آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, October 30, 2021

صحرا مانی؛ فلم‌ساز سرشناس: زن شجاع افغانستان را در جاده هاي كابل

 صحرا مانی؛ کارگردان و مستندساز معروف افغانستان به تازگی در صفحه فیسبوکش نوشته که: «دیشب جایزه‌ بهترین فلم مستند از جشنواره لوگانو در ایتالیا به فلم “هزارویک زن چون من” رسید.»


به نوشته صحرا مانی: «جشنواره درنظرداشت جایزه‌ دیگری هم به نام جایزه‌ شجاعت به من بدهد. من در تماسی با دست‌اندركاران جشنواره توضیح دادم که زن شجاع افغانستان را در جاده‌های کابل جستجو کنند.»


او افزوده: «زنان شجاعی که امروزه در سرک‌های کابل برای آزادی تحصیل و نان مبارزه می‌کنند، می‌دانند که ممکن است مجازات سختی در انتظارشان باشد، می‌دانند که ممکن است در جلو چشم خانواده کشته شوند و یا به جرم ورزشکار بودن سرشان بریده ‌شود. با این همه‌، همچنان مبارزه می‌کنند.»


به تصریح خانم مانی: «واقعیت این است‌: منِ که در خانه خود ایمن و راحت هستم و یک لقمه نان هم سر سفره‌ام هست، می‌شرمم به جای زنی که چشم در چشم طالب برای آزادی تحصیل و نان می‌جنگد جایزه‌ شجاعت بگیرم. من یک فلم‌سازم و کارم را می‌کنم. اگر به فلم من از نظر هنری جایزه می‌دهید می‌پذیرم. و باور دارم کاری که می‌کنم انتخاب خودم بوده و با هر خطری که روبرو شد‌ه‌ام در راستای هدفم بوده و کسی منت‌دار من نیست.»


خانم مانی نوشته که این جایزه را تقدیم خاک پای زنانی می‌کند که در کابل حماسه می‌آفرینند و خطاب به ایشان گفته که «شما تمام غرور تاریخ بی‌بندوبار ما هستید.»


وی در پایان نوشته: «درباره‌ جمعی که در این سال‌ها خوردند و بردند و اکنون نیز در سراسر جهان مشغول خوردن و بردن و جایزه گرفتن‌‌اند چیزی نمی‌گویم. ذره‌ای شرافت و لحظه‌ای سر در گریبان بردن کافی است.»


گفتنی است که فلم «هزارویک زن چون من» داستان مبارزۀ زنی است که پشت دروازۀ محکمه‌های کابل دنبال عدالت می‌گردد. این فلم سال2018 در جشنواره‌ هات داکس، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمای مستند جهان، در شهر تورنتو نمایش داده شد

داستان فلم روایت‌گر واقعی و «غم‌انگیز دختر جوانی به نام «خاطره» است که سال‌های طولانی قربانی تجاوز جنسی پدرش بوده است. خاطره جدا از اینکه سه بار سقط جنین کرده، اما بزرگ کردن دو کودک مشکلات تازه‌ای برای او رقم می‌زند و او نمی‌تواند در جامعه بگوید پدر فرزندانش کیست، اما در نهایت بار سنگین تجاوز پدر موجب می‌شود تا خاطره و مادرش تصمیم     بگیرند مقابل کامرۀ رسانه‌ها ظاهر شوند و این راز بزرگ را با مردم در میان بگذارند." ٢٤اكتوبر ٢٠٢١ راه مدنيت

No comments: