آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, December 5, 2017

نرگس نهان قربانی تساوی حقوق شعاری

هادی میران
نرگس نهان نامزد وزارت معدن سرانجام نتوانست ازفیلتر پارلمان عبور کند. درمیان دوازده نامزدوزیر، او تنها نامزدوزیر زن بود که احتمال عبور او ازفیلتر پارلمان بیشترازهرکسی دیگرقابل حدس وگمان بود.

بخت اما با او یاری نکرد و پنج رأی کم آورد. با توجه به کارنامه‌ی پارلمان و گزارش‌های که از میزان رعب‌آور فساد در این کانون قانون‌گذاری وجود دارد، پارلمان افغانستان را می‌توان یکی از فاسدترین پارلمان‌های جهان به شمار آورد که کثیری از اعضای آن دارای کاروانی از موترها، شرکت‌های تجارتی و متهم به سوءاستفاده میلیون دالری اند.
بسیار شنیده و گفته شده است که فیلتر پارلمان برای نامزدوزیران بدون پرداخت پول قابل عبور نیست و برای هر وزیر دست‌کم تا سقف پنج‌صد هزار دالر هزینه دارد. قصه‌ی پر غصه‌ی باری جهانی وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ که داستان ضرورت پرداخت پول برای وکلا به منظور کسب رأی را به تصویر کشیده بود و خیلی داستان‌های دیگر، بیان‌گر این واقعیت تلخ است که در بسیاری موارد نه تنها ظرفیت و صلاحیت کاری و شخصیتی نامزدوزیر تعیین کننده است، بلکه میزان دست و دل بازی نامزدوزیر با اعضای پارلمان و وعده‌های تقرر و قراردادها برای نماینده‌گان، سرنوشت نامزدوزیر را تعیین می‌کند.
در رخ‌داد رأی‌دهی برای دوازده نامزدوزیر، شاید در ابعاد و اشکال مختلف معامله صورت گرفته باشد و شاید هم هیچ معامله‌ای در کار نباشد که در این مورد بحثی در کار نیست. اما این که چرا خانم نرگس نهان نتوانست رأی لازم را به دست آورد، از دو منظر مختلف قابل بحث است که در ذیل به آن پرداخته می‌شود. نگارنده این سطور خانم نهان را هنوز ندیده است و به صورت شخصی نمی‌شناسدش، اما همین قدر می‌داند که او خانمی با تدبیر، با استعداد و دارای ظرفیت بلند کاری و اخلاق اداری است. از منظر اول، گمانه غالب این است که او با بسیاری از وکلای اهل شرکت و درآمد از راه تعامل پیش نیامد و انتظار داشت که ظرفیت و تعهد مدیریتی او می‌تواند سرنوشت او را در روز رأی‌دهی تعیین کند. از منظر دوم اما گمانه غالب این است که بسیاری از نماینده‌گان زن در پارلمان با او سر کین و بی‌مهری داشته‌اند و به همین دلیل نخواستند که هم‌جنس و هم‌سرنوشت‌شان از میدان رأی‌دهی پارلمان پیروز بدر آید.
لذا با توجه به اخلاق و الگوهای غالب رفتاری در پارلمان و همین گونه با توجه به ظرفیت هم‌دیگرپذیری در میان زنان این هر دو گمانه می‌تواند قرین واقعیت باشد. هر ‌گاه نماینده‌گان زن در پارلمان قطع نظر از منافع و توقعات شخصی‌شان با چشم‌انداز معطوف به جنسیت بر علاوه اهلیت به خانم نهان می‌نگریستند، بدون تردید او می‌توانست آرای لازم را به دست آورده و بر کرسی وزارت معدن بنشیند. اما متأسفانه چنین نشد و در میان نماینده‌گان زن، کسانی بودند که نسبت به او حسن نظر نداشتند و از دادن رأی مثبت صرف نظر کردند. این واقعیت، خود بیانگر یک واقعیت دیگر است که در ایجاد موانع در مسیر پیش‌‌رفت زنان، خود زنان نیز سهیم‌اند. از همین جا می‌توان نتیجه گرفت که بهبود در وضعیت زنده‌گی زنان افغانستان امکان‌پذیر نیست، مگر این که تلاش‌های آنان برای دست‌یافتن به شأن انسانی از پشتوانه عقلی و خرد جمعی برخوردار گردد.
همان گونه که اشاره شد، خانم نهان اهل تعامل با حلقات مافیایی پارلمان که اهل بند و بست‌های تدارکاتی و قراردادهای معدنی هستند، نبوده است و بنا بر این یا نخواسته و یا نتوانسته دل‌های آنان را به دست بیاورد و از آرای آنان بهره‌مند شود. وزارت معدن یکی از وزارت‌های سکتوری مهم است که بر صدها معدن قابل استخراج اشراف دارد و هر گاه این اشراف در چهار چوبه مدیریت مدرن و کارآمد اعمال گردد، منبع درآمد هنگفت مالی برای افغانستان خواهد بود، اما اعمال مدیریت کارآمد دست مافیای معدن را کوتاه می‌کند و بسیاری جنگ‌ها را قابل مهار می‌سازد. گفته می‌شود که خانم نهان به عنوان وزیر معدن تلاش ورزیده است که استراتژی مناسب و معقول کاری برای این وزارت تهیه کرده و استخراج معادن افغانستان را قانون‌مند سازد. لذا همین تلاش در ذهن و روان تعدادی از نماینده‌گان خوش ننشسته و سبب شده است که از دادن رأی به تنها نامزدوزیر زن در میان یازده نامزدوزیر مرد، خودداری کند. به هر تقدیر، هر چه باشد و نباشد، واقعیت این است الگوهای رفتاری در پارلمان افغانستان به دو دسته مافیایی و غیر مافیایی تقسیم شده است که تأثیر مخرب آن بر روان جامعه و افکار عمومی به شدت سنگینی می‌کند.      8 صبح


Virus-free. www.avast.com

No comments: