آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, May 26, 2011

دل نوشته های یک روزنامه نگار


تا چند سال پیش که زنان افغان چهره های خود را زیر برقع پنهان می کردند، شاید زیبا بودن سیمای آنها اهمیت کمتری نسبت به امروز داشت که با چهره و گاه سرهای عریان از خانه خارج می شوند. اما حالا وضع فرق کرده است.
جراحی صورت با دستگاههای لیزری پدیده ای است که تازه در برخی شهرهای بزرگ افغانستان انجام می شود و مشتریان زیادی پیدا کرده است.
پزشکان افغان می گویند با تغییر اوضاع سیاسی و امنیتی در کشورشان، پی برده اند که نیازهای اجتماع هم کم کم متحول شده است و بویژه زنان تمایل زیادی به رسیدگی به سر و صورت خود پیدا کرده اند.
از این رو، دکتر فضل احمد باور، دانش آموخته علوم پزشکی از کشور تایلند، حدود ۲۰۰ هزار دلار را برای ایجاد "نخستین مرکز جراحی صورت و بیماریهای عفونی در افغانستان" سرمایه گذاری کرده است.
روزانه نزدیک به سی نفر به "مرکز درمانی بیماریهای جلدی و لیزر خالد نور" در شهر مزارشریف، مرکز ولایت شمالی بلخ مراجعه می کنند و دست کم یک تن آنها زیر عمل جراحی صورت می رود.
خالهای 'زشت'
فوزیه کریمی، آموزگار یکی از مکاتب شهر مزارشریف است که فقط چند هفته از ازدواجش می گذرد.
او که می گوید قبلا چندین "خال زشت و بزرگ" در صورتش داشته، همواره با یک تقاضای اصلی شوهر تازه دامادش روبرو بوده است: اینکه صورتش را جراحی کند و این خالها را بردارد.
روانشناسان باور دارند که احساس بدشکلی تاثیر بدی بر روح و روان افراد می گذارد و موجب می شود که این افراد گوشه گیر و تنها شوند.
خانم کریمی هم این نظریه را تایید می کند: "بعضی از خالهایم زیاد کلان بود. من همیشه تشویش می کردم. چراکه بر سر خالهایم یک نوع موی برآمده بود و پیش از اینکه همراه یک نفر احوال پرسی کنم، خالهای مویدارم، سلام می داد. و سرافگنده می شدم."
جراحی با هزینه کمتر
صبور، شوهر فوزیه کریمی شریک این نگرانی بوده است.
او می گوید که این فقط ناراحتی و شکایت روزانه همسرش نبوده که او را واداشته صورت فوزیه را جراحی کند.
صبور می افزاید: "من هم می خواستم که همسرم صورت شفاف و بدون لکه و خال داشته باشد."
حالا این خواسته یک زوج افغان با آمدن تازه ترین تکنولوجی پزشکی و کاسماتیک از خارج کشور، برآورده شده است و فوزیه با لیزر صورتش را تازه جراحی کرده است.
پیش از این نیز این زوج چندبار عزم سفر به هند برای انجام عملیات را کرده بودند، اما آنها می دانستند که هزینه این جراحی به مراتب بالاتر از حدود ۲۰۰ دلاری خواهد بود که در مزارشریف مصرف کرده اند.
توجه به زیبایی
دکتر باور می گوید جراحی صورت بوسیله شعاع لیزر هیج آسیب جانبی ندارد و کاملا مصون است.
اما چه باعث شده است که تمایل زنان و مردان افغان به جراحی کاسماتیک یا زیبا سازی افزایش یابد؟
عارف موسوی، جامعه شناس افغان می گوید "وقتی ترس از ناامنی و گرسنگی در انسانها فروکش کند، آنگاه افراد متوجه خود می شوند و در پی برآورده کردن خواسته هایی می شوند که قبلا در اولویت قرار نداشته است."
دکتر باور، جراح کاسماتیک، نیز به باریکی این موضوع پی برده است.
او می گوید به زودی دستگاه های Hair Remover (پاک کننده مو) بدن را وارد افغانستان خواهد کرد.
برخی دیگر از پزشکان افغان که در خارج از کشور آموزش تخصصی دیده اند می گویند در نظر دارند دستگاه های جراحی پلاستیک را وارد این کشور کنند.
منبع: بی بی سی

No comments: