آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, July 5, 2011

شماری از نمایندگان مجلس پارلمان افغانستان روز سه شنبه خواهان کناره گیری رییس جمهور کرزی شدند

فشار مضاعف در مقابل مقاومت زن ها برای ورود به عرصهً عمومی در ایران

                                        

وقتی که حضور اجتماعی زنان، "ناهنجاری" جامعه محسوب می شود
نوشتۀ لیدا پرچمی ایران  
این مقاله در این تاریخ منتشر شده سه شنبه 05 ژوئیه 2011 - آخرین تغییرات در این تاریخ انجام شده است. سه شنبه 05 ژوئیه 2011
تصمیم اخیر نیروی انتظامی مبنی بر ممنوع کردن حضور زنان در چایخانه ها و قهوه خانه ها، با سیاست های رسمی دیگری در زمینه آموزشی همراه می باشد که حضور زنان را در اجتماع آینده ایران کمرنگ تر خواهد کرد.به دستور نیروی انتظامی تهران بزرگ، ورود زنان به چایخانه ها و قهوه خانه ها از 20 تیرماه ممنوع اعلام شد.
نیروی انتظامی دلیل این اقدام را درخواست شهروندان و گلایه خانواده ها اعلام کرده است. این امر در چارچوب طرح برخورد با ناهنجاری های اجتماعی به پیش می رود.
سفره خانه های سنتی جزو منطقه ممنوعه برای خانم ها نیست اما به هرحال این اماکن نیز تحت کنترل ویژه خواهند بود.
به نوشته خبرگزاری های داخلی، 40 درصد چایخانه های شمال تهران که با عنوان دیزی سرا فعالیت می کنند شامل طرح ممنوعیت می شوند.
تصمیم اخیر نیروی انتظامی برای ممنوع کردن حضور اجتماعی زنان در اماکنی که مردانه حساب می شوند، با سیاست های رسمی دیگری در زمینه آموزشی همراه می باشد که حضور زنان را در اجتماع آینده ایران کمرنگ تر خواهد کرد.
مقامات آموزشی کشور وجود دختران دانشجو را در کنار هم کلاسی های مذکر خود باعث برهم خوردن "آرامش روانی" درمحیط های درسی می دانند و درصدد جداسازی جنسیتی دانشجویان هستند.
از سوی دیگر استقبال دختران از آموزش های عالی "آسیب" به حساب می آید و مضار آن برشمرده می شود.
در کنار این ها، مرد سه زنه ای در برنامه های اجتماعی تلویزیون نشان داده می شود که با افتخار از حق شرعی خود دفاع می کند و به صدای بلند می گوید که به او خوش می گذرد! پروین اردلان، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان، دیدگاه مسئولین اجتماعی را در مورد زنان توضیح می دهد و معتقد است که سیاست گذاری جنسیتی مبتنی بر تبعیض جنسیتی، جامعه را به شدت جنسی ساخته و تبلیغاتی که نوع حجاب زنان را محرک جنسی یا باعث تقویت تخیل جنسی نشان می دهد، گواهی بر این موضوع است.
و اما در ارتباط با بخشی از سخنان مسئولین که به حوزه آموزش دانشگاهی و آموزش عالی برمی گردد، خانم اردلان تأکید می کند که با وجود تلاش قدیمی دست اندرکاران مملکتی برای بازداری دختران از تحصیلات عالی، آنان در این امر پیشقدم هستند و آمار نشاندهنده استقبال دختران از تحصیلات عالی است. به نظر این فعال حوزه زنان، حضور چشمگیر اجتماعی زنان، نگرانی حاکمیت مردانه را برانگیخته و می خواهند عرصه فعالیت آنها را محدود کنند اما این تلاش همانطور که تاکنون ثابت شده است به نتیجه نمی رسد.
پروین اردلان تأکید می کند که برخوردی که اکنون با زنان ایرانی می شود فشار مضاعفی است که در مقابل مقاومت زن ها برای ورود به عرصه عمومی بر آن ها وارد می شود.