آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, August 18, 2012

پیام تبریکی عید

پیام عید سعید فطر

ارسالی سید خلیل

پیام تبریکی عید سعید فطر

ارسالی : صالحه وهاب واصل شاعرتوانای کشور

ارسالی: بشیراحمد غزالی ازولایت بغلان



ازخداوند مهربا ن به بزرگی کهکشا نها وزمین آ سما ن برایتا ن زنده گی خوب را خواها نم

پیام تبریکی عیدسعید فطر

ارسالی - عزیزان هر یک کریستل و نگاه

زنان راننده درهرات


28.05.1391
برای اولین بار شماری از راننده گان زن در هرات همراه با موترهای شخصی شان در اطراف شهر گشت و گذار نموده تاکید دارند تا با استفاده از این حرکت، این فرهنگ را در ولایت سنتی هرات نهادینه سازند.
این تعداد از زنان بیرق افغانستان را بالای موترهای خود نصب کرده و به پیشواز از نود و سومین سالگرد استرداد استقلال کشور شان به صورت گروهی وارد شهر هرات گردیده اند.
گلثوم صدیقی یکی از زنان پیشگام در عرصه راننده گی در هرات به شمار می رود که به گفته ی او چندین بار افراد ناشناس به خاطراستفاده از وسیله نقلیه در داخل شهر، وی را تهدید به مرگ کرده اند، اما با همهء این مشکلات او دست از راننده گی بر نداشته به حدی که امروز همراه با شماری دیگر از راننده گان زن، چهار اطراف شهر هرات را به پیشواز از نود و سومین سالگرد استرداد استقلال افغانستان طی کرده است.
خانم صدیقی می خواهد از این شیوه به افرادی که مخالف راننده گی از سوی زنان هستند برساند که زنان هم حق دارند تا در پهلوی مردان به خاطر پیشبرد کارهای شان در فعالیت های اجتماعی سهیم باشند.
کاروان موترهای زنان راننده که کاملاً از بیرق افغانستان پوشانیده شده بود و سروده های حماسی و میهنی از داخل موترهای شان گوش ها را نوازش می داد همه را متعجب این حرکت کرده بود.
عاطفه منصوری یکی دیگر از زنان است که در این روز چندین چهار راهی این شهر را با موتر کرولای سفید رنگ پیموده است.
او می گوید: امروز یکی از بهترین روزها است که راننده گی کرده است.
خانم منصوری ابراز امیدواری می کند که این حرکت بتواند اذهان عمومی را نسبت به راننده گان زن در جامعهء بسته و سنتی هرات روشن سازد.
وی می گوید هر قدر مشکلات در برابر زنان راننده در هرات ایجاد شود دست، از راننده گی بر نخواهد داشت بکله مبارزه می کند تا این فرهنگ در داخل جامعه نهادینه شود.
این تعداد از زنان به همکاری شماری زیاد از نهاد های جامعه مدنی هرات دست به این اقدام زده و قصد دارند تا راه های دیگر را به خاطر نهادینه شدن فرهنگ راننده گی از سوی زنان در جامعه انجام دهند.
شاهپور صابر، هرات

