آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, September 13, 2018

گفت وشنید آوای زنان افغانستان باثریا گوهرشاد علیمی جوان فعال و با استعداد


خوشبختانه اینبارگفت وشنید ما نه ازامریکا و نه ازاروپا ،بلکه ازداخل کشوربا دوشیزه ثریا گوهرشاد علیمی، استاد دانشگاه بغلان ورییس بنیاد خیریه کمک رسانی به افغانستان درشهرستان پلخمری است.

بانو ثریا درود برشما! بسیارخرسندم ازاين که با شما دخت گرامی آن هم ازداخل کشور آشنا می شویم. اجازه دهید تا مبداء سخن را با فشرده ازشناسنامه تان آغاز نماییم.
در قدم نخست عرض درود و ادب دارم خدمت شما و تمام خوانده گان ،هم میهنان و هم زبانان خود درسرتا سر جهان.
من در سال ۱۹۸۹در یک خانواده متدین و روشن فکر دراستان کندزبه دنیا آمدم پدرم تجارت پیشه و مادرم بانوی خانه است.
چهارمین فرزند خانواده استم که شش برادر و یک خواهر دارم .به اساس سعی و تلاش و زحمات خستگی نا پذیر والدین گرامی و مهربانم دردشوارترین شرایط افغانستان برای همه ما زمینه درس را فراهم ساختند که امروز همه فرزندان شان فارغ لسانس و در جریان تمام کردن دورلسانس خود در داخل و خارج کشور بوده و به سمت های داکتر، انجنیر و استاد دانشگاه برای میهن وهم میهنان خود خدمت می نماییم.
دروس ابتدای ،متوسطه و لیسه خود را در مکاتب بغلان شهرپلخمری به اتما م رسانیدم که در این دوره عضو فعال ازانجمن قلم بدستان مکتب خود بودم ....
در سال ۲۰۰۶ از لیسه عالی نسوان معدن شهرستان پلخمری فارغ شدم و ازراه امتحان کانکور به دانشکده دلخواه خود (دانشکده ساینس، دانشگاه کابل ) راه پیدا کردم .
بنا برعلاقمندی ویژه ایکه به طبیعت وعلم الطبیت داشتم، رشته فزیک را انتخاب کردم که خوشبختانه با نمرات کدری سند لیسانس گرفتم و دررقابت های آزاد اشتراک کرده و توانستم به سمت استاد دردانشگاه بغلان جذب شوم ...دردوره تحصیلی خود رییس کمیته نظم دسپلین در لیلیه ملی اناث کابل بودم .

پرسش؛دردانشگاه بغلان "شهرستان پلخمری" چه تعداددانشکده ها فعال بوده وبه چه تعداداستادان زن ومرد درآن اشتغال دارند و شماری دختران وپسران دانشجو به چند تن می رسند؟
پاسخ : دردانشگاه بغلان به تعداد ۶ دانشکده فعالیت دارد. مانند دانشکده انجنیری، دانشکده زراعت، دانشکده اقتصاد ،دانشکده ژورنالیزم ،دانشکده تعلیم و تربیه ودانشکده ادبیات فارسی دری. حدود ۱۰۰ تن استاد عم از ذکورواناث درآن اجرای وظیفه دارند که از این جمع ۱۶ تن ایشان قشراناث و متابقی آنرا آقایان تشکیل می دهند.
دانشگاه بغلان درحدود ۳۵۵۸ دانشجو دارد.  ۳۰۸۲آن آقایان و ۴۷۶ تن دیگر دوشیزگان هستند
پرسش: گفته می توانید که؛دختران دانشجوی استان بغلان درحال حاضرباچه دشواری هایی مواجه هستند؟
در این زمینه باید گفت که مشکلات بانوان دانشجوبغلان ،مشکلاتِ همه دانش جویان بانودرسرتا سرافغانستان است. دشواری های منطقوی، رسوم عنعنات، پایان بودن سطح اقتصاد،عدم موجودیت امنیت عامه بویژه در مناطق دورازمرکز ازجمله عوامل استند که درپایان بودن شمار آنها درموسسات تعلیمی و تحصیلی نسبت به آقایان رول مهم را دارند ،که همه عوامل فوق مشکلات عمده است که دانشجویان دختران بغلان نیز با آن مواجه بوده ودرحالت مبارزه با آنها قراردارند.
پرسش؛چه مضمونی را دردانشکده های تعلیم وتربیه،انجنیری وزراعت تدریس می نمایید؟ دانشجویان ممتازتان رابیشترکدام جنس تشکیل می دهند؟
پاسخ: من ازیک سال بدینسو مضامین مختلف فزیک را در دانشکده های تعلیم وتربیه ،
انجنیری و زراعت تدریس نمودم.  دراوقات غیررسمی دردانشگاه خصوصی حکیم سنای دردانشکده طب شهرستان پلخمری تدریس می کردم .
دانش آموزان ممتازمانرا هردوقشرتشکیل می دهد اما بیشتردختران زحمت کش وفعال استند.

پرسش؛بغلان یکی ازاستان های است که رقم کشتن،اختطاف وخشونت دربرابر زنان روبه گسترش بوده وقرارگزارشات سری که برای ما می رسد.پولیس درهمه این جنایت ها وآدم ربایی ها دست بالایی دارد. خواستیم واقعیت این مساله رااززبان شما بدانیم. اگرتهدیدی متوجه شماهم اکنون ویادرآینده نمی شود،مهرورزیده پاسخ بدهید؟ درغیرآن این پرسش را فراموش کنید.
پاسخ: می خواهم در این رابطه یک بحث جامع و فشرده داشته باشم چرا که مشکلات بانوان اینجا را نمی توان درچند سطر خلاصه ساخت ...
این دشواری بزرگ نه تنها بانوان بغلان را بلکه بانوان همه افغانستان را تهدید می کند
و منشه این همه نا بسامانی ها هم مشترک است و آن هم نداشتن یک حاکمیت مرکزی
سپردن قدرت به تیکه داران ( اشخاص غیر مسوول ) و نداشتن حامی قوی بانوان هم در حاکمیت مرکزی وهم نهاد مدنی ،آلوده بودن نهاد های قضای به فساد اداری وغیره ....
پرسش؛چرادربغلان درهرهفته یک دخترکشته ویا اختطاف می شود؟
پاسخ: من همه دلایل راکه در باره مشکلات بانوان اشاره کردم در خشونت علیه بانوان در این ولایت ذی دخل می دانم تنها چیزی را که اضافه می کنم این که عقب مانده گی مردم ازسواد ، وضیعت بحرانی اقتصادی ،رسوم وعنعنات قبیله یی زاده بیشترین خشونت ها علیه بانوان است
پرسش؛ازمهمترین فعالیت های که به بانوهای آسیب دیده شهر وقریه تان انجام داده اید. نام ببرید.
پاسخ: از طریق نهاد خیریه
AFGHANISTAN HILFE, DIE ANKOMM
که به ریاست داکترنجیبه بهمنش بانویی فعال ودلسوز به میهن و میهن دارانش مقیم جرمنی است. ما درحدود ۲۰ خانواده را که نان آور ندارند ماهانه مبلغ ۲۰۰۰ افغانی کمک نقدی می کنیم .همچنین کودکان را که پایین تر از سن ۱۲سال باشند اگر به کدام بیماری قابل تداوی مبتلا و یا هم به شکستکی مواجه باشند وخانواده هایشان توان مداوای شان را نداشته باشد. به سرپرستی شخص خود شان درداخل وخارج ازکشوربه همکاری کشور آلمان تداوی می گردند. همچنین آنها یک انجمن خیاطی وصنایع دستی را درشهرستان پلخمری ایجاد کردند، که در آن شماری از بانوان مشغول کاراستند .
پرسش؛شما با این که دردانشگاه بغلان مصروف تدریس هستید وهم بانوان خشونت دیده را یاری می رسانید. شنیدم که مکتب ها را نیزمساعدت می نمایید.
اگرمحبت نموده بسیارفشرده درباره کمک هایتان به مکاتب معلومات دهید؛این کمک هابه چه شکل صورت می گیرد."مادی یا معنوی"؛واز کدام منابع تمویل می شود.
پاسخ: بلی! در مکتب ها ما میز ،چوکی ، فرش ، خیمه و مواد ساختمانی کمک کردیم که در این اواخر خوشبختانه کار ساخت یک مکتب را آغاز کردیم که هنوزهم ادامه دارد و تمویل کننده این همه داکتر صاحب بهمنش می باشند که شب روز برای مردم و یاری رساندن به آنها زحمت می کشند .
پرسش؛چندی پیش یک دیزاین زیبایی شمارادرفیسبوک مشاهده نمودم.شماازدستمال های گل سیب وطنی،طرح های بسیارزیبایی، برای لباس های محلی نموده اید.یعنی این که ما درپهلوی لباس های قشنگ افغانی،لباس های زیبای محلی نیزداریم.این ایده چگونه به ذهن شما جاگرفت.آیاطرح های شما مورد استقبال هم قرارگرفته است یاخیر؟
پاسخ: بلی! من برای نخستین بار پیراهن از دستمال های گل سیب و دیگردستمال های وطنی دیزاین کردم که خوشبختانه هم درداخل وهم درخارج مورد استقبال اکثریت قرار گرفت.
من عاشق میهن وهم میهنان و فرهنگ کهن اصیل وغنی خود استم وهمین شوق وعلاقه من را واداربه ساختن لباس های محلی ساخت .
من همیشه نو آوری ها را دوست دارم زمانی که به لباس های افغانی می دیم و استفاده
می کردم .همیشه در فکر این بودم که باید یک لباسی ترتیب شود که هم ساده باشد وهم کم وزن باشد وهمچنین دوخت آن زمانگیرنباشد ومهمتراین که وابسته به همه مناطق افغانستان باشد.
هنگامی که نخستین طرح خود را درعمل پیاده ساختم. آنرا به مادرم نشان دادم اوتایید کرد و گفت: بلی بسیاریک لباس محلی زیبا ...
از آن پس هرکه لباس را می دید.نخستین پرسش اش این بود که این چه نوع لباس است افغانی یا هزاره گی؟
من گفتم محلی مربوط به همه نقاط افغانستان است ...
پرسش؛ چه پیامی به زنان افغانستان درخارج کشور دارید؟
از همه بانوان می خواهم که درهرجای جهان که استید حس ملی خود را فراموش نکنید
بیاید دست به دست همه داده وبرای کمک کردن به هم میهنان ، بویژه هم جنسان خود ازهیچ نوع ایثار دریغ نورزیم ما می توانم با سنگ ریزه ها که به وحدت هم کنار بگذاریم زیر بنای مستحکم واستواربرای هم جنسان خود بسازیم زخمی را که درطول تاریخ درپیکرمان بر جا گذاشته اند اگرخود مان درمان نکنیم هیچ غمخواری نخواهد توانست. از جوانان و هم سن های خود می خواهم از زمان و امکانات در دست داشته تان استفاده اعظمی نماید ما درآستانه پیشرفت قرار داریم خوب درس بخوانید و دربخش های مختلف پشتیبانه قوی برای زنان رنج کشیده کشور خود باشید زمان هیچ درد را دوا نمی کند تنها این ما استیم که به آن عادت می کنیم در این دنیا همه میگن چرا شادی بگو تا ما هم بخندیم
اما هرگز نمیشنوی که بگویند چرا گریه می کنی بگو تا ما هم گریه کنیم ..بیاید تا با گذشت زمان مرحم به زخم بانوان خود باشیم و اشک و اندوه شان را پاک کرده لبخندی شادی را به لبان شان نقش بندیم.
سخن آخر، چگونه به اینهمه شغل های سنگین رسیده گی می کنید. تقسیم اوقات کاری تان چگونه است؟ آیا گاهی پسمان شده اید؟

پاسخ: بلی من برای همه وظایف که دارم اوقات مشخص دارم تا روی آنها کار کنم
تقسیم اوقاتم را ایام بیکاری،دانشگاه تکمیل می سازم.درصورتی که از درس ها فارغ باشم و ساعت رسمی نداشته باشم دردیگر کارها مصروف می شوم .
ثریا علیمی نازنین! ازین که با این همه مسوولیت ومصروفیت ، به گفت وشنید ما حاضر شده اید. قلبن ازشما سپاسگزارم. موفق وپیروزباشید.
من هم از فرصت که برایم اهدا نمودید جهان سپاس به شما و به فعالیت ها بشر دوستانه شما بویژه در قبال بانوان ارج گذاری می نمایم. فریاد برای بانوان افغانستان ازهرگلو که باشد حس ودرد مشترک دارد. .

No comments: