آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, October 19, 2011

سیمین بارکزی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه حوالی ساعت چهار عصر امروز

                                                    


پایان اعتصاب غذایی سیمین بارکزی / مجددی، ضمانت او با حکومت است
چهارشنبه ٢٧ ميزان ١٣٩٠ ساعت ١٩:١٩
سیمین بارکزی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه حوالی ساعت چهار عصر امروز به اعتصاب غذایی اش پایان داد.
گفته می شود که حوالی ساعت چهار عصر امروز صبغت الله مجددی، عبدالرحیم وردک و همایون عزیزی وزیر امور پارلمانی به شفاخانه چهارصد بستر رفته ودر نتیجه پا درمیانی صبغت الله مجددی ، سیمین بارکزی به اعتصاب غذایی اش پایان داد.
اسدالله سعادتی سخنگوی ایتلاف حمایت از قانون به خبرگزاری بخدی گفت که هنوز روشن نیست چه توافقاتی بین سیمین و کسانی که پیش او رفته بودند صورت گرفته است ، اما مجددی قول داده است که در زودترین فرصت دوسیه سیمین بارکزی را برای بررسی به مراجع مربوطه بسپارد.
به گفته سعادتی ممکن است که وعده هایی به سیمین بارکزی داده شده است که او به زودترین دریک پست دولتی مقرر شود.
هنوز سیمین بارکزی در این مورد اظهار نظری نکرده است اما یکی از نزدیکان سیمین بارکزی که خواست نامش گرفته نشود گفت که او(سیمین) در مقابل یک عمل انجام شده قرارگرفته و درمقابل درخواست مجددی اعتصابش را شکستانده است.
سیمین بارکزی در اعتراض به فیصله کمیسیون انتخابات مبنی بر حذف نه نفر ازاعضای ولسی جرگه و از جمله خودش در مقابل پارلمان با برپایی خیمه ای دست به اعتصاب غذایی زد.
بررسی دوسیه او در یک مرجع با اعتبار از خواسته های سیمین بارکزی بود که گفته بود حاضراست تا پای جان بالای این خواسته اش پافشاری کند.
هنوز معلوم نیست که این خواسته او برآورده شده است یا  ؟
سیمین بارکزی درگفتگوی کوتاهی که یک ساعت پیش ازاین رویداد با خبرگزاری بخدی داشت گفت که نهادهای حقوق بشری و دیگر کسانی که با او همنوا شده بودند به کلی اورا فراموش کرده اند.
سلطان حیدری – کابل
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

ستم بالای زن مریض


زن اختطاف شده فرانسوی فوت کرد
  
  چهارشنبه, 19 اکتوبر 2011                                                                                                                           
یک زن فرانسوی که در اوایل ماه جاری در کینیا اختطاف شده بود فوت کرد. گفته می شود که مرگ وی شاید ناشی از عدم تجویز دوای وی باشد .                                                                     
الن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه پس از ملاقات کابینه با نیکلا سرکوزی رئیس جمهور آن کشور گفت:
این یک عمل وحشیانه و یک خشونت غیر قابل توصیف است. ما این عمل را شدیداً تقبیح می کنیم. من تکرار می کنم که یک خبر بسیار تاثر آور است. 
این خانم شصت و شش ساله که از مریضی سرطان شفا یاب شده بود، و همه روزه به دریافت دوا نیاز داشت، به تاریخ اول ماه اکتوبر از منزلش در جزیره (مندا) در ساحل شمالی کینیا اختطاف شد.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

زنان که به کنفرانس بن دوم اشتراک می ورزند. باید نماینده واقعی زنان باشند

                                               

اجتماع زنان: صدای زن افغان به گوش جامعه جهانی رسانیده شود

27.07.1390
در آستانه برگزاری کنفرانس های استانبول ، بن دوم و لویه جرگه عنعنوی ، اجتماع زنان افغانستان می خواهد که حضور زنان در این رویداد ها پر رنگ باشد اما از زنان افغان که  در این نشست ها شرکت خواهند کرد نیز می طلبد که از  زنان افغان به درستی نماینده گی نموده و خواست های آنان را  مطرح کنند .

فاطمه گیلانی مسوول  اجتماع زنان افغانستان  به روز چهارشنبه در نشست که از سوی این نهاد در کابل برگزار شده بود ضمن صحبت در مورد مشکلات که دامنگیر زنان در افغانستان است از زنان اشتراک کننده افغان در کنفرانس های  قریب الوقوع استانبول ، بن و لویه جرگه خواست که تلاش کنند تا مشکلات زنان افغان را به صورت واضح انعکاس و شرح بدهند:

«خانم های که به نماینده گی مردم افغانستان به کنفرانس استانبول می روند ما امیدواریم  واقعاً نمایندهء مردم افغانستان بخصوص نماینده زنان افغانستان  باشند نه حضور سمبولیک داشته باشد و نه اینکه به دستور دیگران صحبت کنند بخاطر که دیگر کارد به استخوان زنان افغانستان رسیده است، زنی نباشد که از یک انجو برود، فقط انجو خود را مطرح کند در غم این باشد و به اصطلاح برای انجو خود دونر پیدا کند کسی باشد که با قوت بتواند از مشکلات زنان افغان صحبت کند.»

خانم گیلانی همچنان دولت و جامعه جهانی را مورد انتقاد قرارداده گفت که در طی 10 سال اخیر برای حل مشکلات زنان کاری انجام نداده اند و تا کنون تمام وعده های شان سمبولیک بوده است.

اما سید مخدوم رهیین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان که در این نشست نیز حضور داشت گفت که تلاش های زیادی طی سال های اخیر در زمینه بهبود وضعیت زنان در افغانستان صورت گرفته است و زنان افغان در عرصه های مختلف با پیشرفت های به همراه  بوده اند:

«آیا در چادری در استدیوم کلشینکوف بر سر زنان نمیخورد؟ ولی حالا شما موجودات پر افتخار در اینجا نشسته اید، این فرق نیست؟ امروز در افغانستان زنان بسیار پیشرفته اند، اما اگر بگویید، همه زن های افغانستان؟ نخیر همه زنان افغانستان در چهل سال هم نمیتوانند پیش بروند، در ظرف 10 سال استعداد زنان در افغانستان و فرصت های که برای شان مساعده شده است قابل ستایش است.»

آقای رهیین افزود، که 10 سال قبل زنان در افغانستان با مشکلاتی فراوان رو به رو بودند اما به گفته او با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور زمینهء کار، تعلیم و پیشرفت در بخش های مختلف به زنان مساعد گردیده است.

اما با این همه هنوز هم زنان در افغانستان با یک رشته از مشکلات دست و گریبان اند، ازدواج های اجباری، بد دان دختران، و برخی از موارد دیگر از خشونت و چالش های اند که هنوز هم در برابر زنان در افغانستان به حساب می آید.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان