آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, May 4, 2018

?چراعینک آفتابی



سحر رحیمی
در یکی از روزهای گرم و آفتابی کنار یکی از جاده‌‌های شهر کابل منتظر تاکسی ایستاده‌ام. چندآقای لوکس ونیکتایی‌پوش که به نظر می‌رسد درآمد خوبی دارند، گوشی‌های گران‌قیمت به دست و با تیپ به‌روز و شیک رد می‌شوند.



 آن طرف سرک مردی دستمال به دماغ زیر شعاع آفتاب کارت مبایل می‌فروشد. دختر خانمی با چشمان کشیده و کوچک شده زیر نور آفتاب بغل دستم ایستاده است، موترها رفت‌و‌آمد می‌کنند و در ازدحام ترافیکی و گشت‌و‌گذار سیلی از آدم‌ها، فقط دو- سه نفری را می‌بینم که عینک آفتابی به چشم دارند. عینک آفتابی یکی از لوازم جانبی است و خرید آن هزینه‌ی زیادی بر نمی‌دارد. بیشتر ما برای به‌روز بودن و شیک به نظر رسیدن مبلغ‌های زیادی را هزینه می‌کنیم، حال آن که خرید عینک آفتابی با هزینه‌ی ناقابل، در کنار حفظ سلامت چشم‌ها، کمک می‌کند شیک و جذاب نیز به نظر برسیم. اگر متوجه شده باشید به طور معمول عینکی‌ها افرادی با اعتماد به نفس و با استعداد نیز به نظر می‌رسند.
یکی از این عینکی‌ها ایمل است، ۲۲ سال سن دارد و دانشجو است. عینک زده و جلو فرمان موتر نشسته است. می‌گوید: «بیشتر وقت‌ها که بیرون باشم به خصوص روزهای آفتابی تابستان عینک می‌پوشم، اما یگان وقت عینک نمی‌پوشم به خصوص از وقتی که موتر خریده‌ام و گه گاهی که دوستانم می‌بینند موقع راننده‌گی عینک می‌پوشم، می‌گویند پوک شده‌ و خودت را گم کرده‌ای.»
زهرا شاغل است و ۲۳ سال سن دارد. در حال رفتن به محل کارش است. عینک دودی با پوست روشن و شفافش ترکیب قشنگی را رقم زده است. می‌گوید: «با عینک راحتم و به پوشیدنش عادت کرده‌ام. راستش عینک که می‌پوشم پرزه‌های مختلفی هم می‌شنوم، کسی متوجه نمی‌شود بخاطر محافظت چشمانم پوشیده‌ام، هرچند حتا اگر برای خوش‌تیپی عینک پوشیده باشم هم چیز بدی نیست، ولی مردم استن دیگه.»
اشعه‌ی ماورای بنفش که با آفتاب می‌تابد با طول موج ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر برای چشم آسیب‌‌رسان است و باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی برای چشم‌ها شده می‌تواند. با این حال استفاده از عینک آفتابی ۴۰۰UV  می‌تواند مانع ورود این اشعه‌ی مضر به چشم‌ها شود. عینک آفتابی شیشه‌ای یا پلاستیکی با کیفیت می‌تواند جلو ۹۰ درصد اشعه‌ی ماورای بنفش را بگیرد. بهتر است بین ساعات ۹ پیش از چاشت تا ۴ پس از چاشت، اگر بیرون از منزل و در فضای باز استید و در مواقع راننده‌گی از عینک آفتابی استفاده کنید.
البته استفاده از عینک آفتابی ویژه‌ی روزهای آفتابی نبوده و برف و آب نیز نور محیط را به طرف چشم منعکس می‌کنند، با این حساب استفاده از عینک آفتابی در روزهای برفی و فصل زمستان نیز توصیه می‌شود. ناگفته نماند که باید از عینک‌هایی استفاده کنید که اطراف چشم‌تان را کاملاً بپوشاند تا نور از بالا و اطراف آن وارد چشم‌های‌تان نشود. قابل یادآوری است که عینک‌ها به مرور زمان فرسوده و در مقابل شعاع آفتاب مقاومت‌شان را از دست می‌دهند؛ پس بهتر است سالی یکی دو بار عینک آفتابی‌تان را عوض کنید.
داکتر نوید سراج، متخصص امراض چشم در مورد دلیل استفاده از عینک آفتابی می‌گوید: «به چند دلیل باید از عینک آفتابی استفاده کرد. از جمله برای جلوگیری از امراض چشم چون ناخنک چشم، آب مروارید و پیری چشم. عینک آفتابی چشم‌ها را در مقابل شعاع ماورای بنفش محافظت کرده و برای راحتی چشم به ویژه برای کسانی که در مقابل روشنایی و آفتاب بیشتر حساسیت دارند، یعنی کسانی که در مواجه  با نور آفتاب برای‌شان یک نوع ترس یا فوتو فوبیا ایجاد می‌شود،کسانی که چشم‌های‌شان در برابر باد و شمال زیاد اشک‌ریزی داشته باشد و یا زیر شعاع آفتاب کار می‌کنند، توصیه می‌شود. هنگام راننده‌گی برای راحتی راننده و جلوگیری از رویدادهای ترافیکی عینک آفتابی توصیه می‌شود. همچنان برای کسانی که دارای چشمانی با رنگ آبی یا سبز هستند، به دلیل این که تحمل این رنگ چشم‌ها در مقابل آفتاب کمتر است. استفاده از عینک آفتابی بیشتر توصیه می‌شود.»
«در ابتدا باید تعیین قوه‌ی رویت یا خطای انکسار صورت گیرد، در صورتی که دید فرد نارمل یعنی شش بر شش بود و احساس ناراحتی نداشت بعداً برای شخص یا از روی علاقه‌مندی یا هم به دلیل ترس از روشنایی یا کار با کمپیوتر بعد از تکمیل معاینات عینک داده می‌شود. این افراد هم‌چنان می‌توانند از عینک‌ فوتو کرومیک استفاده کنند که شیشه‌ی آن طوری طراحی شده که در آفتاب سیاه و در سایه رنگ عادی را به خودش می‌گیرد.»
باید گفت که عینک آفتابی همیشه دودی یا با شیشه‌ی سیاه نبوده و اگر دوست داشته باشید، عینک‌تان را با رنگ لباس‌تان ست کنید می‌توانید از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف عینک آفتابی استفاده کنید و بهتر است فرم‌ عینک‌تان را نظر به فرم صورت‌تان انتخاب کنید تا زیباتر به چشم بخورید. اما گفته می‌شود رنگ‌های مختلف، از کیفیت‌های مختلف برخوردار بوده و رنگ خاکستری و قهوه‌ای به دلیل این که اختلال کمتری را در دید رنگی ما ایجاد می‌کنند، بیشتر توصیه می‌شوند.
گفته می‌شود نخستین عینک‌ آفتابی در قرن ۱۲ در چین ساخته شده است. چینی‌ها بیشتر برای پنهان‌کردن حالت چشم‌ها از این عینک‌ها استفاده می‌کردند، نه برای محافظت در مقابل نور آفتاب.
حالا فرقی نمی‌کند چشم آسمانی باشیم یا قهوه‌ای یا اگر چشمانی با رنگ جنگل داریم یا سیاهی شب، به هر حال باید مراقب این یک جفت پنجره‌ی روح که زیباترین بخش صورت‌مان را تشکیل داده باشیم.
هشت صبح


Virus-free. www.avast.com

No comments: