آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, February 17, 2012

تقدیم به بانوان ورزشکاروقهرمان ما

مصاحبۀ اختصاصی “نگاه زن” با خانم لونا ولی رییسۀ فدراسیون انجمن های پناهندگان افغان در هالند

زنان افغان مقیم هالند با ایجاد نهادهای زنانه کوشش ورزیدند تا با عملکردهای سازنده و فراگیرشان دفاع از حقوق زنان در افغانستان را به یک حرکت زنجیره ای درآورده و با جنبش های همسو ثابت ساختند که زنان افغان حتی در کشورهای خارجی نیز نسبت به اوضاع داخل کشورشان بی تفاوت نبوده و گام های اساسی و قوی در راستای محو خشونت و نظام معقول برای زنان برداشته اند. در اینجا برای آشنایی بیشتر با چگونگی فعالیت زنان افغان در کشور هالند مصاحبه ای را با خانم "لونا ولی" رییسه فدراسیون انجمن های پناهندگان افغان در هالند ترتیب داده ایم که تقدیم می گردد:
نگاه زن:  خانم لونا ولی بسیار خوشحالیم که در خدمت شما هستیم. در ابتدا برایمان از خودتان بگویید و اینکه اکنون در کشور هالند مصروف چه فعالیت هایی هستید؟
لونا ولی : هنوز متعلمۀ صنف پنجم بودم که بعد از تهاجم شوروی سال ۱۹۸۱یکجا با فامیل به غربت پاکستان آواره شدم.مکتب  را در پشاور خواندم و فاکولتۀ ساینس را در کویته .سال ۱۹۹۳ دوباره به افغانستان آمدم و در صفحات شمال کشور در مؤسسات بین المللی  مشغول کار شدم و سال ۱۹۹۸ از افغانستان دوباره تن به مهاجرت دادم و اینک با خانوادۀ خود در هالند زندگی دارم.
در هالند در رشتۀ اقتصاد و منجمنت درس خواندم و اینک علاوه بر کارشخصی، مصروف کارهای رضاکارانه نیز میباشم. از سال ۲۰۰۴ به اینطرف رئیسۀ فدراسیون انجمن های پناهندگان افغان در هالند،و همپچنان رئیسۀ انجمن بی بی مهروهستم.من هم در فدراسیون و هم در انجمن بی بی مهرو، علاوه به کار برای  دفاع از حقوق همۀ مهاجرین افغان در هالند،خاصتا در ارتباط به انجمن بی بی مهرو برای زنان افغان در هالند کار میکنم.
نگاه زن- شما بعنوان رییس فداراسیون انجمن های پناهندگان افغان در هالند وضعیت نهادها و تشکل های افغانها در هالند را چگونه ارزیابی می نمایید؟
لونا ولی : در هالند تا هنوز حدود پنجاهزار افغان است که گراف مهاجرت افغانها به هالند  روبه رشد است.شما میدانید که درین کشور جامعۀ مدنی بسیار قوی است .همه کس منجمله مهاجرین حق دارند که برای خود انجمن ها و سازمانهای فرهنگی و اجتماعی  داشته باشند.افغانها نیز با استفاده از این آزادی ها تا هنوز حدود ۸۰ انجمن و موسسه دارند.باید اضافه کنم که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ انجمن هایی که در هالند فعالیت داشتند متحد شدند و فدراسیون انجمن های پناهندگان افغان در هالند را بوجود آوردند.البته باید یاد کرد که این فدراسیون در آن زمان بوسیلۀ آقای احد عزیز زاده، آقای احمد راتب فقیری،آقای غلام محمد یاری،آقای توفیق  و … ایجاد گردید و تا امروز در خدمت پناهندگان افغان قرار دارد.
فعالیت های فدراسیون طی این ۱۶ سال در موارد مختلف بوده منجمله می توان از چند مورد نام برد:
* برگذاری کنفرانس های بین المللی
* برگذاری سمینارهای علمی
* برگذاری شب های فرهنگی
* دفاع از حقوق پناهندگان افغان در هالند
* انتشار اخبار آیینه
* www.favon.org
* مبارزه علیه جنایتکاران جنگی و ناقضین حقوق بشر
* دفاع از قربانیان جنگ
*  و …..
نگاه زن- وضعیت زنان در افغانستان در بسیاری از موارد نگران کننده است. فعالان حقوق زنان در هالند و کسانی که در آنجا در راستای حقوق زنان افغانستان فعالیت می نمایند تا اکنون چه ابتکاراتی را برای رفع این معضلات انجام داده اند؟
لونا ولی:میدانم که وضعیت زنان در افغانستان در چه حالت رقتباری قرار دارد.من با گوش و پوست خود این حالت را درک میکنم. این را نیز میدانم که در کشور ما هزاران هزار زن خود را بخاطر نجات از خشونت خانوادگی با پطرول می سوزانند،میدانم که فعالین حقوق زن در افغانستان چقدر مورد تعقیب جنگسالاران و مستبدین هستند،میدانم که نه دولت فعلی و نه حامیان آنها در مورد آزادی زنان،کار واقعی انجام نداده اند و کارهای شان در حد فریب وسمبولیک بوده است.به عقیده من سرکوب زنجیره ای زنان و رشد فحشا مستقیما به حضور قوای خارجی و مافیای دولتی ارتباط دارد.
ما در هالند در حدود امکانات خود در زمینۀ دفاع از حقوق زنان در داخل افغانستان ،بخاطر روشنگری به برگذاری کنفرانس ها و نشست ها دست زده ایم و همچنان درین زمینه با نهاد های زنان هالندی و فعالین حقوقی شان ارتباط داشته و همکاری های مشترکی را پیش میبرم.
نگاه زن- شما تا چه اندازه با نهادها و فعالان حقوق زن در داخل افغانستان ارتباط دارید؟
لونا ولی: ما همیشه در کنفرانس های بین المللی خود از داخل افغانستان زنان فعال را دعوت کرده ایم و این زمینه ای ارتباط ما را فراهم کرده است…مانند خانم ملالی جویا،خانم سیما ثمر،خانم شکریه بارکزی،خانم پلوشه حسن ،خانم زهره چوپان،خانم ثریا صبحرنگ، …
فدراسیون همیشه برای زنانی که از افغانستان  به هالند تشریف آورده اند،محفل ویژه گرفته است،مثلا محفلی برای گروپی از زنان که با موسسۀ شبکۀ زنان افغان به هالند آمده بودند.
نگاه زن- متاسفانه با توجه به ده سال از سپری شدن شعارهای مداوم مبنی بر دفاع از حقوق زنان از سوی جامعۀ جهانی و مصارف هنگفت در این راه هنوز
زنان با چالش های فراوانی روبرو هستند. آیا شما می توانید دلایل این چالش ها را برشمرید؟
لونا ولی : مشکلات زنان افغان در واقع ادامۀ مشکلاتی است که از یک رژیم به رژیم دیگر انتقال میابد.اکنون نیز زنان مشکلات عدیده ای دارند و این خشونت ها و مظالم اگر از یکطرف ناشی از عنعنات استبدادی است از طرف دیگر از دولت داری فاسد،حضور جنگسالاران،قوانین ضد زن(مانند قانون احوال شخصیه)، که مهمترین مشکل بنظر من نبود
یک جنبش یا نهضت کلان زنان افغانستان است.هزاران زن حاضر اند که خود را با تیل بسوزانند ولی به علت ناآگاهی حاضر نیستند که علیه ظلم و خشونت دست به حرکت دسته جمعی بزنند.پس نبود حرکت مبارزاتی زنان،مشکل اساسی زنان افغان را میسازد.زنان آگاه باید در سدد شوند که با ادغام تمام ظرفیت های پراگنده،یک جنبش نیرومند زنان را
بوجود بیاورند.ما درینجا با تمام انرژی و امکانات میکوشیم در خدمت زنان داخل کشور باشیم.
نگاه زن-  مصالحه و گفتگو با مخالفین از جمله واژه هایی است که در این روزها در افغانستان داغ است. به نظر شما فرایند این مصالحه تا چه اندازه می تواند در روند بهبود امنیت و ثبات افغانستان مفید واقع شود؟
لونا ولی: به نظر من  اول باید دقت کنیم که مصالحۀ کی با کیست؟ خاصتاً اگر مصالحه را از دید زنانه ببینیم، مصالحۀ یک گروپ ضد زن با گروپ های ضد زن و یا بهتر است گفته شود که یک مشت مزدور با یک مشت مزدور مصالحه میکند.اینان برای آن به مصالحه دست میزنند که قدرت و ثروت و استبداد خود را جاودانی بسازند.ما طرفدار استقرار یک دولتی هستیم که بتواند عزت و آبروی مردم را پاسداری کند و همچنان برای زنان کشور زمینۀ رشد سالم را فراهم سازد.هر نوع معامله زیر نام مصالحه ،به معنای تداوم بحرانات سیاسی و اجتماعی است.آری تداوم بحران ،چیزی که هم جنگسالاران میخواهند و هم حامیان منطقوی و جهانی آنان.
نگاه زن – برگشت طالبان به قدرت و میکانیزم ورود آنان به هرم حاکمیت تا چه اندازه شکل معقول به خود خواهد گرفت و آیا تنش هایی را به دنبال نخواهد داشت؟
لونا ولی:باید متوجه باشیم که آوازۀ آمدن طالبان ،خودش یک پروژه جدید است،همانگونه که دولت فعلی که ترکیبی از تنظیمها و برخی از طالبان است،یک پروژۀ سیاسی بوده است.دولت فعلی چیز کمی از دولت طالبان نیاورده است که طالبان بیایند و بیاورند.اما درین پروژه ها این مهره های کوچک و کلان است که تعویض می شوند ولی در کلیت امر کدام تغیری بوجود نمی آید.طالبان اصلن هیچ فرقی از لحاظ عقیده با تنظیمها که فعلا در دولت سهیم اند،ندارند.همین هایی که در دولت هستند مگر قانون احوال شخصیه را برضد زن پاس نکردند؟طالبان بعد از شریک شدن در قدرت همان کاری را خواهند کرد که اکنون برادران شان در همین دولت بشکل دیگر انجام میدهند.
نگاه زن-  با این وجود نقش زنان در این بازی های سیاسی چه خواهد بود؟
لونا ولی: زنان این بار باید بیشتر هشیارانه،بیشتر سازمانیافته تر حرکت نمایند.اگر زنان نجنبند و برای نجات خود مبارزه نکنند،تجربۀ چند دهۀ آخر نشان داد که هیچ دولتی برای زنان کار اساسی و نجات دهنده انجام نداده است.این خود زنان است که با شنیدن زنگ های خطرنوین  یعنی ائتلاف انواع جنگسالاران،برای آیندۀ خویش اگر دقیقتر گفته باشم لااقل برای  آیندۀ دختران خویش به مبارزۀ همآهنگ و سرتاسری دست بزنند.چگونه و چطور؟سوالی است که راه عملی آنرا باید سرانجام پیدا کنیم.
نگاه زن- خشونت علیه زنان موضوع تازه ای نیست اما در این مورد بازیگران این خشونت ها عمدتا زورمندان، تندروان مذهبی، برخی علمای زن ستیز، مردسالاران و کسانی که خواهان انزوای زنان هستند می باشند. شما بعنوان یک خانم چه راهکردی را برای بیرون رفت از این معضل اجتماعی توصیه می نمایید؟
لونا ولی:
متحد شدن زنان
متحد شدن زنان
متحد شدن زنان
مبارزه به تنهایی نتیجۀ نجات دهنده ندارد.امروز که نهاد های زنان در کابل و شهر های کلان افغانستان بوجود آمده اند می توانند به حیث ابزار های مبارزه استفاده شوند.این نهاد ها البته نهاد های غیر دولتی باید پیش از آنکه رژیم شلاق و قمچین بطور علنی حاکم شود باهم کنار بیایند و متحد شوند.از اتحاد کلیه زنان مبارز می تواند یک سازمان سرتاسری یا یک جنبش عمومی بوجود آید.نهاد های زنان در خارج از کشور نیز می توانند این جنبش داخلی را حمایت کنند.
نگاه زن- شما و نهادهای همسو در کشور هالند بمانسبت هشتم مارچ که عنقریب فرا خواهد رسید چه برنامه هایی را خواهید داشت؟
لونا ولی: نا گفته نماند که مبارزه و دقت در مورد هشت مارچ ،هنوز در جامعۀ مهاجر نیز جایگاه مبارزاتی خود را نیافته است،بسیاری از زنان تا هنوز نمیدانند که هشت مارچ یعنی چی؟ما در هالند محفلی در کنار سایر نهاد ها برای هشتم مارچ  برگذار میکنیم.در محافلی که به این مناسبت دایر میگردد،زنان با حضور خویش نشان میدهند که چقدر به کارهای بیشتر ضرورت دارند.امسال نیز ما برنامه داریم که هم در مطبوعات هالندی مصاحبه نمائیم و هم در محافل دیگران نماینده بفرستیم و هم محفل خود را داشته باشیم.
نگاه زن- در پایان ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. اگر سخنی با زنان افغانستان دارید بفرمایید.
من بنمایندگی از فدراسیون و همچنان انجمن بی بی مهرو از دست اندر کاران مجلۀ نگاه زن و خاصتا از مدیر مسؤل آن خانم حمیرا ثاقب زن قهرمان و مبارز کشور ابراز امتنان نمایم .
من بسیار بی آلایشانه عرض میکنم که بدون وحدت و همبستگی زنان ،مبارزۀ زنان بجایی نمیرسد چنانکه تاهنوز نرسیده است اگر ما دقیقتر ، فعالتر و آگاهانه تر حرکت نکنیم ما هرگز مانند زنان پیشرفتۀ دنیا،به ایجاد جنبش نجاتبخش زنان افغانستان نخواهیم رسید.پیام من به زنان کشورم که بار غمهای چند جانبه را بر شانه های زخمی خویش حمل میکنند ،این است که بیایید دستهای خویش را متحدانه  به حرکت بیاوریم و علیه هر نوع استبداد و خشونت (دولتی و غیر دولتی) به مبارزه برخیزیم.
نگاه زن: با تشکر
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

درخشش تیم ملی بانوان افغانستان درقطر


                           پیروزی عزیزان مبارک باد!

جمعه, 28 دلو  /بهمن 1390
تیم ملی فوتبال بانوان کشور، در یک مسابقه دوستانه موفق شد ۲ بر صفر تیم ملی فوتبال بانوان قطر را شکست دهد.
کرام الدین کرام، رییس فدراسیون فوتبال افغانستان به خبرگزاری بخدی گفت: "این مسابقه، ساعت ۶ عصر پنجشنبه شب به وقت قطر، در شهر دوحه برگزار شد."
گل های تیم ملی فوتبال افغانستان را صابره و مرجان به ثمر رساندند.
تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان پس از شکست رژیم طالبان و آغاز به کار حکومت جدید در کشور ایجاد شد.

حضور بانوان کشور در میادین ورزشی در سال های اخیر چشمگیر بوده است؛ در برخی از رشته های "فردی" ورزشی، بانوان دستاوردهای خوبی داشته اند.
آقای کرام می گوید مسابقه ای که روز گذشته (پنج شنبه) در قطر انجام شد، شش ماه قبل برنامه ریزی شده بود و تیم ملی فوتبال بانوان قطر برای نخستین بار در برابر یک تیم خارجی قرار گرفت.
قرار است بانوان فوتبالیست کشور فردا (شنبه) وارد کشور شوند.
تغییر در مدیریت فوتبال بانوان
رییس فدراسیون فوتبال کشور می گوید که برنامه های "وسیعی" در فدراسیون فوتبال بانوان کشور روی دست گرفته شده که به گفته او مطابق "برنامه های فیفا" عملی می شود.
با این حال،آقای کرام پذیرفت که پس از فرار بانوان فوتبالیست افغانستان در ناروی، نظارت روی فوتبالیست ها بیشتر شده است.
براساس گزارش های تایید شده از سوی فدراسیون فوتبال کشور، سه تن از بازیکنان تیم ملی فوبتال بانوان افغانستان در ناروی حاضر به بازگشت به افغانستان نشدند.
کرام الدین کرام می گوید پس از این رویداد (فرار فوتبالیست ها) آقای ولی زاده به عنوان مسئول فوتبال بانوان کشور برگزیده شده است.
در حال حاضر در ترکیب تیم ملی فوتبال بانوان کشور شش بازیکن از امریکا دعوت شده است که سه تن آنان در بازی شب گذشته حضور داشتند.
حضرت الله نادری – کابل
خبرگزاری بخدی