آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, January 4, 2011

مژده به بانوان عزیز

     
 خانم دیلما  وانا روسف                                
  شیرین نظیری
                                                                                                                           




در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتوبر سال 2010 میلادی خانم دیلما وانا روسف یکی از بنیان گذاران حزب کارگر برازیل با اخذ 55 در صد آرا ، به رقبای خود پیروز شد و بتاریخ اول نوامبر به عنوان رییس جمهور آن کشور اعلان گردید.در مراسم تحلیف دیلما روسف ، که در  اول ماه جنوری سال روان
برگزار شد. مقام ها و شخصیت های مختلفی از کشور های جهان شرکت کردند. این مراسم در مقابل قصر ریاست جمهوری تدویر گردید علیرغم شرایط نا مناسب جوی ، با استقبال گرم مردم برازیل مواجه شد. قرار است به تعداد نه زن در کابینه روسف به انجام وظیفه بپردازد.
دیلما روسف سی و ششین رییس جمهور برازیل است که جا نشین لوئید لولاری سیلوا رییس جمهور محبوب قلب های آن کشور گردید. هم چنان اولین زنی است که  در برازیل به این سمت نایل آمده است.
دیلما روسف از وعده های که در جریان مبارزات انتخاباتی خود به مردم داده بود عبارت از رشد اقتصادی و سیاسی کشورش در صحنهً ملی و بین الملی بود.
بیوگرافی دیلماروسف: دیلما دختر یک مهاجر کمونست بلغاریائی و مادرش برازیل است. دیلما روسف نیزراه پدر را دنبال نموده و در ایام جوانی به حزب چپ مخالف دولت می پیوندد و به خاطر مبارزه  علیه حکومت دیکتاتوری نظامی ، بازداشت و به زندان افگنده شد و مدت سه سال را « 1970 - 1972» در زندان سپری کرد. و درین مدت ازیت و آزار و شکنجه های زیادی را  ، در زندان متحمل شد. بعد از رهائی از زندان به حزب کارگر برازیل پیوست و در سال 2003 از جانب داسیلوا به عنوان وزیر انرژی « برق » مقرر گردید و دو سال بعد آن در سال 2005 رییس جمهور داسیلوا ، او را به صفت رییس دفتر خود می گمارد. البته این سال های بود که دیلما ، خود را آماده به نامزدی ریاست جمهوری نمود و مدت پنج سال آموزشی ، در زمینه امور رییس جمهور آموزش دید.
تحصیلات خود را در رشته اقتصاد به اتمام رسانیده است. او معتقد است که این علم باید تغیر مثبت به زندگی مردم کشور بوجود آورد و آنها را مرفه سازد نه اینکه ارقامی در روی کاغذ و کمپیوتر باقی بماند.
دیلما روسف یک مبارز شناخته شده است و در جریان سال های 1964 – 1985 فعالیت های روز افزون سیاسی داشته و به حیت یکی از بنیان گذاران حزب کارگر در برازیل شناخته می شود.
 دیلما روسف در  14 دسمبر 1947 « 63 » دیده به جهان گشوده ، دو  بار ازدواج نموده و یک فرزند دارد. 
 منابع:
ترجمه او ویکی پدیا دانش نامه آزاد.
سایت انترنیتی بی بی سی
فاکس نیوز و سی ان ان

No comments: