آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, August 23, 2012

خود کشی یک بانوی جوان در ولایت بلخ

زکریا ناصری - بغلان
پنجشنبه ٠٢ سنبله ١٣٩١ ساعت ١٠:٤٧
دختر 22 ساله که در ناحیه هشتم شهر مزارشریف زندگی می کرد شب گذشته در خانه، خود را با ریسمان به دار آویخت.
دختر 22 ساله که در ناحیه هشتم شهر مزارشریف زندگی می کرد در خانه، خود را با ریسمان به دار آویخت.
شیر جان درانی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت بلخ با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: "دختری به اسم شفیقه در منطقه ای موسوم به سید آباد شهر مزارشریف توسط ریسمان خود را دار زد و از بین رفت."
در جریان سال جاری خورشیدی ولایت های شمال کشور بیشترین آمار خود کشی و خود سوزی را به خود اختصاص داده اند.
پیشتر در ولایت بغلان نیز خانم جوانی از سوی شوهرش به دلایل نا معلوم به قتل رسیده بود.
شماری از اقارب شفیقه نیز به رسانه ها گفته اند که این دختر (شفیقه) حامله بوده اما در مورد علت خودکشی او چیزی نگفته اند.
در همین حال مسئولان پولیس شهر مزارشریف علت خودکشی شفیقه را نا هنجاری های فامیلی خوانده گفته اند که به دلیل "عیدی" ندادن او ( شفیقه) خود را به دار آویخته است.
تعصبات قومی، جنجال های خانواده گی، اختلاف سنی در ازدواج و خشونت های خانوادگی از عواملی هستند که هراز گاهی از دختران جوان قربانی می گیرد.
خبرگزاری بخدی

یک دخترهنرمند به ضرب چاقو شهید شد

رحیمه خاوری – کابل
پنجشنبه ٠٢ سنبله ١٣٩١ ساعت ١٨:٤٨
گزارش ها حاکیست که مردان ناشناس یک دختر که با یکی از تلویزیون های خصوصی در کابل کار می کرد را کشتند.
جنرال محمد ظاهر رییس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به خبرگزاری بخدی گفت: "شماری از مردان که با سلاح سرد مسلح بودند، به این خانم و یک تن از همراهانش حمله کردند."
مردان ناشناس یک دختر که با یکی از تلویزیون های خصوصی در کابل کار می کرد را کشتند.
آقای ظاهر می گوید که سه تن به اتهام انجام قتل دستگیر شده اند و تحقیقات از آنان آغاز شده است.
این رویداد روز اول عید (یکشنبه) در منطقه موسوم به سرکاریز از مربوطات حوزه ششم امنیتی کابل رخداده است.
حمله به فعالان رسانه ای در افغانستان در سال های قبل نیز بارها اتفاق افتاده است.
برخی از ناظران می گویند که قتل دختران فعال رسانه ای در افغانستان بیشتر موضوع "ناموسی" است تا فعالیت آنان در رسانه ها.
با این حال، یک باشنده محل در سر کاریز جاییکه دختر به نام مستعار "گل غتی بازیگر نمایشنامه های تلویزیونی" در آنجا کشته شده می گوید که گل غتی شخصیت غیر اخلاقی نداشته است.
این باشنده محل که از ذکر نامش خود داری کرد به خبرگزاری بخدی گفت که این دختر با ضربات چاقو کشته شده است و یک خانم همراهش نیز به شدت زخمی شده است.
او می گوید که وضع صحی خانم زخمی شده ناگوار است.
با این حال، این باشنده محل مدعی شده است که عاملان این قتل به پاکستان فرار کرده است و افرادی که دستگیر شده ارتباط مستقیم با وقوع قتل ندارند.
شماری از باشنده های محل به خبرگزاری بخدی گفتند که گروهی از مردان از چند روز بدین سو بدنبال این دختر بودند.
به نظر می رسد که این مردان پس از آن تصمیم به قتل این دختر می گیرند که او با جمعی از پسر ها در یک نمایشنامه تلویزیونی نقش یک عروس را بازی کرد.
در این نمایش نامه، پسر ها با رویکرد عشقی با او صحبت می کند و به گفته باشنده های محل لباس او در این نمایش نیز مناسب نبوده است.
خبرگزاری بخدی

مردی، همسرجوانش را درولایت بغلان به قتل رساند

زکریا ناصری – بغلان
مقام های امنیتی در ولایت بغلان اعلام کردند که خانمی در ولسوالی بغلان مرکزی از سوی شوهرش به قتل رسیده است.
رحیمه ظریفی رییس امور زنان ولایت بغلان با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: "شام روز گذشته (چهارشنبه) خانمی به نام ماگل، که حدود 20 سال سن داشت، در قریه عرب تپه ولسوالی بغلان مرکزی توسط شوهرش کشته شده است."

مقام های امنیتی در ولایت بغلان اعلام کردند که خانمی در ولسوالی بغلان مرکزی از سوی شوهرش به قتل رسیده است.
به گفته او این زن که برای خرید به بازار رفته بود پس از بازگشت به منزل، نخست مورد لت و کوب قرار گرفته و بعد توسط یک ریسمان توسط شوهرش به قتل می رسد.
بغلان در شمال کشور از ولایت های است که در این اواخر گراف خشونت برضد زنان و کودکان در آن افزایش چشم گیر یافته است.
پیشتر دختری به نام سحر گل که تن به فساد اخلاقی نداد، از سوی پدر و مادر شوهرش در یک زیرزمین زندانی و تا سرحد مرگ شکنجه شد.
با این وجود خانم ظریفی می گوید که شوهر این خانم حبیب الله نام دارد و تا کنون انگیزه اصلی این قتل معلوم نشده است.
محمد کمین قوماندان امنیه ولسوالی بغلان مرکزی به خبرگزاری بخدی گفت که شوهر مقتول از سوی ماموران امنیتی دستگیر شده و تحقیقات در زمینه آغاز شده است.
گفته می شود ماه گل 20 ساله، حدود 9 ماه پیش با حبیب الله عروسی کرده بود که به دلایل نا معلوم به قتل رسید.
براساس آمار ارایه شده از سوی ریاست امور زنان ولایت بغلان از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون 150 قضیه خشونت علیه زنان و کودکان در این ریاست ثبت شده است.
این آمار نشان می دهد که بیش از 6 قضیه آن قتل های خانواده گی است.
با این وجود، شماری از فعالان زن در بغلان نیز از این موضوع به شدت نگرانی کرده و می گویند که دولت توجه جدی به پدیده برخورد های فیزیکی در برابر زنان این ولایت انجام نداده است.
خبرگزاری بخدی

غذاهای مناسب برای کودکان شما

                                                            
 
