آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, March 2, 2011

اجلاس نوبتی نهاد زنان سازمان ملل

 

نهاد زنان سازمان ملل متحد رسماً آغاز بکار کرد

کمیسیون مقام زن ملل متحد نهادی وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد است که در 21ماه جون سال ۱۹۴۶ و بر اساس قطعنامه شماره 11 « ii » شورای اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل متحد تاسیس شد و هدف آن برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان سراسر جهان است.
این کمیسیون هر سال نشستی ۱۰ روزه را در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک برای بررسی پیشرفت در برابری جنسیتی، تعیین چالش‌ها، وضع حکومات محلی جهانی و فرمول‌بندی سیاست‌هایی برای ترویج برابری جنسیتی و پیشرفت زنان در سطح جهان برگزار می‌کنند.این کمیسیون نقش تصمیم‌گیری با ضمانت اجرایی ندارد، اما برخی آن را بالاترین مقام نظارتی در حوزه زنان در سازمان ملل به‌شمار می‌آورند.
این کمیسیون از نمایندگان ۴۵ عضو سازمان ملل متحد تشکیل می‌شود. این نمایندگان بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی؛ آفریقا ۱۳ عضو، آسیا ۱۱ عضو، آمریکای لاتین و کارائیب ۹ عضو، اروپای شرقی ۴ عضو، اروپای غربی و دیگر کشورها ۸ عضو برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند.
کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد امسال پنجاه و پنجمین اجلاس سالانه خود را برگزار می کند. این کمیسیون که یکی از کمیسیون های مهم شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل در زمینه ی ارتقای وضعیت زنان و دست یابی به برابری جنسیتی به شمار می رود،  نهاد اصلی سیاست گذاری در زمینه مسائل مربوط به دختران و زنان در سطح بین المللی است.
هدف از تاسیس این کمسیون: طوریکه در بالا به آن اشاره نمودیم. تهیه و آماده سازی پیشنهاد ها و گزارش های لازم برای شورا به منظور دست یابی زنان به حقوق برابر در زمینه های سیاسی، اقتصادی، مدنی، اجتماعی و آموزشی است. وظیفه دیگر کمیسیون آن است که موارد اضطراری ای را که به توجه و رسیدگی فوری نیاز دارند، به شورا ارائه دهد.
پنجاه و پنجمین اجلاس کمیسیون مقام زن سازمان ملل، امسال در روز 22 فوریه در نیویورک آغاز شد و تا چهارم مارس ، به مدت ده روز کاری، ادامه می یابد.
موضوع اصلی: اجلاس های کمیسیون مقام زن با تکیه بر یک موضوع خاص برگزار می شود و در طی ده روز شرکت کنندگان به بررسی میزان موفقیت یا شکست دولت ها در زمینه دست یابی به هدف های تعیین شده می پردازند.
در همین حال این اجلاس ها فرصت های مغتنمی برای تبادل نظر وآگاه شدن از تجربه های کشورهای عضو و فعالان حقوق زنان در اختیار شرکت کنندگان قرارمی دهد.
امسال نیز پنجاه و پنجمین اجلاس سالانه کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد،  بررسی میزان و راه های دست یابی و مشارکت زنان و دختران به آموزش، دوره های تربیتی، علوم و فنون است که گسترش  دسترسی برابر زنان به استخدام تمام وقت و کار آبرومندانه جزو آن قرار می گیرد.
بررسی موضوعات جلسه قبلی: دراین اجلاس همچنین دستاوردهای شرکت کنندگان در اجلاس در زمینه ازمیان بردن همه شکل های خشونت و تبعیض در قبال دختران نو جوان « تحت سن » ارزیابی خواهد شد.
ارائه موضوعات جدید برای آینده : رابطه برابری جنسیتی با توسعه پایدار در سال های آینده موضوعی است که در اجلاس سالانه کمیسیون مقام زن مورد بررسی قرار می گیرد.

هنرمندان با اجرای کنسرت  و تئاتر و نمایش فیلم ، و شاعران و نویسندگان  باخواندن شعرها و آثارشان در برنامه های فرعی اجلاس نیز شرکت می کنند.
نهاد «زنان سازمان ملل» قرار است جایگزین سازمان امداد زنان و گروه زنان سازمان ملل شود تا از توانایی بیشتری در پیشبرد حقوق زنان در سطح جهان برخوردار شود. نهاد «زنان سازمان ملل» طی مراسمی در سالن مجمع عمومی در نیویورک، رسما آغاز به کار کرد
به گزارش دادنا و به نقل از وب سایت سازمان ملل متحد، این نهاد قرار است جایگزین سازمان امداد زنان و گروه زنان سازمان ملل شود تا از توانایی بیشتری در پیشبرد حقوق زنان در سطح جهان برخوردار شود. رئیس نهاد زنان سازمان ملل، خانم «میشل باچلت»، رئیس جمهور سابق شیلی است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در مراسم گشایش این نهاد گفته است که ما نهاد «زنان سازمان ملل» را برای میلیون ها دختری که تنها به خاطر دختر بودن نمی توانند به مدرسه بروند، بنیاد کردیم، برای میلیون ها زنیکه آلوده به ویروس ایدز شده اند و به ندرت مورد رسیدگی قرار می گیرند،چرا که زن هستند و نیز برای میلیون ها انسانی که هر روزه مجبورند خشونت را تجربه کنند، تنها به خاطر آن که زن هستند.
میشل باچلت، رییس این نهاد تازه تاسیس هم ضمن برشمردن خدمات زنان در زمینه های فرهنگ، سیاست و دانش، اظهار داشت که هر روزه میلیون ها نفر دچار تبعیض و خشونت اند، صرفا به این خاطر که زن هستند و افزود: امیدوارم ایجاد این سازمان کمک بزرگی برای ارتقای سهم زنان در تصمیم گیری های کلان جوامع باشد و راهی باشد برای همزیستی مسالمت آمیز بیشتر بین مردم کره زمین.
درین اجلاس از افغانستان وزیر زنان غضنفر بانو نیز اشتراک نموده است. آرزو مندیم خانم غضنفر از تمام امکانات دست داشته خود استفاده نموده و صدای چیغ و فریاد و فغان آنعده زنان مارا که در هنگام سنگسار ها ، خود سوزی ها ، انتحارات به آسمان ها بلندشده و در کوه پایه های کشور پیچده است .
با ارائه نشان دادن فلم های زنده و مستند ، تصاویر گویا و با صدای رسای خود ، آواز این زنان بی دفاع را به گوش زنان جهان رسانیده و آنها از درد ها و حالات رقت بار زن در جامعه ما آگاه سازد.

خواهر! تو بهترین موقع در دست داری از هر لحظهً آن استفاده نماء

گرد آورنده: شیرین نظیری