آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, June 27, 2012

پیام تسلیت همایش اروپائی زنان افغانستان


مسمومیت دختران در مکاتب

عزیزه عنایت
باآنکه  ملت ستم دیده افغانستان طی بیشتراز سه دهه, درجنگ های خانمانسوزرنج و مشقت کشیده اند دشمنان وطن ازآزار و ستم آنان د ست نکشیده درپی رنج و اندوه آنان میبا شند.
درهفتهء جاری شاهد مسموم شدن پی درپی دختــران  مکاتـب ولایــا ت سرپل,تخار,بامیان و کابل میباشیم که از شنیدن ودیدن صحنه های غم انگیــزو تراژید, این حادثه هاازطریق رسانه ها همهء ملت افغان  متا ثرو بــرای فرد فرد وطن غیرقابل تحمل میباشد. زیرا مردم وطن ازجنگ وناامنی هــاخسته  شده ومیخواهند که دریک فضای صلح و امنیت زندگی کنند.
ازجانبی هموطنان عزیز مان که میخواهند فرزندان شانرا ازجهل بیسوادی ازطریق آموختن علم و معرفت  نجات دهند و با آموختن تعلیم و دانش آنانرا به یک آینده روش رهنمایی کرده , افراد فعال به جامعه تقدیم کنند چـــه خانواده ها با گذشت  بیشتراز سی سا ل درشرایط جنگ ونابه سامانی هــاتجربه حاصل نموده اند که دختران  خانواده ها نیزبخاطر داشتن کشورآبا د و شگوفان باید راه دانش وآموزش را پیش گیرند تا بتوانند با سهم گیری وفعالیت های خویش مصدرخدمت برای میهن , والدین وجامعهء خود شوند.
اما دشمنان ملت و وطن با ایجاد موانع وسد راه قرارگرفتن به طریقه های مختلف مانع آموزش اولاد وطن گـردیــده, آلام زیــادی را به مــرد م شریف افغانستان  وارد میکنند.که دراین حالت والدین این اطفال معصــوم دختران شانراازرفتن به مکتب منع کرده ونمیگذارند که فرزندان شان بـــه تدریس خویش ادامه دهند. چون تـاجای آنها را حق بجانب هم میدانیم زیرا هیچ والدینی نمیخواهد باچنین شرایطی ناگوارروبروشده وعزیزان خویشرا دراین حالت خطرناک و نا مساعد ببینند.
تروریستان ضد امنیت وآسایش ملـت افغانستان علاوه ازمسمــوم نمودن دختران مکاتب, فعالیت های تروریستی خویش را درولایت هلمندنیزبا مسموم نمودن تعداداز افراد پلیس اکادمی آن ولایت  نشان داده انــد.چون طالبان درجنگ های رویاروی با قوای امنیتی کشور,خودها را نتوان دیده و بــا مسموم نمودن ,انتحار و انفجارات بخاطر کشتن مردم بیگناه به اعمال غیر انسانی خویش ادامه میدهند .
اما سوال دراینجاست که با وجودتجربه ازمکاتب اول ودوم مسئولین مکاتب وافراد امنیت ملی نتوانستند جلوچنین اعمال زشت آنان را بگیرند .
با تاسف که اداره مربوطه وافراد موظف نیــزنتوانسته اند عاملین ایـــن جنایات را دستگیروبپنجهء قانون بسپارند که دراین زمینه همکاری مرد م محل و دختران هوشیداروبیدارمکاتب ضروری بوده تا با آگاهی تمام ازمحیط تدریس خویش بااداره مکتب و موظفین همکاری نمایند درغیرآن دشمنــان جان ومال مردم افغانستان, ملت شریف و ستم دیده را درهر نقطهء کشـورراحت نخواهند گذاشت و نظر به دستــور بادارانشان آنچه بخواهند انجــا م خواهند داد.
ازجانب دیگردشمنان کشوربا استفاده ازفقر و بیکاری و بادادن پول ازیک تعداد افراد وطن استفاده کرده و آنها را درجنایات خویش شریک میسازند که اینهمه ازکم توجهی دولت درحق ملت است. چه افــرادازنبودن امنیـت,نداشتن شغل مناسب ,دست وگریبان شدن بافقرو تنگدستی ,روآوردن به مواد مخدرهمه وهمه دست بهم داده فرد را مجبور میسازد که دردامــن دشمنان خاک و مردم چنگ بزنند و مخصوصاً جوانان وطن که نیروی فعال وطن میباشندازسایه شوم دشمنان درگرداب مصیبت ها عرق ونابود میشوند.درحالیکه  دولت افغانستان  میتواند باایجاد فابریکات  صنعتـــی و تولیدی, فارم های زراعتی و..زمینه کاررا برای جوانان کشور مساعد نموده از نیروی این جوانان سرگردان بخاطر بهبود وآبادانی کشوراستفاده نمایند. تا ازیکسوجوانان ازبیکاری نجات یافته و ازسوی دیگرکشورازفقرو بدبختی رهایی یابد.و هم فضای چنین مسموم کردن های دختــرا ن  د رمکاتب ویا نقطهء دیگر کشوربرای دشمنان میسر نشود .
لهذا وظیفهء دولت است که فضای امن را برای مردم کشورایجاد و همچنان وظیفهء مسئولین مکاتب, استادان و نیروهای امنیتی میبا شــــد که دراین زمینه توجه جدی نموده بخاطرنجات اولاد وطن وآینده ء آنـــان هرچه بیشتر سعی و تلاش نمایند .

علت سـؤتفـاهـم در سـخـنان کـرزی بی سـوادی ملت اسـت


کــرزی از فــرط دلســوزی ملت را به خــوردن کــاه و
علف تشــویق میکــند ولی مــردم بیســواد او را غلــط می فهمــند !اختلاف سطح فهم و دانش میان اشخاص اکثراً باعث بروز غلط فهمی ها و سؤتفاهمات میگردد این مشکل را ما همیش در سخنرانی های محترم کرزی و برداشت غلط مردم از آن ها ملاحظه میکنیم.گرچه بیچاره کرزی در سخنرانی هایشان خیلی کوشش بخرچ میدهند که از قله های مرتفع علم و دانش ، ادب و فرهنگش در قعر دره بی سوادی و کم سوادی عوام الناس پائین آمده و چنان صحبت کنند که برای همگان قابل فهم و درک باشند ولی متاسفانه  فاصله میان سطح دانش مردم و مقام علمی وادبی ایشان بحدی زیاد است که اکثراً این کوشش ها بی ثمر مانده و بیچاره مردم بازهم بیانات گهربار ایشان را غلط میفهمند.
چنانچه جناب ایشان چندی قبل در مجلس نمایندگان از فرط دلسوزی مردم را به خوردن کاه وعلف تشویق فرمودند ولی یکتعداد مردم نا آگاه و بی سواد فرموده های ایشان را اهانت به خود پنداشته و سر و صدا براه انداختند که کرزی ما را چون گاو و خر علف میدهد.
ما همه میدانم که ده سال قبل کشور مان در جمع کشور های فقیر جهان قرار داشت که اکثریت مطلق مردم تحت خط فقر زندگی میکردند و توان خوردن یک پاو گوشت را در یک  ماه هم نداشتند.حالا از برکت ملیارد ها دالر کمک های جامعه جهانی مردم افغانستان در چنان وفرت اقتصادی و ناز و نعمت زندگی بسر می برند که من کمتر فامیل را سراغ دارم که صبح ها مرغ بریان و چاشت ها کباب چوپان و شب ها دوپایازه و سه پیازه نخورند.طبیعیست که استفاده بیش از حد گوشت انواع و اقسام امراض از قبیل فشار بالای خون ، سرطان معده و روده ، مرض شکر ، مرض نقرس و خیلی امراض مهلک دیگری را ببار می آورد.برای جلوگیری از بروز چنین امراض یا علاج آنها یگانه راه موثر پرهیز از خوردن گوشت و استعمال بیشتر سبزیجات یا به اصطلاح ادبی و علمی خوردن کاه و علف می باشد.اما اینکه مردم بیچاره ما از فرط بیسوادی و پائین بودن سطح دانش علمی شان به این چیز ها پی نمی برند و سخنان گهربارکرزی راهم بعلت استعمال اصطلاحات مغلق علمی وادبی نمیفهمند واقعاً جای تاسف وتالم است.
با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی

برای نخستین بار یک زن عضو شورای مدیریت فیسبوک شد

7 تیر 1391انتقاد به شورای مدیریت شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان «کلوپ مردان سفید پوست» تأثیر کرده و مارک زاکربرگ، رئیس این شبکه، شریل ساندبرگ، مسئول بازاریابی این شرکت، را به مقام عضویت در مدیریت هشت نفره فیسبوک برگزید.به گزارش روزنامه آلمانی هاندلز بلات، بدین ترتیب، شریل ساندبرگ، نفر دوم فیسبوک، قدرت خود را گسترش داده است، زیرا هیات مدیره شرکت دربالاترین مقام او قراردارد.
زاکربرگ روز دوشنبه اعلام کرد که «شریل همواره به عنوان یک همکار در کنار او» بوده و در طول سال‌ها «نقش کلیدی در رشد و موفقیت شرکت» داشته است.ساندبرگ نخستین زنی است که به خاطر کارش عضو هیئت مدیره 8 نفره شده. بقیه اعضای مدیریت مردان هستند که با سرمایه های میلیونی خود زمینه ارتقای فیسبوک را به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی اینترنتی فراهم کرده اند. باید افزود : رئیس هیئت مدیره، مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک است.
عکس از:رویترز

محدود کردن آزادی های مذهبی درآلمان



7 تیر 1391 خبرگزاری آلمان
دادگاهی در آلمان، ختنه پسران را نقض سلامت جسمی آنان دانسته  و با اعلام ممنوعیت آن، یهودیان و مسلمانان را در موقعیت حقوقی مطلقاً  جدیدی قرار داد.دادگاه منطقه ای کلن، با صدور این رای، حکم دادگاه بدوی را لغو کرد. این دعوای حقوقی به خاطر آن مطرح شد که یک پزشک مسلمان، به خواست والدین، پسر 4 ساله‌ای را ختنه کرد. دو روز پس از آن پسر ختنه شده دچار خونریزی شد و مادرش او را به بخش اضطراری برد. در پی آن دادستان علیه این عمل تشکیل پرونده داد. دادگاه بدوی ختنه پسر را به عنوان آزادی انجام مناسک مذهبی ارزیابی کرد، اما دادگاه بالاتر منطقه ای این حکم را ملغی و به عنوان «نقض غیر قابل جبران سلامت جسمی یک انسان» محکوم کرد. در حکم دادگاه آمده است که «نه حق والدین بر فرزند و نه آزادی انجام مناسک مذهبی، نمی‌توانند برای نقض سلامت جسمی یک انسان دلیل موجهی باشند».به گزارش سایت اخبار آلمان و ترکیه، تا کنون ختنه پسران به نوعی تحمل می‌شد و در این رابطه خلاء قانونی وجود داشت. اتحادیه های یهودیان و مسلمانان، که ختنه را جزو آزادی انجام مناسک مذهبی خود ارزیابی می کنند، قصد دارند که این حکم را از نظر حقوقی مورد بررسی قرار دهند. با این حکم، وضع حقوقی پزشکانی که دست به ختنه پسران می زدند، کاملاً ً تغییر کرده و آن‌ها دیگر نمی‌توانند استدلال کنند که از ممنوعیت این عمل بی‌خبر بوده اند.