آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, December 26, 2021

تغییری در رویکرد طالبان نسبت به زنان وجود ندارد

 

 پس از سپری شدن نزدیک به چهار ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان زنان افغان تاکنون نسبت به احقاق حق شان معترض هستند و معتقدند که طالبان تاکنون تغییری در عملکرد خود نشان نداده است


خدیجه صدیقی، فعال جامعه مدنی درخصوص تحولات اخیر افغانستان، رویکرد طالبان نسبت به نسل جوان کشور و نیز حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شفقنا افغانستان اظهار داشت: «باتوجه به معیارهای بین‌الملل، درصورتی که طالبان حقوق زنان را رعایت نکنند موضوع به ‌رسمیت شناختن حکومت آنها با مشکل مواجه خواهد شد. طالبان در صورت نادیده گرفتن زنان و نسل جوان  شاهد برخواستن فریاد جامعه در مخالفت با چنین مسئله‌ای خواهند بود

به گفته صدیقی، «باتوجه با افکار سختگیرانه طالبان در زمان حاضر و نسخه حکومت‌داری آنها، پذیرش اکثریت کل جامعه از سوی این گروه دور از تصور خواهد بود.»

امیدی به تغییر رویکرد طالبان در قبال زنان نیست

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: «گروه طالبان برخاسته از متن ایدئولوژی افراطی مدارس پاکستان، با ساز و برگ‌های باورهای خشک و متحجرانه در تمام ابعاد زندگی تعلیم و تربیه یافته‌اند. این گروه در قبال حکومت و سیاست از دریچه‌ی ثواب و ارزش‌های خود ساخته می‌بینند که به باور شان ماهیت اسلامی دارد. در این مقیاس هر گونه تصمیم‌گیری و اعمال سیاست‌های ملی به گونه‌ی تهیه و ترتیب می‌گردد که همخوان با سلیقه و باور رهبری این گروه باشد. پندار سنت‌های قبیلوی، آمیخته با تعلیمات به‌خصوص دینی خط مشی و راهبردهای سیاسی این گروه را ترسیم می‌کند و هیچ امیدی نمی‌توان به تغییر دیدگاه طالبان نسبت به زنان داشت.»

صدیقی همچنین تصریح کرد: «برقراری و استحکام یک نظام در یک جغرافیای خاص ابعاد مختلف دارد که مهم‌ترین آن “مشروعیت نظام” است. مشروعیت ملی و مردمی می‌تواند امکان مشروعیت بین المللی را فراهم کند. طالبان بعد از بیست سال بالای افغانستان تسلط یافتند اما این‌بار با نسل جدید، با افکار متفاوت برخوردند که این دسته از مردم را غالبا جوانان و زنان تشکیل می‌دهد. بناً طالبان برای به رسمیت شناخته شدن حکومت شان از سوی جامعه بین المللی نخست باید مشروعیت مردمی و ملی را پیدا کنند تا جامعه جهانی این گروه را به عنوان یک نظام به رسمیت بشناسد.»

با وجود طالبان آینده‌ی تاریکی در پیش خواهیم داشت.

این فعال جامعه مدنی در ادامه افزود: «دنیا‌ بیست سال در افغانستان با شعار آزادی و دموکراسی میلیاردها دالر را خرج نمودند و این نسل بیست سال پسین با ارزش‌های بین المللی خو کردند، اما طالبان همواره در قبال زندگی آزاد و فضای باز دموکراسی از نسخه بسته مذهبی و قبیلوی پشتونی استفاده کردند و این آزادی و ارزش‌های بین المللی را خلاف باور مذهبی سختگیرانه و شیوه زندگی قبیلوی پشتونی می‌دانند. با حاکمیت این گروه با چنین نگرش و باور، آینده تاریک و فضای خفقان را پیش خواهیم داشت. با حذف زنان و وجود دادگاه‌های صحرایی بعید به نظر می‌رسد که طالبان بتوانند تغییر دیدگاه داشته باشند.»

جنبش آزادی بخش زنان افغانستان،شفقنا

No comments: