آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, June 25, 2012

تاکید بر حمایت مالی از زنان در کنفرانس توکیو




دوشنبه ٠٥ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٧:٤٤ بخدی
شماری از اعضای کمیسیون امور زنان ولسی جرگه، جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر در یک نشست خبری امروز(دوشنبه) درکابل طرح های پیشنهادی شان درکنفرانس توکیورااعلام کردند.
فوزیه کوفی رئیس کمیسیون امور زنان ولسی جرگه، در این نشست از مقام های حکومتی خواست تا در کنفرانس توکیو، موضوع حمایت مالی از زنان را در نظر بگیرند.
او افزود؛ در صورتی که در کنفرانس توکیو به فقر و بی کاری زنان افغانستان توجه جدی شود این زنان به زودی می توانند دست آورد های خوبی داشته باشند.
شماری از اعضای کمیسیون امور زنان ولسی جرگه، جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر درکابل طرح های پیشنهادی شان در کنفرانس توکیو را اعلام کردند.
قرار است، کنفرانس توکیو در ماه جولای سال جاری میلادی به میزبانی جاپان و با اشتراک بیش از 40 کشور جهان در شهر توکیو برگزار شود.
نمایندگان کشورهای صنعتی جهان، در مورد کمک های اقتصادی جامعه جهانی به بازسازی افغانستان پس از سال 2015 الی 2025 که از سوی برخی مقام های دولتی "دهه تحول" نامگذاری شده است، تصمیم می گیرند.
اشتراک زنان در پروسه های سیاسی، رساندن کمک به مناطق دورافتاده کشور، حفظ امنیت و احترام به حقوق زنان، در نظر گرفتن سهم زنان در پروسه صلح و حمایت از برنامه های عملی زنان در کشور، از مهمترین موضوعات پیشنهادی اشتراک کنندگان نشست امروزی، به کنفرانس توکیو بوده است.
نرگس نهان عضو هیئت رهبری بانک مرکزی و از شرکت کنندگان این نشست گفت که وزارت امور داخله افغانستان، باید برنامه های جدید آموزشی را راه اندازی کند.
اشتراک زنان در پروسه های سیاسی، رساندن کمک به مناطق دورافتاده کشور، حفظ امنیت و احترام به حقوق زنان، در نظر گرفتن سهم زنان در پروسه صلح و حمایت از برنامه های عملی زنان در کشور، از مهمترین موضوعات پیشنهادی اشتراک کنندگان نشست امروزی، به کنفرانس توکیو بوده است.
کمیسیون امور زنان ولسی جرگه از حکومت افغانستان خواست تا زمینه مشارکت زنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری را فراهم کرده، در بخش های سهم گیری دموکراتیک در سیاست، حمایت از جامعه مدنی، و ارتقای حقوق بشر به خصوص زنان و کودکان با این نهاد همکاری کند.
"تخصیص 5 وزارت خانه به زنان"
فوزیه کوفی رییس کمیسیون امور زنان ولسی جرگه گفت:" حکومت باید به زنان افغانستان 5 وزارت خانه، اشتراک 30 درصد در تمام ادارات قوه های سه گانه و اختصاص حد اقل یک مقام معینیت در تمام وزارت خانه ها را تخصیص دهد."

به گفته خانم کوفی نهاد های مدنی و کمیسیون امور زنان در جلسات مشورتی خود تصمیم گرفته اند که یک نفر زن را به عضویت هیئت رهبری استره محکمه نیز معرفی کنند.
به گفته خانم کوفی نهاد های مدنی و کمیسیون امور زنان در جلسات مشورتی خود تصمیم گرفته اند که یک نفر زن را به عضویت هیئت رهبری استره محکمه نیز معرفی کنند.
تا کنون نرگس نهان اولین زنی است که به دستور رییس جمهور کرزی عضویت هیئت رهبری بانک مرکزی (دافغانستان بانک) را به دست آورده است.
هم اکنون، وزارت های امور زنان، صحت عامه و کار و امور اجتماعی توسط زنان رهبری می شود اما کمیسیون امور زنان ولسی جرگه این امر ناکافی خوانده، وزارت های تحصیلات عالی و معارف را نیز پیشنهاد کرده تا رهبری شان به زنان واگذار شود.

اگر صد بارهم حکومت کرزی درمکاتب سم پاشی نمایند. دختران بازهم به مکتب می روند

ده ها دانش آموزدرولایت سرپل برای بارسوم مسموم شدند
دوشنبه ٠٥ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٠:٠١
مقام های محلی در ولایت سرپل از مسموم شدن بیش از 90 دانش آموز لیسه رحمت آباد این ولایت خبر دادند.
لعل محمد احمد زی  سخنگوی زون 303 پامیر در شمال کشور به خبرگزاری بخدی گفت که این دانش آموزان صبح امروز پس از ورود به مکتب مسموم شدند.
آقای احمد زی تایید کرد که دانش آموزان مسموم شده به شفاخانه منتقل شدند و وضع صحی آنان قناعت بخش است.
پیشتر حامد کرزی رییس جمهور از مسمومیت دانش آموزان به شدت اظهار نگرانی کرده و این عمل را به دشمنان مردم افغانستان نسبت داده است.
مقام های محلی در ولایت سرپل از مسموم شدن بیش از 90 دانش آموز لیسه رحمت آباد این ولایت خبر دادند.
دولت افغانستان اصطلاح دشمنان مردم افغانستان را به طالبان و دیگر مخالفان مسلح دولت نسبت می دهد.
طالبان در پیوند با مسمومیت دانش آموزان همواره با احتیاط برخورد کرده اند.
در زمان رژیم طالبان آموزش برای دختران ممنوع شده بود.
در سال های گذشته نیز شاگردان مکتب که بیشتر آنان دختران بودند مسموم شدند اما این پدیده در سال روان شدت بیشتر داشته است.
در مکتب رحمت آباد در شهر سرپل جاییکه امروز دانش آموزان مسموم شدند صد ها دانش آموز دختر و پسر، مصروف آموزش هستند.
قبل از این، بیش از 100 دانش آموز در لیسه نسوان حضرت امام زاده یحی به شکل مرموزی مسموم شدند.
قبل از این، بیش از 100 دانش آموز در لیسه نسوان حضرت امام زاده یحی به شکل مرموزی مسموم شدند.
در همین حال سخنگوی زون 303 پامیر در شمال کشور مسمومیت دانش آموزان را به مخالفان مسلح دولت نسبت داده می گوید طالبان و سایر شورشیان مسلح نمی خواهند دانش آموزان دختر در افغانستان درس بخوانند.
ذکریا ناصری – بغلان
خبرگزاری بخدی  
دختران عزیزمکتب!
اگرکرزی وبرادرنش بالای تان سنگ ببارند. بکس ها وکتاب هایتان را سپر،برفرق های تان نماید. ولی هیچگاهی مکتب خود را ترک نکنید.
مادران وپدران علم دوست کشور!
جگرگوشه هایتان به خاطر کسب دانش به حمایت شما نیازدارند.

برای نخستین بار....

نوشته شده توسط خلیل الرحمن سلحشور یکشنبه, 04 سرطان 1391 ساعت 15:59 این ورزشکار زن عربستان در مسابقات المپیک شرکت خواهد کرد
دولت عربستان سعودی برای اولین بار به ورزشکاران زن این کشور اجازه شرکت در مسابقات المپیک را داده است.
مقام ها می گویند که کمیته المپیک این کشور "بر شرکت ورزشکاران زنی که می توانند به مسابقات راه یابند نظارت خواهد کرد."
این تصمیم به گمانه زنی های اخیر دایر بر اینکه آیا کل تیم سعودی می تواند به خاطر مساله تبعیض جنسیتی از شرکت در مسابقات محروم شود پایان می دهد.
به طور سنتی زنان عربستان سعودی نمی توانند در رقابت های ورزشی عمومی در این کشور شرکت کنند.محافظه کاران مذهبی در عربستان به شدت با شرکت زنان در ورزش مخالفند.
مقام های سعودی می گویند درحالی که فقط چند هفته تا شروع مسابقات المپیک باقی مانده، تنها یک ورزشکار زن به نام دالما رشدی مالهاس در رشته "پرش نمایشی" با اسب در آن شرکت خواهد کرد.
اما آنها افزودند که ممکن است جا برای رقابت دیگران وجود داشته باشد و اگر لازم باشد لباس هایی که "حافظ حیثیت آنها باشد" به آنها داده خواهد شد؛ که قاعدتا به معنی پوشیدن حجاب ورزشی است.
این تصمیم که مخالفت های ریشه دار با مشارکت زنان در ورزش های عمومی را لغو می کند یک گام عظیم برای عربستان به حساب می آید.تا همین ماه آوریل نشانه ها حاکی از آن بود که حاکمان عربستان در برابر حساسیت های محافظه کاران مذهبی کوتاه خواهند آمد و منع شرکت زنان را لغو نخواهند کرد.
اما در شش هفته گذشته بحث های فشرده ای در پشت پرده با هدایت ملک عبدالله پادشاه این کشور در جریان بوده است. او از دیرباز برای حضور پررنگ تر زنان در جامعه عربستان تلاش کرده است.
مقام ها می گویند که در اواسط ماه جون طی نشست هایی در جده، اجماعی میان پادشاه عربستان، ولیعهد این کشور، وزیر خارجه، روحانی ممتاز مذهبی، مفتی بزرگ و سایر چهره ها برای رفع این ممنوعیت حاصل شد.
اما اعلام این تصمیم به علت مرگ شاهزاده نایف عقب افتاد.
یک مقام ارشد سعودی به بی بی سی گفت: "مساله خیلی حساس است. ملک عبدالله سعی دارد به صورتی ظریف اصلاحات را راه بیاندازد، و توازن درست میان حرکتی تند یا حرکتی کند را پیدا کند."
این مقام اذعان کرد که خودداری از دادن اجازه به زنان برای شرکت در مسابقات چهره خوبی از عربستان در صحنه جهانی ترسیم نمی کند.
این مقام گفت: "از جمله به خاطر انتقادهای فزاینده بیدار شدیم و تشخیص دادیم که باید به این مساله رسیدگی کنیم. به اعتقاد ما جامعه سعودی این را خواهد پذیرفت."
این اولین بار نیست که پادشاهی عربستان علیرغم مخالفت داخلی از یک اصلاح جنجالی حمایت می کند.
ملک فیضل که در دهه ۱۹۶۰ تلویزیون را وارد کشور کرد و در نهایت ترور شد، بر آموزش زنان تاکید می کرد.امروز شمار زنان تحصیل کرده عربستان بیش از مردان است.
پادشاه عربستان علرغم مخالفت های داخلی ازاصلاحات برای زنان حمایت می کند. ولی سوال درین جاست که پادشاه افغانستان با برادرانش چه وقت ازحقوق طبیعی زنان حمایت نموده وسریال اذیت وآزاردختران معصوم را درمکاتب خاتمه می بخشد.
                                                                                                                                                           
 

زنان لیبی برای تعیین جایگاه شان در جامعه مبارزه می کنند. آن‌ها مبارزه دشواری را در پیش دارند. برای انتخاب مستقیم در مجلس موسسان تنها 85 زن کاندیدا هستد که به رقابت با 2415 مرد برای اشغال 120 کرسی برخاسته اند. اما از آنجایی که دولت موقت ملی گروه‌های سیاسی را موظف کرده است تا از هر دو کاندیدا یک زن را در لیست خود قرار دهد، نتیجه امیدوارکننده تر به نظر می آید. برای دستیابی به 80 کرسی در نظر گرفته شده برای گروه‌های سیاسی، 662 مرد و 540 زن کاندیدا هستند.
به گزارش روزنامه اتریشی «کلینه تسایتونگ»، نتیجه انتخابات محلی، که طی ماه های گذشته در برخی شهرهای لیبی برگزار شد، از دیدگاه فعالان حقوق زنان امید چندانی بر نمی انگیزد. در شهر بندری مصراته، یکی از شهرهای قیام علیه قذافی که عمدتا ً زیر نفوذ اسلامگرایان است، حتا یک زن به عضویت شورای شهر برگزیده نشد. در بنغازی، مرکز اصلی مخالفان قذافی، تنها یک زن توانست در شورای
22 نفره انتخاب شود.
زینب ال سعیدی، زن روانشناس 43 ساله‌ای که در زمان قذافی حاضر نشد در مقابل دوربین تلویزیون مردم را به حمایت از «رهبر»، فراخواند و با خانواده اش به مصر گریخت، یکی از 85 کاندیدای مستقل زن در انتخابات  مجلس موسسان از طرابلس، پایتخت لیبی، است. این انتخابات در 7 ژوئیه برگزار می شود. وی می گوید: «در منطقه من تجار ثروتمند و سلفی های بخوبی سازمان یافته کاندیدا شده اند. من پول ندارم، تنها وسیله ام عشق به میهن است». وی اتومبیل خود را فروخته تا هزینه انتخابات کند. همسرش از او پشتیبانی می کند.