آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, September 25, 2012

فراخوان برای کنفرانس هامبورگ

هموطنان گرامی مقیم اروپا!
احترامانه شما را دعوت مینماییم به سومین کنفرانس کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان که قرار است بتاریخ 1 نوامبر 2012  در شهر هامبورگ کشور آلمان برگزار گردد، حضور بهم رسانید. موضوع کنفرانس "بررسی وضیعیت حقوق بشری کودکان و نوجوانان در افغانستان" می باشد.
قابل تذکر میباشد اولین کنفرانس کمپین در ارتباط  به چالش ها و موانع در ترویج حقوق بشر در افغانستان در جولای 2011 و دومین کنفرانس این سازمان تحت عنوان توانمند سازی زنان افغانستان در  اپریل 2012 به زبان انگلیسی با شرکت مهمانان خارجی در لندن راه اندازی شده است

رفتن به حج و نادیدن حقوق مردم

در سال های نود مردم افغانستان یک خشکسالی را گذشتاند و در قریه که ما زندگی میکردیم در  یکهفته دو تن از همسایگان ما مریض شد بخاطر نداشتن ده دالر که ارزش دو خریطه سیروم بود و فات کردند.
 میگفتند یک یکنوع مرض "ابوبه"آمده که در افغانستان آنرا دامنه میگویند،مریض  دهن و دامن میشود و آب بدنش خشک میگردد. اگر به موقع سیروم تطبیق گردد  مریض صحت خود را باز می آبد و در غیر آن "ابوبه" جان انسان را میگیرد. در همان سال از آن  قریه چند نفر به خاطر ادای حج با مصرف 3000 دالر به سعودی رفتند در رابطه ملا های مسجد وبزرگان قریه تبلیغ اجرای حج را به همه می نمودندوطرق ادای حج را می آموزاندند ورفتن به حج را کشودن دروازه جنت برروی حاجی وانمود میکردند.
 گذشت آن سال نکبت بار  داستانهای غم انگیر بجا گذاشت

حبیبه سرابی: مشارکت سیاسی زنان در سایه عدالت امکان پذیر است

محمدزمان احمدی –بامیان
سه شنبه ٠٤ ميزان ١٣٩١ ساعت ١١:٥١
داکتر حبیبه سرابی والی بامیان می گوید، در صورتی که دولت بخواهد مشارکت سیاسی زنان در جامعه بصورت واقعی تطبیق شود، نخست باید عدالت را در ارگان های عدلی و قضایی تامین کند.
والی بامیان که در کنفرانس دو روزه "رهبری و مشارکت سیاسی زنان" در مرکز این ولایت صحبت می کرد گفت: "تا وقتی عدالت در ارگان های عدلی و قضایی تامین نشود، مشارکت سیاسی و رهبری زنان در جامعه مفهومی نخواهد داشت."

روحانی که حکم شلاق دختری را در غزنی صادر کرده بود، بازداشت شد

سه شنبه 25 سپتامبر 2012 - 04 مهر 139 بی بی سی روز گذشته شماری از دانشجویان و فعالان نهاد های مدنی، خواستار، برخورد جدی دولت با عاملان محاکم صحرایی شدندمجتبی پتنگ، وزیر داخله/ کشور افغانستان گفته است روحانی که حکم شلاق زدن یک دختر ۱۵ ساله را در ولایت غزنی صادر کرده بود باز داشت شده است.
آقای پتنگ که برای توضیح اوضاع امنیتی به مجلس سنا فرا خوانده شده بود، در پاسخ به سوالات اعضای مجلس سنا از بازداشت این روحانی خبر داده است

دختران افغان که حدودی یک قرن پیش جهت تحصیل به ترکیه اعزام شده بودند

بی بی سی

از پوهندوی شیما غفوری


قطرۀ نوازش بر زخم های دخت جاغوری ام

محبت هدیۀ والای یزدان
که بخشید از محبت بهر انسان

ولیکن دخت ما شانزه گلابش
هنوز نشگفته پرپر گشت و پا شان

چومرغ بینوای دشت لیلی
صدایش خفته شد از دُره باران

مسلمان زاد من خود شو مسلمان
 
که نوش جان کنی دالر فراوان