  
خبرگزاری فارس: غذاهای سالم بسیاری وجود دارند که کودکان آنها را دوست دارند، اما بیشتر والدین گمان می‌کنند که کودکان هات‌داگ، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه را بیشتر دوست دارند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از تبیان، درمیان خوراکی‌ها غذاهای سالمی وجود دارد که کودکان آن‌ها را بسیار دوست دارند.
شیر
متأسفانه، بسیاری از بچه‌ها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، شیر کمتری می‌خورند، این احتمالاً به این دلیل نیست که ذائقه آنها نسبت به شیر تغییر می‌کند، بلکه بیشتر به این خاطر است که نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه، نوشابه‌های میوه‌ای و آب‌میوه (صنعتی) در دسترسشان قرار دارد.
شیر منبع خوب کلسیم، ویتامین
D و پروتئین برای کودکان است و باید به عنوان جزئی از وعده غذایی هر کودک قرار گیرد، مگر اینکه کودک به شیر حساسیت داشته باشد، در واقع بسته به میزان سن، کودکان باید روزانه بین 2 تا 4 لیوان شیر (ترجیحاً شیر کم‌چرب) مصرف کنند، به خصوص اگر مواد غذایی دیگری که حاوی کلسیم باشد، نمی‌خورند.
کره بادام زمینی
با اینکه به نظر می‌رسد کره بادام زمینی و ژله در بیشتر منازل یافت می‌شود، اما بسیاری از والدین از ترس حساسیت‌های غذایی و داشتن چربی زیاد، آن را در برنامه غذایی کودک قرار نمی‌دهند.
کره بادام‌ زمینی چربی نسبتاً بالایی دارد، اما بیشتر آن چربی‌های غیراشباع هستند (مونو و پلی) و بهتر از اسیدهای چرب اشباعی هستند که در بسیاری از مواد غذایی چرب وجود دارند، ضمن اینکه کره بادام زمینی با چربی کاهش یافته نیز در دسترس است و اگر از نوع غنی‌شده با ویتامین استفاده کنید.
ویتامین
A، آهن، ویتامین E، ویتامین B6، اسیدفولیک، منیزیم، روی و مس مورد نیاز کودکتان را نیز تأمین خواهید کرد، بادام‌زمینی منبع خوب پروتئین است.
ماست  ماست یک ماده غذایی سالم برای کودکان، به خصوص کودکانی است که شیر زیادی نمی‌خورند و می‌تواند منبع خوب کلسیم نیز باشد، ممکن است فکر کنید کودکان از خوردن ماست لذت می‌برند، چون آن را به خوبی می‌خورند، اما اگر از ماست با شکر افزوده و بدون هیچ‌گونه پروبیوتیکی استفاده شود، متأسفانه برخی از خواص غذایی ماست از دست خواهد رفت.
بهتر است به کودک خود ماست طبیعی بدهید، چون کم چرب و بدون هرگونه قند افزودنی است، ممکن است شما به دنبال ماستی با پروبیوتیک‌های افزوده باشید، اما تمامی تحقیقات صورت گرفته بر مفید بودن آنها اتفاق نظر ندارند.
سیبسیب نیز مثل بیشتر میوه‌ها یک میان وعده غذایی عالی است، این میوه آبدار و شیرین (انواع آن ترش مزه‌اند)، حاوی ویتامین
C و تقریباً 5 گرم فیبر (در یک سیب کامل پوست نگرفته) بوده و کالری اندکی هم دارد (90 کالری برای یک سیب متوسط).
متأسفانه سیب یکی از مواد غذایی سالمی است که با مصرف نادرست، بسیاری از خواص تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد، والدین به جای اینکه به کودک خود یک سیب کامل پوست نگرفته یا برشی از یک سیب کامل بدهند، غالباً سیب پوست گرفته، یا آب سیب می‌دهند، پوست گرفتن سیب موجب از دست رفتن تقریباً نیمی از فیبر آن می‌شود.
غلات صبحانه   مطمئناً یک ظرف پُر از غلات شیرین شده، صبحانه سالمی نیست، اما بسیاری از انواع دیگر غلات می‌توانند بخش سالم غذای کودک شما را تشکیل دهند، برای کودک خود غلات صبحانه‌ای تهیه کنید که مثل آب‌نبات به راحتی خورده نشود، انتخاب‌های خوب شامل غلات کامل هستند که با کلسیم و فیبر غنی‌شده باشند.بر مبنای رژیم غذایی کودک می‌توانید غلات حاوی آهن اضافی و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها را نیز به کودک بدهید به این غلات یک عدد موز یا توت‌فرنگی خردشده اضافه کنید تا کودک شما آن را با میل بیشتری بخورد.
 تخم مرغ  آیا تخم‌مرغ‌ها سلامتند؟ مدت‌ها این‌گونه تصور می‌شد که تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول می‌شود، اما امروزه بیشتر کارشناسان تغذیه معتقدند تخم‌مرغ می‌تواند بخش سالم رژیم غذایی باشد، تخم‌مرغ‌ها منبع خوب پروتئین، حاوی کمی آهن و بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر هستند، آن‌ها کلسترول هم دارند، اما دارای اسیدهای چرب اشباع زیادی نیستند، بنابراین در بالا بردن میزان کلسترول نقش چندانی ندارند، هنوز هم مصرف یک روز در میان تخم‌مرغ برای بیشتر کودکان مناسب است.
سبزی های تازه
سبزی‌ها جزو بهترین غذاها برای کودکان هستند، اما این بدان معنا نیست که کودک خود را وادار کنید تا کلم بروکسل، کلم بروکلی و اسفناج بخورد! سبزیجات زیادی هستند که کودکان آنها را دوست دارند، مثل هویج پخته، ذرت، لوبیا و سیب‌زمینی پخته، به خصوص هویج پخته که یک گزینه سالم است، زیرا سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C و پتاسیم است. سعی کنید کودک خود را از سنین کم با انواع سبزیجات آشنا کرده و انتخاب‌های بسیاری را به او نشان دهید.
با خوردن سبزیجات به صورت دسته‌جمعی، نمونه خوبی برای او باشید و وعده‌های غذایی بسیار کوچکی از سبزیجات را حتی اگر کودک آن‌ها را نمی‌خورد، آماده کنید و در بشقاب او بگذارید، اگر به این کار ادامه دهید، کودکان بالأخره آن‌ها را خواهند خورد.
 تخم آفتاب گردان   با اینکه به نظر می‌رسد خوردن تخمه آفتابگردان یک عادت بد در کودکان باشد، اما در واقع یک ماده غذایی بسیار سالم است که همه کودکان می‌توانند از خوردن آن لذت ببرند، به شرط آنکه آنقدر بزرگ شده باشند که دانه‌ها برایشان ایجاد خطر نکند، تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر و منبعی غنی از آهن است.
همچنین مقدار زیادی ویتامین
E، منیزیم، فسفر، روی و فولات دارد، با اینکه دارای اسیدهای چرب غیراشباع است اما آن‌ها چربی‌های خوب هستند، تخمه آفتابگردان مقادیر کمی چربی اشباع یا چربی بد دارد.
ماهی تُن   ماهی‌ها می‌توانند یک غذای سالم باشند، مگر اینکه کودک شما فقط استیک ماهی یا ساندویچ ماهی سرخ‌شده بخورد، ماهی‌های تُن پخته شده غذای سالمی هستند که بسیاری از کودکان دوست دارند، البته باید به خاطر داشته باشیم که ماهی تُن نیز، مانند هر ماده دیگر باید در حد اعتدال مصرف شود، کودکان اجازه دارند در هفته دو بار از ماهی تُن کم‌چرب (کنسرو ماهی تُن) یا یک وعده تُن ماهی سفید استفاده کنند.
ماهی تُن غنی از پروتئین است و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و نیز بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را تأمین می‌کند، اگر می‌خواهید ساندویچ تُن ماهی کودکتان سالم‌تر باشد، از مایونز کم چرب و نان غلات کامل استفاده کنید.

ویتامین D کودکان را از عفونت‌های تنفسی حفظ می‌کند

پژوهشگران توصیه کردند که والدین برای حفظ کودکان در برابر بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا روزانه به آنها ویتامین D بدهند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری تاپ نیوز،  پژوهشگران گفتند: برای دور نگه داشتن کودکان از بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا در هوای سرد، توصیه می شود که به طور روزانه به آنها ویتامین
D داده شود. این ویتامین کودکان را از تمام عفونتهای تنفسی حفظ می کند.
ویتامین D به طور طبیعی در پاسخ به تابش آفتاب در بدن ساخته می شود، اما در زمستان‌ها که تابش خورشید به ندرت دیده می شود، نگهداری آن در سطح کافی برای بدن مشکل می شود، در اینجا است که مصرف مکمل‌ها مورد نیاز است.
برای انجام این مطالعه، یک تیم تحقیقاتی بین المللی روی چند کودک مغول که سطح ویتامین
D بدنشان پایین بود بررسی‌هایی انجام دادند.

دونده زن سومالیایی در راه اروپا غرق شد

 سه شنبه 21 اگست 2012 - 31 مرداد 139 بی بی سی
یک ورزشکار المپیکی اهل سومالی، که سعی داشت با قایق خود را به اروپا برساند، در دریا غرق شد.
سامیه یوسف عمر آوریل امسال (فروردین ۱۳۹۱) قصد داشت از مسیر دریایی از لیبی به ایتالیا برود، ولی قایق حامل او و چند مهاجر دیگر هرگز به جزیره لامپدوسا در جنوب ایتالیا نرسید.
رئیس کمیته ملی المپیک سومالی در گفتگو با بی‌بی‌سی خبر مرگ دونده زن سومالیایی را تأیید کرد، ولی توضیحی درباره جزئیات مرگ او نداد.
سامیه یوسف عمر در رقابت‌های دوی ۲۰۰ متر زنان در المپیک پکن با اختلاف زیادی نسبت به سایر شرکت‌کنندگان آخر شد.
او در موگادیشو، پایتخت ناآرام سومالی به دنیا آمد و در همان جا هم تمرینات دوی خود را آغاز کرد. او در آنجا با وجود جنگ، فقر، نبود امکانات ورزشی و همچنین حساسیت زیاد نسبت به ورزش زنان، به تمریناتش ادامه داد.بر اساس گزارش شبکه الجزیره، او پس المپیک پکن توسط شبه نظامیان اسلامگرای الشباب، که نیمی از موگادیشو را تحت کنترل خود دارند، به مرگ تهدید شد.
'ما فراموش نخواهیم کرد'
در اکتبر ۲۰۱۱ (پاییز گذشته) او برای یافتن مربی به اتیوپی سفر کرد تا برای المپیک لندن آماده شود. هنوز مشخص نیست در فاصله رفتن او به اتیوپی و غرق شدنش در دریای مدیترانه چه اتفاقاتی برای او افتاده است.بر اساس گزارش الجزیره، هیچ تضمینی برای تمرین کردن او در ورزشگاه آدیس‌آبابا وجود نداشت و او برای تمرین در این ورزشگاه باید از فدراسیون دو و میدانی اتیوپی مجوز دریافت می‌کرد.
بر اساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌های ایتالیایی، سامیه به امید یافتن مربی و آماده سازی برای المپیک لندن قصد سفر به اروپا را داشت.
هدا، خواهر سامیه که در فنلاند زندگی می‌کند، گفته او پس از ترک آدیس‌آبابا ایتدا به سودان و سپس به لیبی رفته، و از آنجا با قایق به سمت اروپا حرکت کرده است.
خواهر سامیه گفته است: "او در سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۹۰) به لیبی رسید. برای چند ماه از او هیچ خبری نداشتیم. سامیه در این مدت در صحراهای لیبی گم شده بود"
به گفته خواهر سامیه، خانواده او با رفتن غیرقانونی او به اروپا موافق نبود. او گفته است: "بعد از گم شدن، او تصمیم گرفت با قایق به اروپا برود. ما از او خواستیم که این کار را نکند. مادرم سعی کرد مانع رفتن او شود، اما سامیه با اصرار از مادرمان خواست که او را حلال کند و کار خودش را کرد."
هذا گفته خانواده سامیه خبر مرگ او را از طریق برخی از همسفرانش در قایق شنیدند:" سامیه در جریان یک حادثه‌ای کشته شد. در این حادثه نیروی دریایی ایتالیا به قایق حامل آنها که سوخت کافی نداشتند، نزدیک شد و آنها از کشتی در خواست کمک کردند. کشتی نیروی دریایی ایتالیا طناب‌هایی برای نجات آنها فرستاد تا با گرفتن آن و شنا کردن به کشتی برسند، اما متأسفانه سامیه و هفت نفر دیگر نتوانستند با طناب خود را به کشتی ایتالیایی برسانند و جان خود از دست دادند."

اعتراض آمریکا به حذف دختران ایران از برخی رشته‌های دانشگاهی

نوشتۀ مصطفی خلجی

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به حذف پذیرش دختران ایران در برخی از رشته‌های دانشگاهی اعتراض کرد.
وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای که در سایت اینترنتی خود انتشار داده به حذف پذیرش دختران و زنان از 77 رشته دانشگاهی در 36 دانشگاه ایران اشاره و تأکید کرده که این امر «عقب گرد قابل توجهی» برای زنان در ایران است.
این بیانیه می افزاید که این حذف در راستای محدود کردن توانایی زنان ایرانی برای پیدا کردن کار صورت گرفته است.
همچنین وزارت امورخارجه آمریکا اظهارات تعدادی از رؤسای دانشگاه های ایران را مبنی بر این که این رشته ها، خاص «طبیعت مردانه» است، در جهت تضعیف تلاش های زنان ایرانی برای آینده خود ارزیابی کرده است.
این وزارتخانه از مقام های ایران خواسته تا با حفظ حقوق زنان ایران، به تعهدات بین المللی خود عمل کند، تعهداتی که ضامن عدم تبعیض در تمام زمینه های زندگی از جمله دسترسی همه افراد به آموزش و پرورش است.
دولت جمهوری اسلامی ایران، امسال پذیرش دختران را از ۷۷ رشته دانشگاهی ۳۶ دانشگاه ایران حذف کرد.
بر این اساس، تحصیل دختران در رشته های فنی و مهندسی، حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره، مرمت بناهای تاریخی و شیمی محض و ده ها رشته دیگر ممنوع شده است.
دانشگاه‌های اراک، ارومیه، اصفهان، ابوعلی‌سینای همدان، بیرجند، قزوین، تهران، خوارزمی تهران، شهید رجایی تهران، خلیج فارس بوشهر، صنعتی اصفهان، قم، کاشان و لرستان جزو دانشگاه‌هایی هستند که این رشته‌ها را برای دختران ممنوع کرده‌اند.
این اقدام تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی، اعتراضات گسترده ای را در پی داشت.
به عنوان نمونه، اخیرا شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده صلح نوبل ۲۰۰۳ در نامه‌ای به رییس سازمان زنان سازمان ملل متحد از او خواست تا به هنگام بررسی پرونده جمهوری اسلامی ایران به گزارش‌ها در خصوص وضعیت زنان توجه کند.