آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, September 16, 2018

!به سمیه رامش رای بدهیم


سمیه رامش نامزد مستقل انتخابات پارلمانی از هرات هستم . تحصیلات ابتدایی‌ام را تا دوره ی لیسانس در هرات به اتمام رسانده‌ام و مقطع ماستری‌ام را به درجه ی عالی از دانشگاه دهلی به دست آورده‌ام .

همچنین دوره‌های مختلف  مدیریت ، رهبری و سمینارهای ظرفیت سازی را در افغانستان و بیرون از کشور سپری کرده‌ام . ده سال به عنوان رییس بنیاد مدنی نواندیشان ایفای وظیفه کرده‌ام و در کنار آن موسس رادیو ی شهرزاد و سردبیر مجله‌ی نگرش بوده‌ام . من بیش از ده سال تجربه‌ی کار در هرات را دارم . این تجربه بر می‌گردد به دوره‌های مختلف کاری که در عرصه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و مدنی بوده است . ده سال برای باورها و ارزش‌هایی که حقوق شهروندی ، برابری ، صلح و عدالت در راس همه‌ی آنها قرار داشته است کار و مبارزه کرده‌ام و با گذشته‌یی که رنگ تجربه‌های پاک و بدون آلایش را داشته توانسته‌ام افتخار این را داشته باشم که یک دوره نماینده‌ی مردم در شورای ولایتی هرات باشم. همین سابقه‌ی مردمی و همدلی و همراهی با مردم باعث شد تا به عنوان نامزد مستقل انتخابات پارلمانی  هرات وارد کارزار انتخابات شوم چرا که من باور دارم این مسولیت تاریخی من است .
من فرزند هراتم ، فرزندی آگاه ، باسواد ، با تجربه و با تخصص و تعهد برای همین هم از سوی همین مردم حمایت شده‌ام تا صدایی باشم فراتر از همه‌ی صداها برای آنانیکه به هرات بهتر و افغانستان بهتر از امروز فکر می‌کنندو آرزوی تغییرات مثبت را در سر میپروانند . من در یک نهاد ملی ، مردمی و قانون گذار می‌خواهم نماینده ی برای اصلاحات ، شفافیت ، مردم سالاری ، همدگر پذیری و نماینده‌یی از هرات و برای هرات باشم!
من در عرصه‌ی عمل کار و مبارزه کرده‌ام و تا حال توانسته‌ام فعالیت‌ها و دست آوردهای ذیل را داشته باشم:
کارکردهایم به طور فشرده و خلاصه به عنوان نماینده‌ی مردم در شورای ولایتی هرات
یک سال کار در کمیته‌ی سمع شکایات و حل منازعات که به بیش از صد شکایت مردمی دراین کمیته رسیده گی شده است.
تاسیس کمیته‌ی جوانان و حکومتداری خوب در چهارچوب شورای ولایتی هرات و دو سال ریاست این کمیته را به عهده داشتم . من توانسته‌ام از این آدرس در کنار جوانان باشم و جلسات هفته‌وار با گروپ‌های مختلف دانشجویان ، ورزشکاران ، معلولین، فعالین مدنی و فرهنگی و نماینده‌های جوانان از ولسوالی‌ها داشته باشم ، مشکلاتشان را شنیده ، برای حل مشکلات دادخواهی کرده‌ام .خواست‌ها و مشکلات جوانان را به مسولین رسانده و همچنین از جوانان نخبه همه ساله تقدیربه عمل آورده ام
دادخواهی برای ایجاد فرصت‌های تحصیلی و کاری به جوانان و حمایت از کدرهای هرات
ایجاد کمیته ی دادخواهی زنان در ولایت هرات و دادخواهی برای معاونیت یک خانم در ولایت ، سهم دادن به زنان در ادارات دولتی ، رفع تبعیض و دید جنسیتی به زنان در ادارات دولتی و دانشگاه
نظارت از کارکرد ادارات دولتی در مراحل مختلف و حمایت از شفافیت و پاسخ گویی
معرفی و تقدیر از چهره‌های ماندگار هرات
بازدید و نظارت از محبس مردانه و زنانه هرات و دادن طرح هایی برای اصلاحات
بازدید از شرکت صنعتی و دادخواهی برای بلند بردن معاشات و ضمانت شغلی زنان
بازدید و نظارت از مرکز اصلاح و تربیت ، شفاخانه نسایی ولادی ، پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری و ارایه طرح برای اصلاحات و بهتر شدن خدمات
نظر سنجی در مورد چگونگی کیفیت درسی در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی و آسیب شناسی مشکلات دانشجویان
دادخواهی برای حل مشکلات معلولین و حمایت از توانمندی‌های ایشان
دایر کردن جلسات مردمی و دایر کردن کنفرانس‌های مطبوعاتی و اشتراک در برنامه‌های مختلف رسانه‌یی و رساندن صدای مردم به گوش مسولین و دادخواهی برای امنیت ، صلح ، حقوق زنان و جایگاه زنان در برنامه‌های مختلف
  • رییس کمیته‌ی خواهر خوانده‌گی در هرات که توسط این کمیته فرهنگ ، جایگاه و ظرفیت‌های هرات به دنیا معرفی میشود . همچنین ما توانسته‌ایم هرات را با شهر کانسل بلافز آمریکا خواهر خوانده بسازیم. از طریق برنامه‌ی خواهر خوانده‌گی که من ریاست‌اش را به عهده دارم برنامه‌های فرهنگی بین مکاتب دو شهر ، بین کتابخانه ها ، محصلین و هنرمندان دوشهر برگزار شده است . از میان نمایشگاه عکس ” لبخند خواهر من ” که به مناسبت هشتم مارچ بین عکاسان دو شهر هرات و کانسل بلافز آمریکا برگزارشد که روایتگر زندگی زنان بود ، توانست جایزه‌ی بخش فرهنگی را در کنفرانس بین المللی خواهرخوانده گی بگیرد و عکس‌های این نمایشگاه به چندین شهر و ایالت در ایالات متحده امریکا به نمایش گذاشته شد
  • موسس و رییس بنیاد مدنی نواندیشان
بنیاد مدنی نواندیشان توانسته است طی ده سال گذشته در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های ذیل را داشته باشد:
دادخواهی برای حقوق زنان در سطوح مختلف ، بلند بردن ظرفیت‌های زنان و آگاهی دهی ، دایر کردن کنفرانس‌ها و سمینار‌های ادبی ، دایر کردن خانه‌ی فیلم زنان ، چاپ نشریه نگرش ، برگزاری اولین جشنواره‌ی بین المللی ادبی هرات در سطح منطقه ، برگزاری کنفرانس بین لمللی فرهنگ و عرفان ، دایرکردن نمایشگاه‌های عکس و نقاشی ، دادخواهی برای صلح و عدالت ، دوره‌های کتابخوانی و  گفتمان‌های اجتماعی و سیاسی برای جوانان از جمله کارکردهای من به عنوان رییس بنیاد مدنی نواندیشان بوده است
عضو سازمان جهانی سارک
من به عنوان نماینده سازمان جهانی سارک طی هفت سال گذشته توانسته‌ام به نماینده‌گی از هرات در برنامه‌های ادبی و اجتماعی این سازمان اشتراک کنم و معرف فرهنگ  و ادب هرات باشم . از طریق این برنامه همه ساله من چهره‌های جوان ادبی هرات ، شعر و داستان و دیدگاه‌های نسل‌نو را به کشورهای منطقه معرفی کرده و زمینه چاپ و ترجمه ی نوشته‌های اهالی فرهنگ به زبان های انگلیسی و اردو را فراهم آوردم.
نویسنده سه کتاب و ناشر چند کتاب در بخش های مختلف
نویسنده و تحلیل گر روزنامه اتفاق اسلام . پیمان . ماندگار، راه مدنیت
عضو انجمن ادبی هرات
موسس و رییس اولین رادیوی دختران در هرات
موسس و سر دبیر مجله نگرش
عضو فعال جامعه نهادهای مدنی و حقوق بشر
عضو حرکت سیاسی و کمیته دادخواهی زنان در افغانستان
من در برنامه‌ی رهبران جوان افغانستان به ایالات متحده آمریکا سفرداشته‌ام و معرف افغانستان امروز بوده‌ام. همچنین در برنامه‌های  فرهنگی ، اجتماعی مختلف به عنوان یکی از چهره‌های نخبه و فعال ولایت هرات به کشورهای ایالات متحده آمریکا ، هندوستان ، ایتالیا ، ترکیه ، ایالات متحده عربی سفرهایی داشته و دست آوردهای برای هرات و افغانستان کسب کرده ام
من سالهاست پا به میدان مبارزه نهادم چرا که مبارزه سرشت و سرنوشت سیاسی من و تمام هم نسلانم است و تلاش من این است که دستآورد‌های یک و نیم دهه‌ی اخیر به وسیله دلالان سیاسی، مافیای زور و تفنگ ، تیکه داران مذهب و قوم و زبان ، فاسیدین ومتعصبین به بازی گرفته نشود . من از تمام ابزارهای موجود مدنی برای رسیدن به جامعه سالم و عاری از تبعیض و اپارتاید زبانی و قومی استفاده می‌کنم چراکه  قوم و زبان خود را انسانیت می‌دانم. پیوند من با مردم پیوند عمیقی بر مبنای اعتماد و تعهد است فلسفه‌ی بودن من در مبارزات انتخابات ابتدا خواست مردم و سپس توانایی ، تجربه ، کارکرد و تعهد من است .  من می‌خواهم تنها نماینده یک نسل و یک قشر نباشم بلکه می‌خواهم نماینده همه ای اقشاری باشم که دغدغه‌ی برادری و برابری را در سر می پرورانند. این تلاش و باور من را در کنار مردم قرار میدهد تا انتخاب مردم باشم!
فیسبوک بانو رامش

No comments: