آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, May 25, 2012

معرفی ثروتمندترین زن جهان

جینا‌‌ رینهارت زن 57 ساله استرالیایی به عنوان ثروتمندترین زن جهان شناخته شد.
شبکه فرانس بیست و چهار نوشت: این زن استرالیایی که وارث یک امپراطوری معدن است روزانه یک میلیون و پانصد هزار یورو درآمد دارد. ثروت شخصی او بالغ بر 22 میلیارد و 480 میلیون یورو برآورد شده است.
اصلاحات در بخش معادن استرالیا در 6 ماه گذشته این زن معدن دار را در جایگاه ثروتمندترین زن جهان قرار داده است.
گفتنی است رینهارت هنگامی در سال 1952‌به این ثروت دست یافت که آقای لانگی‌هانکوک صاحب معدن بزرگ سنگ از دنیا رفت.
این خانم در عین حال بسیار خسیس هم هست به طوریکه یکی از پسران وی در مورد او می‌گوید:‌
اگر نیازمندی بتواند ادعا کند که از مادر ما یک سنت کمک مالی گرفته است وی را به‌عنوان خوش‌اقبال‌ترین فرد جهان معرفی خواهیم کرد.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

ازدواج پر خرج با وام و قرض در افغانستان

 سراج الدین ایثار
دانشجوی دکترای اقتصاد در لندن
جمعه 25 می 2012 - 05 خرداد 1391
هزینه های ازدواج تنها در کابل معادل نیم کل صادرات افغانستان است
اخیرا در یک گزارش تحقیقی از سوی شبکه خصوصی "تلویزیون یک" در افغانستان، هزینه های ازدواج در افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است.
در این گزارش هزینه ازدواج ها تنها در کابل در نه ماه گذشته حدود ۱۸۰ میلیون دلار آمریکایی برآورد شده است.
این رقم تقریبا معادل نیمی از کل صادرات این کشور است.بر اساس همین گزارش، در نه ماه سال گذشته ۱۶ هزار مراسم عروسی در هتل های کابل برگزار شده و پول صرف شده در غذا و وسایل آرایش این مراسم حدود ۱۴۰ میلیون دلار گفته شده.
با این پول می توان دو سد/بند برق در افغانستان ساخت.
مارک زاکربرگ موسس شبکه اجتماعی فیس بوک با سرمایه بیش از ۹ میلیارد دلار هفته پیش در یک مراسم بسیار ساده با دوست دختر خود ازدواج کرد.
شمار مهمانان شرکت کننده در مراسم ازدواج او بیشتر از ۱۰۰ نفر نبودند.البته ازدواج در افغانستان همیشه یک رویداد بسیار مهم به شمار می رود اما پولی که حالا صرف آن می شود، بی سابقه و باور نکردنی است.اینها چه چیزی را در مورد اقتصاد و فرهنگ اقتصادی افغانستان بیان می کند؟
خانواده ها اسیر "چشم همچشمی"
آنهاییکه با الفبای اقتصاد آشنایی دارند، با من هم نظر خواهند بود که تقاضا برای کالا و خدمات در یک جامعه در گام نخست وابسته به عوامل چون درآمد جامعه و قیمت کالاها و خدمات است.مود، رسوم و عنعنات (سنت)، گرایشات روانی بازار و غیره، از عوامل کم اهمیت تری هستند که در گام بعدی بر تقاضا و به صورت عموم تصمیم گیری های اقتصادی اثر می گذارند.
اما تجربه افغانستان نشان میدهد که تصمیم گیری های اقتصادی در این کشور بیشتر متاثر از عوامل غیراقتصادی هستند.
تامین هزینه های این ازدواج های پر خرج در افغانستان که گاه شمار مهمانان در آن دو سه هزار می باشند، الزاما به معنی بلند رفتن در آمد خانواده ها و یا هم پایین آمدن قیمت های خدمات ازدواج در این کشور نیست بلکه بیشتر نتیجه بازار داغ "چشم همچشمی" است.
تامین هزینه های ازدواج های پر خرج در افغانستان که گاه شمار مهمانان در آن دو سه هزار می باشند، الزاما به معنی بلند رفتن در آمد خانواده ها نیست بلکه بیشتر نتیجه بازار داغ "چشم همچشمی" است
چشم همچشمی در افغانستان مفهوم آشنا و به شدت دردناک در میان خانواده های کم در آمد است.
هر چند چشم همچشمی در افغانستان پیشینه دراز دارد، اما به پیمانه ای که حالا این مفهوم خانواده ها در افغانستان را اسیر خود ساخته، بی نظیر است.
شدت گرفتن چشم همچشمی در افغانستان و گسترش فرهنگ اقتصاد مافیایی یکی از نتایج تلخ اقتصاد تریاک و سطح بالای فساد در این کشور است.
افغانستان یکی از فقیر ترین کشورهای جهان است و براساس آمار رسمی وزارت کار و امور اجتماعی این کشور ۴۰ درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می کنند و شمار بیکاران این کشور نیز حدود 10 میلیون نفر است.
با این حال خانواده ها خود را مجبور می بینند تا برای به جا آوردن چشم همچشمی، هزینه های گزاف مراسم ازدواج را حتی از راه قرض و وام هم که شده، متقبل شوند.
اقتصاد غیر رسمی
از سوی دیگر از این خرج های آسمانی چیزی زیادی نصیب نظام مالیاتی و بودجه کشور نیز نمی شود.حوزه کلان اقتصاد غیر رسمی در افغانستان موجب شده تا مصارف بیشتر این ازدواج ها ثبت نشوند و از آن مالیات گرفته نشود.
افغانستان کشوریست که در صد سال گذشته بودجه آن توسط کمک­های خارجی تامین شده است.همین حالا هم بزرگترین قسمت بودجه این کشور از سوی خارجی ها تامین می شود.ولخرجی های مراسم ازدواج در افغانستان البته نتیجه تفاوت های طبقاتی نیز است.تفاوت های طبقاتی که درکنار دیگر عوامل ناشی از نظام مالیاتی غیر موثر دراین کشور است.بسیاری از جوانان حالا توانایی ازدواج در افغانستان را ندارند و این مسئله می تواند نگرانی های را در مورد رشد فساد اخلاقی در جامعه به وجود آورد
پیامدهای اجتماعی
هزینه های بالای ازدواج در افغانستان بدون تردید پیامدهای منفی زیادی بر جامعه این کشور داشته است.بسیار از جوانان حالا توانایی ازدواج در این کشور را ندارند و این مسئله می تواند نگرانی های را در مورد رشد فساد اخلاقی در جامعه به وجود آورد.اثرات بد روانی واختلافات خانوادگی از دیگر پیامدهای نامیمون آن است.
محمود صیقل معین پیشین وزارت خارجه افغانستان در صفحه فیس بوک خود با ابراز نگرانی از این روند نوشته "مصرفی شدن کشورم را خطرناکتر از تروریسم می بینم. مسئولان را محکوم می کنم که با وجود هشدارهای مکرر چیزفهمان ما و موجودیت راه های حل معقول، کوچکترین گام برای جلوگیری از آن بر نداشتند. امیدوارم ارتقای توانمندیهای تولیدی کشور، کاهش اقتصاد مصرفی و عنعنات و فرهنگ وابسته به آن، از موضوعات داغ جناحهای رقیب در انتخابات انشاالله شفاف ۲۰۱۴ باشد."هرچند حکومت افغانستان قانون را در مورد ازدواج ها تدوین کرده است، اما به نظر نمی رسد که این قانون در جلوگیری از روند روبه افزایش هزینه های ازدواج موثر واقع شده باشد.
هرگاه دولت افغانستان در این مورد اقدامات جدی انجام ندهد، اثرات منفی این روند بر اقتصاد، اجتماع و حتی سیاست در افغانستان جبران ناپذیر خواهد بود.
بی بی سی

دو زن خارجی و سه افغان در بدخشان 'ربوده شدند'

چهارشنبه 23 می 2012 - 03 خرداد 1391
مقامات افغان می گویند، مردان مسلح دو زن خارجی را با سه نفر از همکاران افغان شان در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان ربوده اند.
هنوز معلوم نیست این زنان شهروندان کدام کشور هستند.
مقامات امنیتی می گویند، این افراد کارمندان یک سازمان صحی هستند که عمدتا در زمینه مبارزه با سوءتغذیه فعالیت می کند.
دو نفر از همکاران افغان این زنان نیز کارمندان صحی و یکی دیگر، مترجم آنها بوده است.
گزارشها می رساند که این افراد زمانی که به طرف ولسوالی راغ در ولایت بدخشان در حرکت بودند، در منطقه "یفتل" ربوده شده اند.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این آدم ربایی را برعهده نگرفته است.
ولایت بدخشان، از مناطق به شدت کوهستانی و سرد در شمال شرق افغانستان است.
دورافتاده بودن این ولایت و همچنین فقر ساکنان آن، بسیاری از نهادهای امداد رسانی را به بدخشان جلب کرده است.
در عین حال، حضور این نهادها، بدون مخاطره نبوده است.
از جمله دو سال پیش، مردان مسلح ده نفر از امدادگران را به شمول هشت شهروند خارجی، در "گذرگاه شارون" در نزدیکی مرز میان بدخشان و نورستان به قتل رساندند. بی بی سی
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان
voiceofwomenafg@yahoo.com