آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, January 11, 2022

بر اساس مذهب حنفی،چادری وبرقع حجاب نیست

امارت اسلامی طالبان باید خط فکری و عملی خودش را مشخص بسازد که به کدام مذهب متعهد است؟ اگر به مذهب جمهور(مکتب اهل حدیث) متعهد است، پس مذهب حنفی را درهرجایی علم نکنند و اگر به مذهب حنفی(مکتب اهل رای ) باور دارند، مطابق این مذهب رفتار خودرا عیار سازند.


اصل حجاب در قرآن کریم وارد شده است، هیچ کسی درباره(فرم بودن) آن نزاعی ندارد، اما جزئیات آن کاملا در روایات وارد شده است، دراین میان تنها مذهبی که میانه رو عمل کرده است، مذهب حنفی است و حتی استاد مرتضی مطهری از محققان اهل تشیع در کتاب (مساله حجاب) به منابعی استناد کرده است که مبتنی بر مذهب حنفی می باشند.

موضوع پوشانیدن و نپوشانیدن روی در گذشته اهمیتی نداشته است، از همین جهت این موضوع درکتابهای گذشتگان چندان بحث نشده است، بیشترین بحث درباب عورت زن و مرد بوده است که درهنگام نماز مطرح شده است.

فقهای احناف معتقد هستند که روی، دست و پا از جمله عورت نیست؛ اما فقهای سائر مذاهب، دست و روی را با کمی ملاحظه مطرح کرده اند و پای را عورت دانسته اند.

برخی از دوستان میان حجاب و عورت مغلطه می کنند، می گویند که حجاب و عورت از هم جدا است!! 

چنین برداشتی نادرست است، در فرهنگ‌های فقهی بسیار واضح بیان شده است که عورت بدن افراد است و حجاب پوشش آن می باشد، این که تعدادی علاقه به فهمیدن ندارند، موضوع دیگری است.

حجاب همان پوششی است که عورت را می پوشاند، نه چیز دیگری.

از لحاظ دینی، قرآن کریم از روی و دست و پا تحت عنوان « الاماظهر منها» نام برده است؛ یعنی: آن اعضایی که ظاهر میمانند، یعنی که عدم پوشانیدن روی و دست و پا را خود قرآن به رسمیت شناخته است، چیز تازه ای نیست، اما تفکر حنفی درمیان مردم ما غریب و نا آشنا مانده است، بیشتر منابع سلفی و اهل حدیث در دسترس ما می باشد، از همین جهت وقتی نظری مخالف فهم حاکم اجتماعی مطرح می شود، احساس بیگانگی می کنند.

فلسفه آشکار بودن روی و دست 

از لحاظ شخصیتی برای زن بسیار مهم است، تا کسی او را بشناسد، از ناحیه اجتماعی زن نام دارد، با دیدن شناخته می شود و به نام موردخطاب قرار میگیرد، از ناحیه نیازهای فردی، زن می تواند به ضرورتهای شخصی خودش رسیدگی کند و از زاویه سیاسی و اجتماعی، زن می تواند یک فعال سیاسی و کارمند اداری و اجتماعی باشد.

پوشانیدن روی زن از لحاظ دینی هیچگونه توجیهی ندارد، مگر این که پای عرف قومی به میان بیاید که بحث آن جدا است و ما نباید عرف قومی را به نام دین به ذهن مردم القا کنیم.

وقتی امارت اسلامی طالبان مدعی است که زنان باید درشفاخانه‌ها کارکنند، یا در ادارات دولتی مشغول باشند، 

درصورتی که چادری و برقع را ترویج می بخشند، حکم پوشش ایشان برای زنان چیست؟ یعنی که با چادری بیایند و پشت میز کاری بنشینند و از مردم بپرسند که برادرجان چه کار داری؟ یا با پوشیدن برقع کارکنند؟ یا نه! با این حکم می خواهند که کاملا زنان را همچون سالهای گذشته خانه نشین بسازند! که برگشت آن دوره دشوار خواهد بود.

#صالح_مصلح

— with-and 12.

No comments: