آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 29, 2021

چرا همیشه من باید درک ات کنم؟

 چرا همیشه من باید درک ات کنم؟

بیا کمی هم، تو مرد باش و درکم کن....


تو که میخواهی من خوب‌ترین خوب‌ها باشم

دخترشجاع پدر باشم و حرف‌شنو مادر.... 

تو که خاطر توته نانی مرا میفروشی

برای حل شدن موضوع خونی‌ات

مرا به آتش میزنی

از دستم قلم را میگیری

و تار و سوزن میدهی

من که هنوز با عروسکایم بازی میکنم

تو عروسم میکنی

چرا هنوز توقع داری درک ات کنم؟؟؟

تو که عفت گفته، آزادیم را میگیری

دین گفته، بیسوادم میکنی

برای تحصیل کردنت مجبورم میکنی

تا کنیز گونه کار کنم

و خاطر زن دار شدن، 

من را به پیر مرد پدر سنم

به ازدواج میدهی 

چرا هنوز من باید درک ات کنم؟

تو که روز و شب در چکری

در مجلس های شراب و قمار

بی خبر از خانه و اطفال

وقتی باخته بر میگردی به خانه

چنان مرا لت میکنی 

گویا من توپ ام و تو فوتبالیست

هنوز من باید درک ات کنم؟ 

تو که مرا ترک کرده‌ای در این سن کهن

روزها و ماه ها میشود و بویی از تو

بر مشام من نمی آید،

دیگر نی برآورده‌گر مادیات من هستی

و نی هم معنویاتم

هنوز من درک ات کنم و دعا گویت باشم؟ 

چرا همیش من باید درک کنم؟

ای مرد!

تو که میخواهی 

من دختر، خواهر،خانم و مادر با درکِ باشم

و در هر حالت تو را درک کنم 

من در حیرتم از تو!

هم ناقص العقل میخوانی ام

هم با درک میخواهی ام...؟ 

بیا 

کمی هم تو مرد باش

نه با ریش‌ و سبیل و سیاست های بیجا

مرد باش

و

مردانه درکم کن... 

#نگین_ایلسیور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌

 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ خبرگزاری آوای زنان افغانستان

No comments: