آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 12, 2018

به خاطرموی فر مصر را ترک کردم

دینا ابوغزاله بی‌بی‌سی مانیتورنگ
ایمان الدیب، یک زن جوان مصری است.اوتصمیم گرفت که کشورش را ترک کند وبه اسپانیابرود.
اما دلیل او برای این کار تحصیل، شغل جدید و یا یافتن همسرنبود بلکه اوبه خاطرحالت مویش بود




این بانوی 26 ساله موی بلند فر دارد.
که در اسپانیا از آن تحسین می‌شود.

اما در مصر، در جایی که خیلی از زنان از معیارهای زیبایی‌ اروپایی تقلید می‌کنند، ایمان احساس می‌کرد حالت مویش نفرین‌شده است.
او می‌گوید: "تصمیم ترک کشورم خیلی برایم غم‌انگیز بود. هرگز تصور نکرده بودم که مهاجرت کنم... اما من خسته شده بودم... تا جایی که احساس کردم می‌خواهم در جایی زندگی کنم که ظاهرم باعث آزار من نشود."
بسیاری از زنان مصری موی مجعد دارند.
ایمان می‌گوید در مصر آشنا و بیگانه او را به تمسخر می‌گرفتند.
"در چند ماه اول کارم در یک بانک مصری، یک نفر از بخش منابع انسانی تقریبا هر روز می‌آمد و از من می‌خواست مویم را صاف کنم."
با آن که تصمیمی که ایمان برای مهاجرت گرفت شاید غیرعادی به نظر بیاید اما داستان او بیانگر سرنوشت بسیاری از زنان مصری است.
در مصر زنان زیادی به طور طبیعی موی مجعد دارند. این یک ویژگی ظاهری غالب در میان زنان مصر است.
با این حال بسیاری از آنها در سنین بسیار پایین، مجبور می‌شوند مویشان را صاف کنند تا با برداشت رایج از زیبایی منطبق شود.
به خاطر موهایم تمسخر شدم'
بنابراین در ماه مارس ۲۰۱۶ زمانی که یک گروه فیسبوکی که به خاطر کمک به زنان برای مراقبت از موی طبیعی‌شان ایجاد شد، استقبال فراوانی در پی داشت.
امروز، گروه "معتاد مو" ( Hair Addict) دو سال پس از تاسیسش بیش از ۱۰۵ هزار عضو زن دارد که ۹۵ درصد آنها به طور فعال در این گروه وارد بحث می‌شوند.
موسس این گروه، دعا جاویش ۳۸ ساله هم به خاطر موهای مجعدش اذیت شده بود.
او می‌گوید:"وقتی کودک بودم به خاطر موهایم مورد تمسخر قرار می‌گرفتم...همیشه مویم را صاف می‌کردم."
دعا در یک شرکت آمریکایی مهندس است. او می‌گوید با آن که می‌دانست صاف کردن مرتب، به مو آسیب می‌زند و به همین دلیل درباره جلوگیری از عوارض جانبی حرارت دادن ثابت مو، شروع به تحقیق و گردآوری اطلاعات کرد.
او اطلاعات فراوانی گردآوری کرد و تصمیم گرفت که آنچه را آموخته با دیگران هم در میان بگذارد و مفید واقع شود.
وقتی این کارزار را شروع کرد، گروهی که ساخته بود به یک مرجع اطلاعات درباره موی مجعد تبدیل شد و اعضای آن تجربه‌هایشان را درباره حفظ و نگهداری مو در آنجا همرسانی می‌کردند. بالاخره تا جایی رسید که چالشی برای اجتناب از صاف کردن مو و پرهیز از هر نوع حرارت برای مو، در آن مطرح شد.
این چالش در ژوئیه سال ۲۰۱۶ آغاز شد و خیلی موفقیت بزرگی به دست آورد.

Virus-free. www.avast.com

No comments: