آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, June 30, 2012

زنان بیوه تاجک باید از علمای دینی شان ابراز امتنان کنند



10.04.1391رادیو آزادی
زخم های جنگ پنج ساله تاجکستان تا هنوز به طور مکمل التیام نیافته است.
اما 15 سال پس از این جنگ، هزاران بیوه تاجک از علمای دینی شان رهنمود و فتوای بدست آوردند که بر اساس آن، این بیوه زنان زنده گی نوین را آغاز کردند.
اکنون زنان بیوهء تاجک باید در بدل آن از علمای دینی کشورشان ابراز امتنان کنند.
عزیزه سعیدوا می گوید، شب سرد زمستان بود، ما هنوز در اوایل جنگ داخلی تاجکستان قرار داشتیم و فکر نمی کردیم که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد. مقصد سعیدوا شب های سخت و تاریک 7 ماه اول جنگ داخلی سال 1992 تاجکستان بود که 5 سال بعد از آن این جنگ به پایان رسید.
عزیزه سعیدوا می گوید، قریه اش در جنگ ویران گردید، شوهرش کشته شد و خودش در 26 سالگی بیوه شد و فقط دو یتیم برایش باقی ماند.
گفته می شود که در جریان جنگ ها داخلی تاجکستان در مناطق جنوب شرق این کشور، بیشتر از 25 هزار زن، بیوه شده و شوهران هزاران زن دیگر تا اکنون ناپدید اند. این جنگ ها 55 هزار کودک یتیم بجا گذاشت.
زمانیکه جنگ داخلی تاجکستان در27 م ماه جون سال1997 میلادی پایان یافت، به شمول سیعدوا شماری از زنان بیوه تاجک برای زنده گی و تربیت کودکان یتیم شان، کمر همت بستند.
شماری از این زنان در شهر جنوبی تاجکستان کولاب نزد ملا امام مسجد، ملا خامراد رجب اوف مراجعه کرده، خواهان مشوره شدند.
ملا خامراد رجب اوف در مورد می گوید:
« بعد از جنگ داخلی در کشور مصیبت حکم فرما بود، تعداد زیاد از زنان نمی دانستند که شوهران شان کجا هستند. آنها نمی دانستند که شوهران شان زنده هستند یا مرده اند. آنها از ما مشوره خواستند، در این مورد بحث های زیاد صورت گرفت.» 
حکومت های محلی و موسسات بین المللی زنان بیوه تاجک را  کمک های بشری نمودند و برای کسب مهارت های حرفوی به آنها مساعدت های کردند تا این زنان به خود اعتماد پیدا کنند و بتوانند به مانند مردهای شان کار کنند و نفقهء خانواده شان را تهیه نمایند.
عدهء دیگر زنان بیوه جوان به خاطر باز یافتن زنده گی عادی شان خواستند به عقد نکاح مرد دیگری روند. اما در اکثر موارد اعضای خانواده های شان برای آنها اجازه این کار را ندادند و این موضوع در چوکات دین و عنعنات رایج در کشور هنوز هم پیچیده تر شده است.
شوهر عزیزه سعیدوا ژورنالیست بود و هنوز 28 سال داشت که در جنگ کشته شد.
عزیزه می گوید:
« من نتوانستم بعد از مرگ شوهر جوانم دفعتاً فیصله کنم که به عقد کسی دیگر درآیم.»
ملا خامراد رجب اوف می گوید، پیچیده گی این مساله زمانی واضح و روشن شد که مرکز اسلامی تاجکستان در شهر دوشنبه جلسهء را برگزار کرد و در روشنی اصول اسلامی راه آغاز زنده گی نوین را برای زنان تاجک هموار ساخت.
مرکز اسلامی تاجکستان که یک نهاد اسلامی با صلاحیت در این کشور می باشد، همچنان در سال 1997 میلادی فتوای صادر کرد و شماری زیاد از زنان تاجک را از بند قیودات رایج رها ساخت.
قبل از این فتوا، اگر شوهر زنی وفات می کرد، این زن تا یک سال  اجازه گرفتن شوهر دیگر را نداشت، در حالیکه بر اساس فتوای جدید، این مدت 4 ماه و 10 روز تعیین شد مشروط بر اینکه زن از شوهر قبلی اش حامله نباشد. در آن صورت به گفتهء ملا رجب اووف زن حامله دار باید تا تولد طفل اش انتظار کشد و پس از آن  نکاح او می تواند صورت گیرد.
این فتوای مرکز اسلامی تاجکستان بر زنده گی زنان که شوهران شان ناپدید اند، نیز تاثیر کرد. بعضاً در مقرارات اسلامی آمده است، زنانیکه شوهران شان ناپدید می باشند، زمانی می توانند ازدواج کنند، که شوهران ناپدید شدهء شان سن 99 سالگی را تکمیل کند. اما ملا رجب وف در مورد فیصله علمای دینی تاجکستان در این زمینه  گفت:
« در این مورد مرکز اسلامی تاجکستان یک فتوا صادر کرد، در این فتوا گفته شده، شوهران آن عده از زنان که ناپدید هستند چهار سال باید انتظار بکشند، بعد از این مدت اگر از شوهر کدام اطلاع حاصل نشد، زن می تواند به عقد نکاح مرد دیگر درآید»
علمای دینی تاجکستان همچنان می گویند، ضرور نیست که زن بیوه با اعضای خانواده و یا وابستگان شوهرشان عروسی کنند. آنها می گویند، در این حالت زنان در تصمیم شان کاملاًً آزاد اند.
طبیعی است که اکثر زنان در این شرایط به ازدواج دیگر خرسند نیستند.
شماری زیاد آنها چشم به راه شوهران شان می باشند. آنها بیشتر پابند رسم و رواج ها بوده با غم شوهر ناپدید شده اش نشسته زنده گی خود را وقف تربیت اولاد های شان می کنند.
اما اکثر زنان بیوه مشوره ها و رهنمایی علمای دینی شان را در نظر گرفته، به زنده گی نو می پردازند.
عزیزه سعیدوا 26 سال داشت که شوهرش کشته شد و زمانیکه به 32 سالگی رسید، تصمیم گرفت تا بار دیگرعروسی کند. او می گوید:
« ملا امان به ما رهنمایی کردند، آنها به ما گفتند که زنده گی خود را باید به پیش ببریم و ماتم گرفتن برای شوهر صرف چهار ماه و ده روز می باشد، یک زن بیوه باید این مدت را در نظر داشته باشد و بعد از آن باید در تلاش پیدا کردن یک شخص مناسب دیگر باشد.»
بر عکس ملا امامان ما : چندی قبل دختر هفده ساله خیلی زیبا را - ملا امام ولایت بغلان اختتاف و مدت 9 ماه در یک غار کوه مخفی نموده بود.هر ملا امام ما حد اقل چهار زن دارد.



ایزابلا روسلینی زن زیبای سینما



ایزابلا روسلینی، دختر دو تن از نامی‌ترین و موفق‌ترین هنرمندان جهان سینماست. او که نماینده برخی از جلوه‌های امروزین جهان فیلم و نمایش است، روز ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ شصتمین سالگرد تولدش را جشن ‌گرفت.
هنگامی که اینگرید برگمن در سال ۱۹۴۹ برای بازی در فیلم استرومبولی از آمریکا به اروپا رفت، یکی از موفق‌ترین هنرپیشه‌های هالیوود به شمار می‌رفت که سه سال قبل جایزه اسکار را برای بهترین بازیگر زن برنده شده بود. او با پذیرفتن دعوت روبرتو روسلینی گامی برداشت که زندگی او را دگرگون کرد.
روبرتو روسلینی با کارگردانی فیلم مشهور "رم شهر بی‌دفاع" (۱۹۴۳) پایه‌گذار اصلی سبک نئورئالیسم و از مهمترین سینماگران اروپا شناخته می‌شد.
همکاری اینگرید برگمان با روسلینی در سینما امری عادی بود، اما به زودی به جنجال و "رسوایی" منجر شد. چند ماه پس از سفر او به ایتالیا، رسانه‌های جمعی آمریکا با جار و جنجال خبر دادند که خانم برگمن، که هنوز شوهر داشت، از کارگردان شهیر ایتالیا باردار شده است.
این موضوع برای فضای آن روز آمریکا، خبری شوکه‌آور بود. محافل اجتماعی و مراجع "اخلاقی" به شدت از این رابطه انتقاد کردند. اینگرید برگمن تقاضای طلاق داد، در ایتالیا ماندگار شد و سال بعد (۱۹۵۰) با روبرتو روسلینی ازدواج کرد.
دوران زناشویی روسلینی و برگمن بیش از ۸ سال دوام نداشت. آنها در سال ۱۹۵۷ رسما از هم جدا شدند؛ اما از زندگی مشترک آنها ۷ فیلم سینمایی و ۳ فرزند باقی ماند. در سال ۱۹۵۰ پسری به نام روبرتینو به دنیا آمد، و در سال ۱۹۵۲ دو دختر دوقلو در رم پا به جهان گذاشتند که ایزابلا یکی از آنها بود.
دختری میان دو قاره
اینگرید برگمن پس از جدایی از روبرتو روسلینی به آمریکا برگشت و به زودی جایگاه خود را در سینمای هالیوود بازیافت. او پس از بازی در شماری از فیلم‌های اروپایی، در سال ۱۹۵۷ برای دومین بار به خاطر بازی در فیلم "آناستازیا" جایزه اسکار را برنده شد.
ایزابلا روسلینی ۵ ساله بود که پدر و مادرش از هم جدا شدند. او نخست نزد پدر نامدار خود در رم ماند، سال‌های کودکی وجوانی را در ایتالیا و فرانسه گذراند وبا سه زبان انگلیسی وایتالیایی و فرانسوی بزرگ شد.
ایزابلا از کودکی در چند زمینه‌ی گوناگون استعداد نشان داد و آشکار بود که دیر یا زود به دنیای نمایش قدم خواهد گذاشت. او نخستین گام را در عرصه مدل برداشت. او با اندام زیبا و چهره‌ای که یادآور سیمای مادرش بود، به زودی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های روز اروپا شد و چیزی نگذشت که خود به طراحی مد پرداخت.
او با رسانه‌های جمعی و شوهای تلویزیونی نیز همکاری داشت. در همین رابطه بود که به آمریکا رفت. زمانی که در نیویورک به عنوان مترجم و گزارشگر فعالیت می کرد، در سال ۱۹۷۹ با مارتین اسکورسیزی، کارگردان نامی، ازدواج کرد. زناشویی آنها تنها دو سال دوام آورد.
ایزابلا روسلینی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ در کنار مادرش اینگرید برگمن در فیلم سینمایی "مربوط به زمان" به کارگردانی وینسنت مینه‌لی ایفای نقش کرد. او از آن پس در ده‌ها فیلم سینمایی و تلویزیونی ظاهر شد. استعداد و توان بازیگری او به ویژه در فیلم‌هایی به کارگردانی دیوید لینچ شکوفا شد: "مخمل آبی" (محصول ۱۹۸۶) و "از ته دل وحشی" (۱۹۹۰).
فیلم‌های سینمایی "شب بزرگ"، "مرلین"، "امپراتوری"، "شوهر تصادفی" از کارهای خوب ایزابلا روسلینی بودند. دوستداران این هنرپیشه آخرین بار او را در نقش زنی ایرانی در فیلم "خورشت آلو با مرغ" دیدند که مرجانه ساتراپی در کارگردانی آن شرکت داشت.
ایزابلا روسلینی به فعالیت‌های نیکوکارانه، به ویژه در یاری به طبیعت و جانداران، نیز شهرت دارد. او فیلم‌های مستند کوتاهی از زندگی جنسی حشرات تهیه کرده است. او تصویر فیلم‌ها را با روایت‌هایی شوخ و طنزآمیز همراهی می‌کند.
ایزابلا در سال ۲۰۰۵ به مناسبت صدسالگی پدرش روبرتو روسلینی زندگی‌نامه‌ای نوشت به نام "بابام صد ساله شد!" بر پایه‌ی این نوشته‌ی طنزآمیز، که از عشق و احترام به سینماگر بزرگ ایتالیایی سرشار است، گی مدین، فیلمساز کانادایی، فیلمی کوتاه تهیه کرد.
ایزابلا روسلینی به عنوان راوی فیلم، خاطرات رنگین خود را از پدر نامدارش با لحنی شوخ بیان می‌کند. او در این فیلم از پدر خود قدردانی می‌کند که عشق به سینما را در خون او به ودیعه گذاشته است.