آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, August 10, 2012

Mohamad's wives by shafie ayar



بانوان حضرت محمد

روبینا از المپیک می گوید


20/5/1391 شماره خبر 39873 شبکه اطلاع رسانی افغانستان
حضور تنها بانوی افغانستان در این المپیک و حضور پیدا کردنش در این سطح، با چادر و حجاب اسلامی برای ما مدال طلا است که به جهانیان نشان می دهد مردم افغانستان بیش از حد رشد کردند و در برابر برادر ها، خانم ها هم می توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند که این یک مدال طلا برای افغانستانی ها است 
روبینا جلالی ورزشکار و مسئول بخش مجتمع باغ زنانه در باره المپیک 2012 گفت : المپیک 2012 لندن یکی از المپیک های با اهمیت است که ورزشکاران ما هم در آن حضور دارند و حضور تنها بانوی افغانستان در این المپیک و حضور پیدا کردنش در این سطح، با چادر و حجاب اسلامی برای ما مدال طلا است که به جهانیان نشان می دهد مردم افغانستان بیش از حد رشد کردند و در برابر برادر ها، خانم ها هم می توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند که این یک مدال طلا برای افغانستانی ها است.
انتظار دستاورد از این مسابقات دارید؟
مسابقات در سطح بسیار بلند است که هر شرکت کننده در این مسابقات باید حداقل سه چهار سال تلاش مداوم کند و هم از لحاظ سیاسی، اقتصادی و... رشد کردند که متاسفانه ورزشکاران افغانستان تنها سه چهار ماه بیشتر تمرین نکردند مثلا خانم تهمینه که اشتراک کردند تنها چهار ماه روزی سه ساعت تمرین داشتند که این کافی نیست برای المپیکی در این سطح.
معیار برای انتخاب در این المپیک چیست؟
هر ورزشکار که در این المپیک شرکت می کند حداقل ده سال قهرمانی دارد و در مسابقات جهانی مدال گرفته است و برای کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان به دلیل رشد کمی که دارند به دو سه ورزشکار سهمیه می دهند تا در این المپیک ها شرکت کنند و تجربه به دست آورند.
چقدر زمان می گیرد تا بانوهای افغانستان توانایی این را داشته باشند تا در این رقابت ها شرکت کنند و دستاوردی هم داشته باشند؟
وقتی زمینه هایی بر زنان افغانستان ایجاد شود که امکانات و توانایی ها را کسب کنند ما مدال هایی در بخش های بسکتبال و والیبال داشتیم اما المپیک 2012 بسیار سطح بالایی داشت و بازیکن های ما کسانی هستند که از 18یا 20سال وارد ورزش شدند در صورتی که در کشورها دیگر از سن 6 سالگی روی افراد کار می شود تا آنها آمادگی کسب کنند و در 18 و 19 سالگی مدال کسب می کنند.
انتظار شما از دیگر ورزشکاران هموطن در المپیک چی است؟
کسانی که در المپیک شرکت می کنند کسانی هستند که از کودکی کار کردند و آمادگی دارند و اکنون دو برادر ما تنها در المپیک مانده اند که امید همه افغانستان هستند و ما امیدوار هستیم که آنها موفق شوند و برای افغانستان سربلندی و موفقیتی را بیاورند.
در مجتمع باغ زنانه چه مشکلاتی وجود دارد و چه زمینه های ورزشی برای بانون وجود دارد؟
امروز اکثر بانوان ما علاقه به ورزش دارند ولی به دلایل امنیتی و سیاسی در کلپ های شخصی حضور پیدا نمی توانند اما باغ زنانه جایی است که تنها زنها هستند و مربی آنها هم زن هست و کسانی که تکلیف اعصاب و مشکلات جسمی و ... دارند در اینجا حضور دارند.
من از حکومت افغانستان می خواهم همین قدر که به مسائل سیاسی اهمیت می دهند تنها 20 فیصد به ورزش و مسائل فرهنگی هم اهمیت بدهند تا کلپ های بانوان بیشتر شود و امکانات بهتر شود تا در سالهای بعد ما هم مدال های طلا که هیچ، امتیازات بیشتری به دست آوریم.
در این سه ماهی که من در راس اینکار هستم نه از حکومت و نه از نهادی دیگر کمک نخواسته ام و تنها با بودجه خود ادامه دادم که من انتظار دارم تا یک زمینه سازی خوب و ماندگار شود تا برای بعدها هم باقی بماند چه من باشم و چه نباشم.