آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, March 20, 2012

تحفه شاعر فرهیخته صالحه وهاب واصل به هموطنان عزیز


تجلیل جشن نوروز در ونکوور کانادا

        

یاد بود جشن نوروز در ونکوور کانادا
محفل با شکوهی به مناسبت نوروز به ابتکار انجمن زنان کانادا برای زنان افغانستان (Canadian Women for omen in Afghanistan    )به اشتراک آقای "توخی" جنرال قونسل افغانستان در ونکوور ، عده ی ازنمایندگان مردم در پارلمان کانادا و نمایندگان انجمن کشور های مختلف در براتش کلمبیا شام هفدهم مارچ 2012 در Royal Banquet Hall    واقع در ونکوور کانادا برگزار شد.
از اینکه نوروز این جشن فرهنگی و مردمی ما در پهلوی سایر ممیزه های سازنده ملت ما نقش ارزشمند دارد، استاد مجید قیام رِییس خانۀ فرهنگی "مولانا" با صحبت کوتاه در رابطه ، جشن نوروز باستانی را به اشتراک کنندگان مبارک گفته و با نواختن ساز رباب اشتراک کنندگان را به حیرت آورد.
سپس خانم لورین(Lauryn Oates) رییس انجمن زنان کانادا برای زنان افغانستان حلول جشن نوروز را مبارک گفته در رابطه به کار و فعالیت های این انجمن خیریه و غیر دولتی که از  سال 1996 فعال شده در پانزده شهر کانادا دفتر و نمایندگی دارد و در همکاری و دفاع از حفوق زنان و دختران در نقاط مختلف افغانستان  خدمت نموده توضیحات داد که با گرمی از طرف اشتراک کنندگان مورد استقبال قرار گرفت.
خانم لورین Lauryn Oates'')گفت: مبلغی که از مدرک فروش تکت و اعانه دوستان در این محفل جمع آوری میشود برای آموزش دختران جوان که از نعمت سواد و کسب در افغانستان بی بهره مانده اند مصرف خواهد شد.
سپس پروگرام جالب (Fashion Show)  نمایش لباسها ملی مردم افغانستان برگزار شد که با کف زدن های ذایدالوصف از طرف تماشاه چیان بدرقه گردید.
خانم سیور یکی مسؤولین این بر نامه یاد آور شد:در برنامه نمایش لباسهای ملی افغانی ،لباسهای مربوط به اقوام و ملیتهای مختلف مردم افغانستان به نمایش گذاشته شده است.   
   محفل با اجرای اتن ملی و صرف غذا های مختلف افغانی که بدین مناسبت  تهیه شده بود خاتمه یافت.
علاقمندان میتوانند جهت معلومات بیشتر با فعالیتهای این انجمن به ادرس زیر مراجعه دارند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

امان معاشر، خبرنگار آزاد          
Lauryn Oates                                                                                   

 

اعتراضیه شورای سراسری زنان افغان درهالند

درشرایطیکه فقر کشنده جنایاتءرشوه ستانیء حق تلفیءآدم ربیءقاچاق مواد مخدروتجاوزبه ننگوناموسمردم بی دفاع افغانستان در ابعاد وسیعی گسترشیافته است ء شواریسرتاسری علمای افغانستان بجای آنکه درجهت علاج درد هاو چاره

جویی این همه بدبختی هاوتیره روزیهای زنان ومردان رنجدیده کشور راه حل منطقی رابه مراجع مسوول پیشنهاد نمایدء

مصوبهء رابه اصطلاح درمورد وجایب ومکلفیتهای زنان میهن صادر نمودهاست.

درمصوبه ء مذکور باتکیه بهاندیشه های زنستیزانهء طالبی ء درموردحفظ کامل حجاب شرعیء دوری جستن از اختلاط زنان بامردانبیگانه در عرصه های مختلف اجتماعی اعم ازتعلیم وتربیهء محل تحصیلء بازارهاء دفاترء دفاتروسایر شئون

زندگی ازجمله سفر زنان بدون موجودیت محرم شرعی سخن بمیان آمدهاست.

درین مصوبه برخلاف کلیه نورمهای انسانی واسلامی وقوانین نافذ درکشورباوضاحت تمام مرددرجامعهء مااصل وزن فرع شمرده شده است.

ودرضمن دولت اسلامی افغانستان حمایت وپشتیبانی خویشرا ازاعلامیه ابراز نمودهاست.که مسله موجب خشم وانزجار

زنان ومردان آگاه درداخل وخارج کشور واقع گردیده وآنرانکوهش مینمایند.

شورای سراسری زنان  افغان درهالند درحلیکه جدا آزادیء حق تحصیل وکاروحق زندگی علیه این اقدام شورای سراسری علمای افغانستان وهمچنان هرگونه بیعدالتی کهموجب فروپاشی رفاه وآسایش خانواده ها میگردد اعلام میدارد.

بر علاوه کشتارنیروهای خارجی درافغانستان راکه هر روزتعدادی کثیری اززنان واطفالوافرادبیگناه ملکی رابکام مرگ فرو میبرد قاطانه محکوم مینماید

شورایسراسریزنان افغاستان درهالند بادرک مسوولیت های بزرگ اجتماعی وتاریخی خویشء بخاطر رهایی زنان ازقیدهرگونه هرگونه  ظلم وستم ء جهل وخرافاتء دستیابی زنان افغانستان به حقوق وآزادیهای مسلم انسانی شان ازهیچگونه سع وتلاش خستگی ناپزیر دریغ نمیورزد.

مابدینباوریم کهآزادیء برابری زنان بامردانء توجه به شایستکیء توانمندی وخلاقیتآنان درهمه زمینه ها یکی از معیاری

اساسی آزادی جامعه بودهوعرصه رشدوپیشرفت وترقی همهجانبه رادر کشور ضمانت مینماید.

سعادت وبهروزیء سهمگیری فعالانه سیاسی زنان درکلیه شئون زندگی اجتماعی از اهداف دایمی شورای مابوده وبخاطر

نیل به آن بطور مداوم مبارزه مینمایم.

شورای سراسری زنان افغان درهالند

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

 

بادرود و آرزو های بهترین


با درود و سلام فرهیخته خدمت شما هموطنان با فرهنگ و فرهنگیان سرزمین خورشید

سال نو خورشیدی و نوروز را که بزرگترین جشن بشریت است برای همه تان صمیمانه  تبریک میگویم.

 
دوستان ارجمند!  

جشن سال نو، زمان انتظار و امیدواری هاست امیدوارم که نوروز و سال نو صلح، ثبات و خوشبختی را برای همه ما به ارمغان بیآورد. این برای من لذت بزرگ است یک سال موفق را برای همه تان آرزو داشته باشم و به  همکاری یکدیگر بتوانیم به این اهداف بزرگ دست یابیم.
نشریه ویژه ماه مارچ  تمرکز یافته به روز جهانی زن که موضوعاتی جالب  در نظر گرفته شده است این مسله برای همه ما بسیار مهم است. وضعیت نا به هنجار زنان در افغانستان که هنوز هم در محرومیت ها بسر میبرند مسله ایست بسیار جدی.  

از اینکه در تجلیل از نوروز و سال نو در هفته جاری قرار داریم از آن عده هموطنان ما که مایل به خواندن مقالات و اشعار نوروزی و یا شرکت در جشنواره نوروزی باشند، لطفا با ما تماس حاصل فرمایند.
خوشحالم که شهروان انگلیس جوهن بیلی رباب نواز و ویرونیکه آواز خوان و دایره نواز و نادر زیرک هنر مند مشهور باز هم دعوت ما را قبول کرده و در این جشنواره نوروزی شرکت مینمایند.

همچنان خدمت تان باید گفت که ما در آستانه دومین کنفرانس کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان نیز قرار داریم که در ماه اپریل تحت عنوان  کار به سمت توانمند سازی زنان در افغانستان برگزار میگردد  از شرکت هموطنان در این کنفرانس با اهمیت استقبال مینمایم.
با احترام
دکترنورالحق نسیمی خراسانی
ریس کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان