آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, July 2, 2012

زنان، نیمی از اعضای دولت در سایه حزب سوسیال دمکرات آلمان

١٣ تیر ١٣٩١

شهرزادنیوز: یک سال مانده به انتخابات پارلمان آلمان، دبیر کل حزب سوسیال دمکرات این کشور در گفتگو با هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» اعلام کرد که در تیم دولتی این حزب باید «حداقل نیمی از کابینه را زنان تشکیل دهند». افزون بر آن باید یک وزیر خارجی تبار در راس یکی از وزارتخانه‌های کلاسیک، و نه فقط وزارت مربوط به خارجی تباران (انتگراسیون) قرار گیرد.
در حزب سوسیال دمکرات این نظر وجود دارد که این معیار نه تنها برای تیم در حال مبارزه انتخاباتی، بلکه برای زمان شرکت در قدرت نیز اعتبار خواهد داشت.
بر پایه یک نظر سنجی، هم‌اکنون حزب سوسیال دمکرات در وضعیتی است که می‌تواند در انتخابات قوی‌ترین فراکسیون را در بوندستاگ تشکیل دهد. اکثر پرسش شوندگان، تمایل به کاندیداتوری هانلوره کرافت، نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن، برای پست صدر اعظمی آلمان را دارند، اما خود وی گفته است که ترجیح می‌دهد در مقام فعلی‌اش بماند.
در پی انتخابات فرانسه و پیروزی سوسیالیست ها، نیمی از اعضای کابینه 34 نفره دولت فرانسه را زنان تشکیل دادند.

 

www.Voiceofwomenafg.blogspot.com

voiceofwomenafg@gmail.com

 

نقص گرفتن آسان، ولي ساختن كار هر كس نيست

سوسن ازچغچران

بعد از ظهر شده وهواءبيشتر از صبح گرم گرديد؛آفتاب سوزانترو آسمان خوش رنگ تر شد.با وجود اينكه از گرمي آفتاب همه فرار ميكردندولي باد نرم وخوشبوميوزيد.بوي خوش گلهاي مختلف به مشام ميرسيد گوياكه عطار عطر پاشيده تا به مشتري هايش نشان بدهدكه او بهترين است.زمين وآسمان رنگ آفتاب را به خود گرفته بودند و چشمها از رنگ زردفضا خيره ميشد.كوه ودشت د من سبزو خرم وهواء نفس زا بود.خورشيد ،آسمان،گل هاي زيبا،خاك وبلآخره هر سنگ ريزه گنجينه از ناگفته ها بودند.ميتوانستم آنها را ببينم ،لمس كنم واز بوي شان لذت ببرم ولي هرگز نتوانستم به رازهاي نهفته دررنگ گل ها،آسمان آبي ،گرمي آفتاب و نگاه هاي انسان ها پي ببرم .هر قدر كه افكارم در لابلاي برگ هاي سبز نباتات قدم ميزد خسته ميشد وراه را گم ميكرد.نميشد به اين همه زيبايي نگاه كنم و در مورد گنجينه هاي گوهرش به تفكر فرو نروم.
در وسط چمن قشنگ ودر زير درختي بزرگ كه برگ هاي درخشان وشاخچه هاي طويل داشت نشسته بودم وكتاب طبيعت را ورق ميزدم واز آنچه درو نهفته بود براي زدودن پريشاني هايي انديشه ام كار ميگرفتم.
در همين موقع دختري كه موهاي خرمايي ،چشمان عسلي وصورت دلكش داشت با لبخنددر كنارم ايستاده شد.گرچه ما يكديگر را نميشناختيم ولي طوري بامن رويه كرد كه نزديك ترين دوست او باشم .چند لحظه او به من ومن به او زول زده بوديم .آخر چشمانش را بسته ودوباره باز كرد ودر كنارم نشست وگفت:
_به چمن نگاه ميكني ؟آرامش بخش است ني ؟
_بلي .هم آرامش بخش وهم حيران كننده .
_راستي هم كه خداوند سبحان بي اندازه بزرگ است .نعمت هايش را ببين .
_بيدون شك.نميدانم به كدام يكي ازين نعمت ها نگاه كنم .هر كدامش عالم از شكر را ميخواهد.
پرنده هاي سر درخت مانند چشمان ما ازين سو به آن سو ميپريدن و در يك جاي آرام نميگرفتند.مدتي خاموشي مارا احاطه كرده وبه گل هاي چمن خيره شده بوديم .تا اينكه سكوت را شكستانده وبا خوشحالي گفت:
_هي !ببين من از ساقه گل هاي زردواز گل هاي سرخ چه ساختم .
حقيقت را بگويم يك گلوبند خيلي قشنگ ساخته و به ظرافت خيره كننده آنرا شكل داده بوداز ديدن آن گلوبند خوشم آمد.ولي بدون قدر داني از استعداد وزحمت كه كشيده بود؛گفتم :اين خيلي ساده است هر كس ميتواند آنرا بسازد وشروع كردم به گرفتن نواقص آن ،وقتي حرف هايم به اتمام رسيد وبه چشمهايش نگاه كردم ،خشم ونا اميدي را ديدم كه موج ميزد.از كار كه كرده بودم پشيمان شدم .ولي فايده نداشت او ازكنارم برخاست ورفت.
هم پيش خودم براي حرف هاي كه گفتم شرمنده وهم دلم براي آن دخترك سوخت.به هر حال من هم رفتم واز همان شاخچه ها وگل ها يافتم ودوباره به زير سايه درخت آرام گرفتم .آه!آه!ولي افسوس كه نتوانستم به اندازه زنجيرك زيباي آن گلوبند هم چيزي بسازم .من به حق دوستم بي عدالتي كرده بودم وهم لاف زدم .و چيزي كه مرا زياد ميرنجاند اين بود كه دل دوستم را از خود رنجاندم آن هم بخاطر دو كلمه كه با گفتنش از من چيزي كم نميشد.ولي هنوز دير نشده بود رفتم وازش بخشش خواسته وتعريف وتشويقش كردم . (نقص گرفتن آسان ،ولي ساختن كار هر كس نيست)

جویدن ساجق موجب تقويت حافظه مى گردد


ساجیق یا سقزبرای پاک کردن دندانها از ذرات غذا و بهبود رايحه دهان وکاهش وزن کمک مى کند
دبى - العربيه  جون 2012م
آخرين تحقيقات پزشکى نشان داده است که ساجق يا سقز علاوه بر کمک به بهبود بوى دهان و پاک کردن بسيارى از ذرات باقى مانده غذا در لا به لاى دندانها، فوايد بهداشتى وسيع تر و مهم ترى دارد.
پزشکان مى گويند: به ويژه ساجقهايى که در ترکيبات آنها قند نيست، ضررى براى تندرستى ندارند و بلکه حتى مى توانند به کم کردن وزن افراد کمک کنند، زيرا اشتهاى آنان به غذا را کاهش مى دهند.
جالب آنکه سقز يا ساجق طبق نتايج پژوهشها توان آن را دارد که مغز انسان را فعال تر کند و حافظه را قوى تر سازد.
پزشکان مى گويند که جويدن ساجیق موجب مى شود گردش خون به خصوص در منطقه سر و گردن فزونتر شود و خون بيشتر و تميزترى به مغز برسد. همين امر باعث مى گردد که مغز کاراتر شود.
جويدن سقز همچنين کمک مى کند احساس اضطراب و نگرانى انسان فروکش کند و از فشارهاى روحى و عصبى بر شخص کاسته شود.
بعضى از فوائد کافئين در ساجیق نيز وجود دارد و از آنجا که مضرات کافئين را ندارد، مى تواند پيش از انجام عمليات ورزشى براى تحرک بخشيدن به گردش خون در اعضاى بدن، مورد استفاده قرار گيرد.
با تحقيقات انجام شده، ديگر نمى توان به افراد ايراد گرفت که چرا ساجق مى جوند. اکنون ديگر کوچک و بزرگ مى توانند به راحتى ساجیق يا سقز بجوند و بگويند يک کار بهداشتى مى کنند، مثل نرمش، حل جدول، شطرنج و هر آنچه که به گردش خون در مغز کمک کند.
بانوان عزیز! در پارلمان وسایرنشست های مهم ملی وبین المللی، جویدن ساجیق ویا سقزممنوع است.

صد ها شاگرد اناث در ولایت جوزجان مسموم شدند

12.04.1391
مسوولان در ریاست معارف جوزجان می گویند که 160 شاگرد یک لیسه در این ولایت برای اولین بار مسموم و به شفاخانه انتقال داده شده اند.
این مسوولان می گویند که این مکتب نسوان مصر آباد نام داشته و در 10 کیلومتری شهر شبرغان موقیعت دارد.
محمد عالم ساعی والی ولایت جوزجان گفت که این حادثه به روز دوشنبه حوالی ساعت 8 صبح هنگامی که شاگردان به داخل مکتب داخل شدند، رخ داده است.
در همین حال داکتر میرویس امینی رییس شفاخانه ولایتی شبر غان تایید کرده است که 160 تن از شاگردان که مسموم شده اند به شفاخانه این ولایت انتقال داده شده اند.
آقای امینی گفت که این شاگردان پس از معالجه دوباره به خانه های شان فرستاده شده اند.
آقای ساعی گفت که تحقیقات را در این مورد آغاز کرده اند اما تاکنون در پیوند به این قضیه کسی دستگیر نشده است.
در این اواخر مسمومیت شاگردان در ولایات شمالی کشور افزایش یافته است.
در هفته گذشته چهار روز پی هم شاگردان در مکاتب در ولایت سر پل مسموم شده اند.
تا اکنون هیچ گروی مسوولیت این کار را بر عهده نگرفته است.
گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
                                                   www.Voiceofwomenafg.blogspot.com