پیام عیدی از کانادا

پیام عیدی



چون در آرزو محال عیب ندارد لذا به اجازه شما ؛ تمنای صلح و رهایی و امنیت و عدالت و انسانیت برای میهن بلاکشیده هم ابراز میدارم . راستش از بس مصروف و شاید هم غرق یک سلسله موضوعات بودم که اصلاً هوشم نبود که فردا(شنبه) در افغانستان عید است؛ باز صد سلام به آفریننده گان تکنولوژی کمپیوتر و ویب و انترنیت که از برکتش ؛ بلافاصله دریافتم که پیغامی برایم رسید ؛ نام آشنا و سرنامه جذاب بود؛ رفتم سراغ انبکس و خواندم :
« کاکای عزیز محمد عالم افتخار صاحب
سلام های من و برادر و مادریمه قبول فرمائین. خیلی پشت تان دق شدیم. عید های پیشتر ما عید بود خاطری که از شما و رامش یک تبریکی و تحفه میداشتیم . مگه دو سال شد که خلاص شده . شاید شما ندانین چند سال پیش که شما پیسهء قربانی ره به ما روان کدین ؛ چقه درد های ماره دوا کرد ؛ او صد دالر نبود صد جان بود ؛ خداوند اجریشه یک بر هزار بریتان بته . خبر شدیم نواسه نو بچه رامش جان به خیر تولد شده نام خدا میگن ده گاز های بازاری جای نمیشه ؛ خودیم میخواستیم باز مادرم بی اندازه شله شد که ده کاکایت تبریکی بتی . مبارک ! خدا قدم او ماصومه سر کل ما به خیر بسازه
کاکاجان! حالی که یک اندازه کلان شدیم . زیاد تر داغ بی پدری ره می فاموم. هروقت که شیخ آصف محسنی قاتل پدریمه ای ترف و او طرف می بینم ؛ یک حالی پیدا میکنوم که خدا میدانه. وی گفتم خدا میدانه . میدانه . چه وقت خاد دانست
از دو ماه فتره کتاب شماره کم کم خوانده میروم . یک دفعه ایطو غرق شدم که دیگیم سوخته رفت
اولـا مشکل بود - حالی می فامم . لیکن مقاله هایتان در باره گوهر اصیل آدمی ره که برادریم بری خود چاپ کرده میره . زیاد کوشش کدم خوب دانسته نتانتسم . خیر – حالی خورد استم میشه پسانها آسان شوه بفامم به خاطری که زیاد کتاب ها که برادریم داره هم بریم آسان نیس. وی ببخشین مه باید مبارکی عید و مبارکی نواسه بریتان میدادم ک گپ کجا رفت .
حالی شکر برادریم مادریم کار میکنن معاش دارن – گذاره میشه . نمیدانم شما قتی مسافرت چطور استین تنها یک خواهش از شما دارم ده غم بچه و دختر جوان باشین . از کته های چیزی جور نمیشه خود قومای ما از سی و چل به بالا کلیگه نوکر و غلام همو چارتا قاتل استن . خدای شان دلهای شانه مهر زده و چشم هایشانه کور کده. اگه جوانا هم ایطو کلان شون این ملک جور نمیشه ؛ خارجی ها میرن ؛ نوکر های خورد و کلان شان هم میرن ؛ همین حالی هم زن و بچه و دارایی شان خارج اس . باز میمانه همی ملت نادان و دندان سگ . یک چاره بسنجین یک راه پیدا کنین ؛ جوانا دانا شن بینا شن . معاف کنین خودیم نمیدانم چه میگوم همی طو دلیم میگه از خیلی وقت ها این همیطو دلیم میگه ؟
عید که بری ما و بسیاری همو ماتم اس و همو ماتم پدر شهید مان ؛ به شما و خالیم و اولاد ها و نواسه هایتان مبارک »
(نام و امضا و آدرس محفوظ)
بدینگونه من عید و به راستی عید و در عین حال رسالت خاصتری پیدا کردم . به امر این برادر زاده قند و قندول و نازنین و هوشیار و خردمند و درد آشنا و دور اندیش ؛ تعهد میکنم اقلاً در ماه دو مطلب ویژه و ساده و کلیدی برای ایشان و همسن و سالان و همانها که هدف و منظور شان است ؛ تهیه و تدارک نموده به راحت ترین گونه های قابل دسترس ؛ توسط ویبسایت ها و چینل های ایمیلی تکثیر نمایم . یقین دارم جوانان اکتیف و پر تلاش و پر انرژی ای پیدا خواهند شد که آن مطالب را به طریق فیس بوک و دیگر سامانه های اجتماعی هم خدمت عزیزان جوان کاربر تقدیم و تکثیر بدارند.
عید تو و عید من و عید همه مبارک !!!
دهلی جدید. جمعه 27 اسد 1391
محمد عالم افتخار

پیام تبریکی عید

 
سلام بردوستان و همکاران عزیز
به امید تندرستی و بهروزی همه تان
بيرمينگيز قوتلوغ بولسين
عيدتان مبارك

اخترمو مبارك شه
 Happy Eid
Bayramiz kutlu Olsen
ارادتمند تان ولی محمد حدید