظور ترویج فرهنگ ازدواج های دسته جمعی و حمایت از آن عده اشخاصى که توانايی برگزاری عروسی را ندارند، صورت میگیرد.
وی افزود که ابتدا جوانان ثبت نام و شناسايی میشوند و در صورتى که مستحق بودند، هزینۀعروسی شان همراه با جهیزیه، از طرف دفتر آیت الله سیستانی پرداخته ميشود.
نظر به معلومات حاجی راسخ، ازدواجهای دسته جمعی از سه سال بدينسو، در ولسوالی یکاولنگ رواج یافته و در این مدت، بیش از (٣٠٠)  جفت به وصلت رسيده اند.
مراسم عروسى دسته جمعى، در برخى ولايات به شمول بلخ و هرات نيز از شش سال بدينسو، توسط دفتر آيت الله سيستانى و برخى تاجران ملى بر پا شده و تا حال بيش از يکهزار جفت ازدواج نموده اند.    
شمارى از اين جفت ها، پسران و دخترانى بودند که سن آنها به مراتب بالارفته و از چهل سال نيز تجاوز ميکرد.

No comments: