آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, September 21, 2011

خشونت جنسی علیه زنان درچهارولایت افزایش یافته است


افزایش موارد نقض حقوق بشر در شمال افغانستان


چارشنبه 21 سپتمبر 2011  دویچه ویلی
مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شمال این کشور می گویند آمار نقض حقوق بشر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از جمله موارد تجاوزات جنسی در ولایت های شمالی افغانستان نسبت به سال پیش بالا رفته است. 

قاضی سید محمد سامع، رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان گفت: «یکی از مواردی که بسیار رنج آور است، تجاوز جنسی بر اطفال و زنان است. این مورد نقض حقوق بشر در ولایت سرپل امسال بسیار افزایش یافته است».
به گفته او سال گذشته در ولایت های جوزجان، بلخ، سمنگان و سرپل 15 مورد تجاوز جنسی توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده بود. اما تنها در پنج ماه سال روان در ولایت سرپل هشت مورد تجاوز جنسی ثبت شده است.
دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شمال، چهار ولایت جوزجان، بلخ، سمنگان و سرپل را تحت پوشش قرار می دهد. کمیسیون حقوق بشر افغانستان تنها نهاد داخلی است که فعالیت گسترده حقوق بشری در سراسر افغانستان دارد.
در سال گذشته مجموع موارد خشونت علیه زنان در دفتر بخش شمال کمیسیون حقوق بشر به 73 مورد می رسید، در حالی که امسال در مدت پنج ماه 40 مورد ثبت گردیده است. مسوولان می گویند آمار ثبت شده بازگوکننده همه موارد نقض حقوق بشر نیست، زیرا اکثر خشونت ها در خفا باقی می مانند.
سامع با مقایسه امسال با سال گذشته می گوید: «این آمار نشان می دهد که نقض حقوق بشر در سال 1390نسبت به سال 1389 در شمال افغانستان افزایش یافته است». به گفته او، ناامنی یکی از دلایل نقض حقوق بشر است.
سامع افزود: «بسیاری از کسانی که مرتکب اعمال تجاوز جنسی شده بودند دستگیر و به پنجه قانون سپرده شدند، اما تعدادی از این افراد فرار کرده به خارج رفته اند و یا به مخالفین دولت پیوسته اند».
مردم نیز می گویند که در بخش حقوق بشر اقدام های لازم در افغانستان صورت نگرفته است. آنها اغلباً می گویند که ناقضان حقوق بشر هنوز بر کرسی های قدرت تکیه زده اند.
:   خشونت علیه زنان مورد آشکار نقض حقوق بشر در افغانستان است قیوم بابک، باشنده شهر مزار شریف در این مورد می گوید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از زمان ایجادش تا کنون کارهایی در راستای بررسی نقض حقوق بشر انجام داده است.
او می افزاید: «اما به علت این که اکثر جنگسالاران و ناقضان حقوق بشر بر سرنوشت مردم ما حاکم هستند و دولت را در اختیار خود دارند، این کمیسیون با قضایای نقض حقوق بشری محافظه کارانه برخورد نموده است و از لحاظ عملی تا هنوز گام های موثر بر نداشته است».
اما مسوولان کمیسیون حقوق بشر می گویند که آنها صلاحیت اجرایی ندارند و نهادهای دولتی باید در این بخش اقدام کنند. سامع افزود: «بسیاری ها در افغانستان از وظایف و صلاحیت های کمیسیون حقوق بشر برداشت درست ندارند. از این لحاظ از این کمیسیون انتظار اجراآت بالاتر از صلاحیت های قانونی آن را دارند».
به گفته رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان، مردم انتظار دارند که این کمسییون ناقضان حقوق بشر را دستگیر، بازجویی، محاکمه و مجازات کند. درحالی که به گفته او، وظیفه این کمیسیون نظارت، حمایت و آموزش حقوق بشر در افغانستان است و قضایای نقض حقوق بشر را مستند ساخته به نهادهای عدلی افغانستان راجع می سازد.
سامع گفت: «در مورد نقض حقوق بشر که در گذشته در افغانستان صورت گرفته است، بخش عدالت انتقالی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش مفصلی را زیر نام "صدای مردم" تهیه و به رییس جمهوری افغانستان پیشکش کرده است و تطبیق عدالت و قانون وظیفه دولت است».
ادرس اوای زنان افغان : http://voiceofwomenafg.blogspot.com/  

مجری برنامه هندی حادثه کرد

                                           

مجری زن هندی با لنگه کفش به میهمان برنامه تلویزیونی خود حمله کرد

سه شنبه 22 شوال 1432هـ - 20 سپتامبر 2011م
دبی – العربیه. نت
یک مجری هندی در یک برنامه زنده تلویزیونی پس از اختلاف با یکی از میهمانان برنامه با کفش به او حمله کرد.

در این برنامه که میلیون ها بیننده دارد مجری پس از درگیری لفظی با میهان برنامه نتوانست خود را کنترل کند و با این کار بینندگان و همکاران خود را شگفت زده کرد.

فیلمبرداران و همکاران او در استودیو سعی کردند گوینده عصبانی را آرام کنند اما او به سرعت کفش خود را از پا درآورد و به سمت میهمان پرتاب کرد.

به دنبال آن ، صحنه پخش برنامه به هرج و مرج کشیده شد و مجری با عصبانیت استودیو را ترک کرد وبرنامه را نیمه کاره رها کرد.

مدیریت کانال تلویزیون هندی اعلام کرده است در این زمینه تحقیق خواهد کرد.

این حادثه افکار عمومی هند را مشغول کرده است و بسیاری از روزنامه ها و مجلات هندی آن را در صفحات اول خود پوشش دادند.