آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, July 13, 2018

مزیده سرورهنرپیشه وآوازخوان سابقه دار


مزيده سرور بتاريخ ۱۲ ماه اپريل ۱۹۴۵ چشم به جهان گشود.وی يکی از چهره های صميمی تياترافغانستان است.
 هموطنان عزیزبا آوازدلنشين اين هنرمند سابقه دارکشور آشنايی کامل دارند. 

مزيده سرور در زمانی پا بعرصه هنر گذاشت که محيط کابل بسيار تاريک بود ، با هنرمندان برخورد خشن صورت می گرفت ، اکثر هنرمندان در زير فشار روحی قرار داشتند و تعداد محدودی بودند که  با قبول زحمات شباروزی ، طعنه شنيدن ها و تحمل ناملايمات محيطی  توانستند به اين کار ادامه دهند. در حقيقت ، اين زن شجاع با اين کارهای بزرگش انقلابی را در نهضت نسوان و هنر تياتر بوجود آورد.
مزيده سرور با همسرشان اولين جفت هنری  در تياتر کشور محسوب می شوند که در قطار زوج های هنری ديگرتبث تاريخ هنر تياتر کشور گرديده است . ايشان در واقع از پيشگامانی در تياتر بحساب می آيِند که توانستند با قبول همه ناملايمات که معمول آنزمان در  برابر تياتر و خاصه شرکت زنان در تياتر بود مقاومت کرده ، راه را برای ديگران هموار ساختند  و با  تعداد ديگری ، طور دايمی با تياتر همکار باقی ماندند و در هنر ماندگار شدند.
مزيده سرور در سال 1338 با بازی در نقش يک خانم ميانه سال در درام « بازيچه های شيشه يی » در سن خيلی جوانی به روی ستيژ ظاهر شد و سپس در درامه های بيشماری رولهايش را با علاقه و موفقيت بازی کرد. از موفق ترين نقش هايش می توان از درام « بازيچه های شيشه يی ،  درام « خشو » و درام « کچری قروت » ياد آوری کرد که از جمله مشهورترين نمايشات وقت بشمارميرود .
مزيده سرور در پهلوی کارهای موفقش در تياتر ، آوازخوان موفقی هم بوده است که بيشتر از سی آهنگ به آوازش در آرشيف راديو  ،  و دوگانه هايی با خان آقا سرور در تلويزيون افغانستان ثبت نموده اند. همچنان وی يک کست آديويی شامل دوازده آهنگ دوگانه و تک خوانی  درافغان موزيک ثبت نموده  و يک کست مکمل ديگر ، شامل دوازده آهنگ  به زبان پشتو را دراستديو های آل انديا راديو ثبت نموده است. علاوه بر آواز خوانی ، مدت طولانی در برنامه های ديالوگهای کورنی ژوند راديو افغانستان نيز سهم گرفته است. نمايشات تياتر و  راديويي مزيده سرور در پهلوی هنرمندان موفق ديگر ، وی  را به اوج شهرت رسانيد و اين نمايشات خاطرات خوشی در ذهن هموطنان ما بر بجای گذاشته است .
مزيده سرور برای نخستين بار در فلم « مانند عقاب »  که يک فلم مستند و تعليمی بود در مقابل کمره فلمبرداری قرار گرفت و سپس در چند فلم ديگر در نقش هايی بازی کرده است.
مزيده سرور درطول زندگی پربار هنری اش  نه تنها به درخت گشن بيخ و پربار هنرتياتر، فلم  و موسيقي کشورما مبدل شده ،بلکه شاخ و پنجه کشيده و پربارتر گرديده است . خانواده سرور به مفهوم واقعي کلمه يک خانواده هنرهند است .  اين زوج خوشبخت شش فرزند دارند که همه دارای تحصيلات عالی و هنرمند هستند.
ويس سرور ، بزرگترين فرزند شان ، دارای تحصيلات عالی ، آهنگ ساز خوب ، شاعر خوب ، خواننده و نوازندهً طبله و هارمونيه است. خوش می سرايد و خوش می نوازد.
وليد سرور ، فرزند دومی خانواده تحصيلاتش را تا صنف 13 بسر رسانيده ، اکنون يکی از مشهور ترين آوازخوان شهر تورانتو است که نه تنها سی دی و کست هايش تا گوشه گوشهً جهان رسيده ، بلکه کنسرتهايی هم در امريکا ، آلمان و کشورهای ديگر انجام داده  که با استقبال بی نظير تماشاچيان ، بينندگان و شنوندگان مواجه گرديده است.
وحيده سرور ، فارغ التحصيل يونيورستی تورانتو و دارای آواز بسيار مقبول است.
وحيد سرور ، تحصيلاتش را تا فوق ليسانس دررشتهً پيداگوژی به پايان رسانيده ، فعلا در يکی از ليسه های تورانتو بحيث معلم ايفای وظيفه ميکند. وی در پهلوی وظيفه معلمی ، کيبورد نواز ماهريست که وليد برادرش را کمک ميکند و آواز خودش نيز خيلی دلنشين است.
وژمه سرور ، تحصيلاتش را در يونيورستی يارک به پايان رسانيده ، آهنگ های انگليسی و هندی را مانند يک آواز خوان پروفيشنل می سرايد و در پيانو نوازی  مهارت دارد.
قيس سرور ، فارغ صنف دوازه بوده ، گيتار نواز خوبيست و در بعضی فلم ها نقشی را بازی ميکند.
سايت آريايی شصتمين سالگرد مسعود و پر برکت مزيده جان سرور ، ستاره درخشان هنر تياتر، فلم و موسيقی کشور را برای خودش، خانواده، دوستان، همه علاقه مندان هنر وآوازش  و به جامعه هنری کشور تبريک مي گويد.  اميدواريم ،  برای مزيده جان سرور شصت سالگي آغاز شگوفايي بيشتر ، ايجاد نوآوری ها و کارهای بيشترهنری باشد. برای مزيده جان  عمردراز، صحت و موفقيت های هميشگي در زندگي ، کار های هنری و شخصی اش آرزو می نماييم.

No comments: