آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, June 20, 2011

مدینه راشدی از ولسوالی قرقین جوزجان برنده جایزه شد

 

            نهادی خیریه در بریتانیا جایزه سالانه‌اش را به یک زن افغان داد

به روز شده:  17:30 گرينويچ - دوشنبه 20 ژوئن 2011 - 30 خرداد 1390
مدینه راشدی می گوید او هر ماه به حدود چهل زن باردار، کمک می کند.
صندوق حمایت از کودکان بریتانیا امسال جایزه سالانه اش را به یک دوشیزه افغان به نام مدینه راشدی داده است.
این جایزه به زنانی داده می شود که در نجات زنان باردار در کشورهای فقیر و در حال توسعه نقش داشته اند.
که در ولسوالی/فرمانداری موسوم به "قرقین" در ولایت شمالی جوزجان زندگی می کند، دختری است که در دوره های کوتاه مدت آموزش قابله گی/ مامایی، شرکت کرد.
او بعد از پایان این مرحله آموزشی در ولسوالی قرقین شروع به کار کرد.
مدینه راشدی که در حال حاضر برای دریافت این جایزه در آفریقای جنوبی به سر می برد، در گفت و گو با بی بی سی گفت، او ماهیانه در زایمان حدود 40 زن باردار به آنها کمک کرده است.
او می گوید ارئه خدماتش خوب بوده و مردم محل از او راضی هستند.مدینه تنها 19 سال دارد، او می گوید در آغاز کارش مردم به او اعتماد نمی کردند و می گفتند جوان و بی تجربه است. مردم افغانستان به ویژه در روستاهای دور دست، بیشتر از آنکه به پزشک و دارو و درمان مدرن مراجعه کنند، به روشهای سنتی اعتقاد دارند و توجهی به مراقبت های هنگام بارداری و بعد از زایمان ندارند.مدینه در گفت و گو با بی بی سی گفت او بسیار تلاش کرد تا اعتماد مردم را جلب کند و به خانم ها بفهماند که آنها در هنگام بارداری و همچنین زمانی بعد از تولد بچه خود، به مراقبت های ویژه نیاز دارند و باید به آن توجه کنند.مدینه حالا در ولسوالی قرقین در یک درمانگاه کوچک کار می کند، به گفته او در سالهای گذشته هیچ پزشکی حاضر نشده است به ولسوالی قرقین بیاید و مدتی در آنجا بماند.
افغانستان یکی از کشورهایی است که میزان مرگ ومیر مادران در هنګام زایمان در آن بسیار بالاست. در سالهای اخیر سازمانهای خیریه بین المللی سعی کرده اند با آموزش مددکاران، پرستار و قابله، به کاهش مرگ و میر مادران کمک کنند.

 

No comments: