آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, October 3, 2011

پنجاه درصد حقوق را بدست آوردیم شاید دوباره از دست داد

                                         

«دست آوردهای حقوق زنان در افغانستان با خطر مواجه است»

11.07.1390
کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از جامعه بین المللی خواسته تا جهت حفظ دست آورد های که در راستای تامین حقوق زنان در جریان چند سال اخیر بدست آمده، اقدامات عملی را روی دست گیرد.
ثریا صبح رنگ کمیشنر حقوق بشر در بخش زنان، به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به گزارش موسسهء آکسفام گفت، نباید کاری صورت گیرد که در نتیجهء آن حقوق زنان در این کشور پایمال گردد.
در این گزارش آکسفام گفته شده که اگر نیرو های بین المللی افغانستان را ترک کنند و صلح با مخالفان صورت گیرد، به اساس این گزارش، دست آورد های حکومت در جهت تامین حقوق زنان با خطر مواجه خواهد شد. خانم صبح رنگ می گوید، آنان با نگرانی آکسفام در این زمینه خود را شریک می دانند:
«ببینم که چرا امروز بعد از 10 سال که خارجی ها می خواهند از افغانستان خیمه و دستگاه های شان برچیده می روند. چرا ما نگران هستیم، چرا دولت افغانستان نگران است. اگر ما واقعاً از این فرصت های استفاده می کردیم. امروز ما وحشت زده نه می شدیم. نگرانی را که سازمان آکسفام دارد نگرانی که از جمع آوری نظریات تمام اقشار مختلف افغانستان بوده ما هم با این نگرانی های شان شریک هستیم.»
در گزارش که از سوی سازمان آکسفام که به تازه گی به نشر رسیده آمده است، که حکومت افغانستان در بخش تامین حقوق زنان به دست آورد های نایل شده است. در گزارش گفته شده که اکنون شماری زیادی از دختران در مقایسه با رژیم طالبان به حق تعلیم و تربیه دسترسی دارند ودر بخش های مختلف حکومت زنان کار می کنند.
اما در بخش دیگر این گزارش گفته شده است که هنوز هم زنان افغان با مشکلات زیادی مواجه اند. در گزارش آمده که زنان در افغانستان معمولاً قربانی اعمال خشونت می شوند و یک قانون مهم که ازدواج اجباری و قتل های دفاع از ننگ و ناموس را جرم و جنایت می پندارد، تنها در 10 ولایت تطبیق می شود.
آکسفام گزارش می دهد در حالی که حوادث خود سوزی میان زنان هنوز هم وجود دارد، در حدود 87 در صد زنان در افغانستان می گویند که از خشونت فزیکی، جنسی، یا روانی و یا ازدواج اجباری رنج می برند. این سازمان می گوید که طالبان بر مکاتب دختران همچنان حمله می کنند و گشت و گذار زنان را در مناطق زیرنفوذ خود محدود ساخته اند.
شماری از زنان در کابل هم می پذیرند که هنوز هم با مشکلاتی روبرو اند، اما به باور آنان اگر نیروهای بین المللی افغانستان را ترک کنند، وضعیت در کشور مثل زمان طالبان برای زنان غیر قابل تحمل خواهد بود.
«اگر نیرو های خارجی از افغانستان بیرون شوند، فکر می کنم دوباره حقوق زنان پایمال می شود. 50 درصد حقوق را بدست آوردیم شاید دوباره از دست داد. دوباره چادری به سر ما شده در کنج خانه قرار گیریم.»
«من زنی هستم که هیچ حق و حقوق خود را بدست نی آوردیم، نه می فهمم که من انسان هستم یا حیوان.»
«من اکنون خودم وظیفه دارم و در زمان طالبان نه می توانستم کار کنم و حال می توانم آزادانه کار کنم.»

در مورد گزارش سازمان آکسفام خواستیم نظر وزارت امور زنان را نیز داشته باشیم اما به گفته مقامات این وزارت، نظر به مصروفیت های کاری که داشتند حاضر به گفتگو با ما نه شدند. زنان افغان در طول چندین دهه نا آرامی ها در افغانستان قربانی اکثریت خشونت هایی شده اند که شامل ازدواج های اجباری، استفاده های جنسی، لت و کوب و دیگر موارد می شود

سعودی ها گام تاریخی بی سابقه ای برداشته اند

                                                          

ملک عبد الله و تثبیت حقوق زنان
دوشنبه 28 شوال 1432هـ - 26 سپتامبر 2011م
زنان سعودی تا دیروز یکشنبه در آرزوی دستیابی به حق نامزد شدن در انتخابات شورای شهر به سر می بردند اما ملک عبدالله یکجا به این خواسته سیاسی جامه عمل پوشاند و طبقه نسوان از حق عضویت در مجلس شورای کشورشان برخوردار کرد. آنها در انتخابات شورای شهر نیز از حق کاندیداتوری و انتخاب کردن برخوردار شدند.
با توجه به رسیدن زنان به این حق بر اساس فرمان پادشاه ، اکنون می توان با صدای بلند اعلام کرد که سعودی ها گام تاریخی بی سابقه ای برداشته اند و به جایگاه زنان در جامعه و نقش آنها اذعان کرده اند.
نقش زنان حتی در جوامع غیرعرب با نوسان هایی روبرو بوده است ، برخی از کشورها نیز که تجربه پارلمانتاری را در آغاز قرن بیستم آزموده اند ، همچنان زنان را از اعمال نقش ضروری آنها دور کرده اند و با تحمیل شروط گوناگون دستیابی آنها به حقوق کامل را مشکل می سازند.
از این رو می توان گفت گامی را که سعودی در این زمینه برداشته است بر اوضاع زنان در دیگر کشورهای عربی تاثیر خواهد گذاشت و از حقوق آنها پشتیبانی خواهد کرد.
تصمیم ملک عبدالله نه تنها فاصله زنان و نقشی را که می بایست در رهبری کشور ایفا کنند کوتاه کرد بلکه برای همیشه به بحث و جدل درباره مشارکت آنان پایان داد.
وی در این باره گفت : « ما بر اساس اصول شرع مخالف به حاشیه راندن زنان در جامعه سعودی هستیم. پس از مشورت با علمای عضو و غیرعضو در هیئت علمای عظام - که از این جهت گیری استقبال کرده - این تصمیم را گرفتیم."
جای هیچ شکی نیست که تردید کشورها و جوامع عرب و اسلامی درباره مساله مشارکت زنان ناشی از نگاه های دینی بود بطوریکه این عامل برای دهه های متمادی مانع دستیابی زنان به حقوقشان بود و مشارکت آنان محکوم به سقف دینی بود که فراتر رفتن از آن میسر نبود.
اما هنگامی که پادشاهی سعودی با توجه به جایگاه دینی اش چنین تصمیمی را با استناد به نظرات علما اتخاذ می کند ، گامی تاریخی برداشته است و بدین گونه دروازه مشارکت زنان را به طور بی سابقه ای می گشاید و سد راه اجتهادهایی می شود که چه بسا به دلیل به قدرت رسیدن برخی از احزاب اسلامی رواج یابد.
ملک عبدالله بن عبدالعزیز تاکید کرد : « زن مسلمان در تاریخ ما از زمان پیامبر نظر می داد و در مشورت ها شرکت می کرد . دیگر نمی توان او را به حاشیه راند.»
او به این شکل آشکارا تاکید می کند که هدف سعودی خط پایان کشیدن بر همه اجتهادها و تلاش هایی است که به تضعیف موقعیت زنان منجر می شود.
با اطمینان می توان گفت که استناد ملک عبدالله به دین در اعلام فرمان اعطای حقوق سیاسی به زنان ، پشتوانه بزرگی برای حقوق زنان در فرهنگ عربی – اسلامی خواهد بود و تاثیر فراوانی در تغییر برخی دیدگاه ها خواهد گذاشت تا افق های جدیدی در مقابل زنان بگشاید.
به نقل از روزنامه فرا منطقه ای "الحياه " چاپ لندن