آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, December 15, 2017

ازدواج با دخترهمسایه؛ مرد واخی با همسرپاکستانی

 ارشاد هنریار
ازدواج با دختران پاکستانی در واخان چند سالی‌ است، رسم شده است. دختران و پسران دو سوی مرز فارغ از جنجال‌های سیاسی بین دو کشور، با هم ازدواج می‌کنند

ولسوالی واخان کم از کم، ده عروس پاکستانی دارد که بیشتر اهل گلگیت این کشور هستند. منطقه گلگیت در جنوب ولسوالی واخان ولایت بدخشان افغانستان واقع شده است.
در راه برگشت از واخان به سوی اشکاشم، به دیدار خانواده‌ای در منطقه ارگند رفتم که دو عروس پاکستانی دارد. خانه فقیرانه دولت‌نظر از خنده‌های این زوج گرم است.
بی‌بی ناز، پیرزن هشتاد ساله با پسر و عروس کوچکش یکجا زندگی می‌کند. زرینه‌بیگم عروس خانواده در حالی ‌که کودک دو ساله‌اش را در آغوش دارد، مشغول بافندگی است. دولت‌نظر، شوهرش مشغول ترمیم چراغ شارژی است که شب‌ها خانه را روشن می‌کند.
پیوند این زوج سه سال پیش گره خورد. زمانی‌ که دولت نظر از ازدواج با خویشان و نزدیکان ناامید شد، پیشنهاد خانم برادرش را پذیرفت و با دختر همسایه ازدواج کرد.
"پروین زن برادر کلانم (بزرگم) از پاکستان است. او گفت اگر می‌خواهی من از پاکستان برایت همسری پیدا می‌کنم که با پول کم همراهت ازدواج کند. من هم پذیرفتم. در واخان هزینه‌های ازدواج بلند است. بارها به جاهایی خواستگاری رفتیم اما شرایطی که می‌گذاشتند سخت بود و من نتوانستم از مردم خودم زن بگیرم."
برای زرینه‌بیگم، همسر دولت‌نظر ازدواج با یک افغان، تصمیم ساده‌ای نبوده است. این زوج پیش از ازدواج همدیگر را ندیده بودند.
او گفت: "پروین از آشناهای خانوادگی ما در پاکستان بود. او روزی آمد و از من برای برادرشوهرش خواستگاری کرد. پروین از زندگی در افغانستان راضی بود و من هم به همین دلیل قبول کردم و اینجا آمدم."
هرچند پروین در آغاز برای زرینه بیگم گفته بوده خانواده شوهرش زمین‌دار و ثروتمند است اما پس از ازدواج مشخص شده که اینطوری نیست. با این حال او از زندگی‌اش راضی است.
مجلس مختصری برای عروسی‌شان در پاکستان برگزار کرده‌اند و برای زندگی به افغانستان آمده‌اند.
پروین عروس کلان این خانواده حالا مسئول شورای انکشافی روستای ارگند در واخان است و به مردم این منطقه خدمت می‌کند.
او می‌گوید: "زندگی در این‌جا برایم خوش‌آیند است، حالا مردم همه مرا می‌شناسند و مثل عضو فامیلشان (خانواده‌شان) برخورد می‌کنند. من وقتی به خواستگاری زرینه رفتم، مطمئن بودم او با این‌جا و مردمش احساس بیگانگی نخواهد کرد."
دولت‌نظر وقتی ازدواج کرد، حتی یک اتاق برای خودش نداشت اما حالا زیر سقف خانه‌ای با همسر و کودکش زندگی می‌کند که پس از ازدواج بنا کرده است.
شبنم، دختر دو ساله افغانستانی- پاکستانی هم حاصل ازدواج آنهاست.
بین خانه زرینه‌بیگم در ولسوالی واخان ولایت بدخشان و خانه پدری‌اش در منطقه گلگیت پاکستان، یک کوه فاصله ایجاد کرده‌است؛ کوهی که مرز بین افغانستان و پاکستان است اما از نظر سیاسی سنگ‌ها و کوه‌های زیادی پیش‌ روی رابطه بین دو کشور وجود دارد.
این زوج فارغ از سیاست و جغرافیا در دامنه همین کوه، خانه‌شان را با خاک و گِل مهر و محبت بنا کرده‌اند.
در افغانستان مردانی که همسر غیرافغان دارند کم نیستند و بخش عمده این ازدواج‌ها در مهاجرت شکل گرفته است.


Virus-free. www.avast.com

No comments: